Σχέδιο προσωρινής μείωσης του ΦΠΑ στην εστίαση στο 11%

Ολο και πιο κοντά φαίνεται πως είναι η κυβέρνηση στη μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση, από το 13% που είναι σήμερα τουλάχιστον στο 11%, μέτρο, όμως, που εάν εφαρμοσθεί, θα είναι βραχυπρόθεσμου χαρακτήρα, δηλαδή θα διαρκέσει όσο η υγειονομική κρίση. Αυτό σημαίνει ότι η έναρξή του τοποθετείται μαζί με την επανεκκίνηση του κλάδου της εστίασης –την 1η Ιουνίου, σύμφωνα με όσα έχουν ανακοινωθεί έως τώρα, ή την 25η Μαΐου, σενάριο που εξετάζει η κυβέρνηση– και η λήξη του στην καλύτερη περίπτωση στο τέλος του τρέχοντος έτους και στη χειρότερη μέχρι τον Σεπτέμβριο.

Το θέμα του ΦΠΑ, αλλά και συνολικά των μέτρων στήριξης του κλάδου εστίασης, βρέθηκε χθες στο επίκεντρο τηλεδιάσκεψης που είχε σύσσωμη η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών με εκπροσώπους της Ελληνικής Ενωσης Επιχειρήσεων Οργανωμένης Εστίασης (ΕΠΟΕΣ). Οπως έγινε σαφές κατά την τηλεδιάσκεψη, το κατά πόσον θα συνεχισθεί το μέτρο του μειωμένου ΦΠΑ στην εστίαση θα εξαρτηθεί από τον δημοσιονομικό χώρο το 2021, αλλά και από το εάν θα τεθούν δημοσιονομικοί περιορισμοί από την Κομισιόν.

Αρκετά, πάντως, πιο κοντά βρίσκεται η κυβέρνηση στη μείωση του ΦΠΑ με τον οποίο επιβαρύνονται ο σερβιριζόμενος καφές και τα ροφήματα, από το 24% στο 13%, κάτι που, όπως τονίζουν οι αλυσίδες εστίασης, αποτελούσε και δέσμευση της παρούσας κυβέρνησης από το καλοκαίρι του 2019. Οι επιχειρήσεις από την πλευρά τους τόνισαν ότι αναλαμβάνουν τη δέσμευση πως το μεγαλύτερο μέρος της μείωσης στον ΦΠΑ θα μετακυλισθεί στην τιμή καταναλωτή.

Βραχείας διαρκείας θα είναι και τα όποια μέτρα λάβει η κυβέρνηση σχετικά με την οικονομική στήριξη του κλάδου, με κυρίαρχο το μέτρο της επιδότησης του μισθολογικού κόστους των εργαζομένων.

Στην περίπτωση των επιχειρήσεων εστίασης που δεν διαθέτουν εξωτερικούς χώρους και επομένως δεν μπορούν να ευνοηθούν από τα μέτρα αύξησης των δημόσιων εξωτερικών χώρων που ετοιμάζει η κυβέρνηση, συζητείται το ενδεχόμενο να αντιμετωπισθούν ως πληττόμενες κατ’ αντιστοιχίαν με τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον εποχικό τουρισμό. Ανάλογη προσέγγιση εξετάζεται και για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο του catering και οι οποίες έχουν από τα τέλη Φεβρουαρίου, όταν άρχισαν να ακυρώνονται εκδηλώσεις, η μία μετά την άλλη, πριν από το γενικό lockdown, σχεδόν μηδενικό τζίρο.

kathimerini.gr