Ροή Τοπικά

Τι είναι τελικά το χρυσοπράσινο φύλλο ;

Μια πορεία στο «Χρυσοπράσινο Φύλλο» πολλών χρόνων χάραξε βαθειά στην καρδιά μου, στη ψυχή μου και στο μυαλό μου εμπειρίες και τα μάτια μου βουρκώνουν όταν θυμάμαι τα Φυλακισμένα Μνήματα, την αίθουσα του Ευαγόρα Παλληκαρίδη την Αμμόχωστο, την Πράσινη Γραμμή, τους Αγώνες του Κυπριακού λαού. Τότε ένας κόμπος, ένας βουβός λυγμός με κάνει να χάνω τη φωνή μου και να δακρύζω. Το Χρυσοπράσινο Φύλλο σημαίνει ουσιαστικές φιλίες με τους υπευθύνους του δικτύου τον Ανδρέα Χατζηχαμπή από την Κύπρο και τον Γιώργο Φαραγγιτάκη από την Ελλάδα, αλλά και σημαντικές συνεργασίες με αρκετούς φίλους, όπως τον Κυριάκο Γιάλλουρο, τη Γιάννα Συμεωνίδου, τον Ανδρέα Ιωσήφ, την Κούλεια Σιαμπουλλή, τον Χρίστο Μαραθεύτη, την Αφροδίτη Παπαευσταθίου κ.ά.

Η διετία 2017-19 για το δίκτυο  «Χρυσοπράσινο Φύλλο» ολοκληρώθηκε  και οι δεκατρείς μαθητές/μαθήτριες του  4ου ΓΕΛ Τρικάλων «Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης» με τους συνοδούς εκπαιδευτικούς τους επέστρεψαν γεμάτοι/ες με συναισθήματα, εικόνες, αναμνήσεις, δώρα και πολλή αγάπη.  Η συνεργασία   με το 1ο Λύκειο Εθνάρχη Μακαρίου Γ΄ Πάφου  της Κύπρου άρχισε πριν δυο χρόνια, μέσα από ένα πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης το «χρυσοπράσινο φύλλο» που συντονίζεται από το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Αργυρούπολης με υπεύθυνο τον Γιώργο Φαραγγιτάκη και από το Υπουργείο Παιδείας της Κυπριακής Δημοκρατίας με συντονιστή Δευτεροβάθμιας τον Ανδρέα Χατζηχαμπή.

Από 14 μέχρι 18 Απρίλη 2019 έγινε η δεύτερη συνάντηση σχολικών ομάδων του 4ου ΓΕΛ Τρικάλων – «Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης» και του 1ου Λυκείου Εθνάρχη Μακαρίου Γ΄ Πάφου  της Κύπρου. Οι μαθητές/μαθήτριες του Λυκείου μας γνώρισαν στα νερά της νοτιοανατολικής Μεσογείου, το μικρό νησί που λέγεται Κύπρος, ένα «χρυσοπράσινο φύλλο ριγμένο στο πέλαγος». Η πρώτη τετραήμερη συνάντηση εργασίας και επιμόρφωσης εκπαιδευτικών πραγματοποιήθηκε από 30 Νοεμβρίου έως και 3 Δεκεμβρίου 2017. Κατά τη διάρκεια της πρώτης συνάντησης φιλοξενήσαμε την Κούλεια Σιαμπουλλή και την ξεναγήσαμε στην παλιά συνοικία των Τρικάλων – το Βαρούσι, στο Κάστρο της Πόλης μας, στο Ληθαίο ποταμό, στο Τζαμί, στο Μουσείο Τσιτσάνη και στο Μύλο Ματσόπουλου. Επισκεφτήκαμε την Πύλη, την Πόρτα Παναγιά και την Ελάτη. Η συνάδελφος ενημερώθηκε  για τα νερά του Ληθαίου, την αξία του ποταμού και την συμβολή του στην ιστορία της πόλης μας. Γνώρισε το πλούσιο φυσικό περιβάλλον του τόπου μας, τα φυσικά υλικά που χρησιμοποίησε ο άνθρωπος και δημιούργησε έργα που δείχνουν τη διαχρονική αξία τους όπως είναι τα τοξωτά γεφύρια, τα μεταβυζαντινά μοναστήρια του ορεινού όγκου κ.ά. Ακολούθησε η  δεύτερη τετραήμερη συνάντηση εργασίας και επιμόρφωσης εκπαιδευτικών του δικτύου που πραγματοποιήθηκε στην  Κύπρο (από 19 μέχρι 22 Απριλίου 2018) στην αποστολή συμμετείχα ως συντονίστρια του και με υποδέχτηκαν θερμά ο Ανδρέας Ιωσήφ, Λυκειάρχης του Λυκείου Α΄ – Εθνάρχη Μακαρίου Γ΄ της Πάφου και οι εκπαιδευτικοί – συντονιστές του προγράμματος Κούλεια Σιαμπουλλή και Χρίστος Μαραθεύτης.

Την δεύτερη χρονιά (28η  Νοέμβρη  μέχρι 1η Δεκέμβρη 2018)  μαθητές/ μαθήτριες της Κυπριακής αποστολής με τους συντονιστές του προγράμματος και τον Διευθυντή του Λυκείου Α΄ – Εθνάρχη Μακαρίου Γ΄ της Πάφου επισκέφτηκαν το 4ο ΓΕΛ Τρικάλων «Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης». Το τετραήμερο περιελάμβανε ξενάγηση  στους χώρους του σχολείου, παρουσίαση των προγραμμάτων, γνωριμία με το Βαρούσι, περίπατο ανάμεσα στα όμορφα αρχοντικά ενημέρωση για την αρχιτεκτονική από το ΚΠΕ Τρικκαίων – Περτουλίου, ξενάγηση στο Κάστρο, ενημέρωση στο ΚΠΕ Μουζακίου για το πρόγραμμα: «Αειφόρος…τουρισμός», επίσκεψη στην Ιερά Μονή Κορώνης και τη Λίμνη Πλαστήρα. Φυσικά θα ήταν παράλειψη να μην επισκεφτούμε τα μοναστήρια των Μετεώρων, που είναι σήμερα αναστηλωμένα και αποτελούν Μνημεία της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς. Την προτελευταία βραδιά 30 Νοέμβρη 2018 απολαύσαμε το μεγαλύτερο φυσικό δένδρο της Ελλάδας και τα βεγγαλικά. Έτσι η Φιλοξενία της Κυπριακής αποστολής ολοκληρώθηκε και οι μαθητές/μαθήτριες ανανέωσαν τη συνάντηση για τον Απρίλη 2019.

Από την Κυριακή 14 Απρίλη μέχρι την Πέμπτη 18 Απρίλη 2019  η Ελληνική αποστολή επισκέφτηκε την Πάφο και συνεργάστηκε με μαθητές/ μαθήτριες και συντονιστές για να ολοκληρώσει το πρόγραμμα.  Η συνάντηση αυτή περιελάμβανε: ενημέρωση για την ιστορία του σχολείου, μνημείο πολιτιστικής κληρονομιάς της Unesco, έτος ίδρυσης 1905, επίσκεψη στην αίθουσα – μουσείο όπου παρακολουθούσε μαθήματα ο Ευαγόρας Παλληκαρίδης, επίσκεψη στα ψηφιδωτά της Πάφου. Οι μαθητές/μαθήτριες φιλοξενήθηκαν στις Κυπριακές οικογένειες και αποκόμισαν πολλά στοιχεία της κυπριακής κουλτούρας και οι εκπαιδευτικοί ενημερώθηκαν  για τη λειτουργία του Λυκείου στην Κύπρο, τις καλές πρακτικές που εφαρμόζονται στα σχολεία σχετικά με αναπληρώσεις, περιπάτους, σχολικές εκδηλώσεις και ευρωπαϊκά προγράμματα. Έγινε η παρουσίαση του ολοκληρωμένου προγράμματος του 4ου ΓΕΛ Τρικάλων – Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης με θέμα «Διαδρομές στο Φυσικό Περιβάλλον και στον Πολιτισμό του τόπου μας».  Την ίδια ημέρα παρακολούθησαν την παρουσίαση και ενθουσιάστηκαν με τα μέρη μας 18 μαθητές της Αμπετείου Σχολής  της Αιγύπτου, που μαθαίνουν την ελληνική γλώσσα τις αξίες και τα ιδανικά του ελληνικού πολιτισμού με τους συνοδούς αποσπασμένους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι μας προσκάλεσαν στον τόπο τους να γνωρίσουμε το σχολείο τους  και τον αιγυπτιακό πολιτισμό.

Η χορωδία του σχολείου ήταν καταπληκτική και μας καθήλωσε με τα παραδοσιακά τραγούδια (το  Λύκειο Α΄ – Εθνάρχη Μακαρίου Γ΄ είναι μουσικό και αθλητικό) https://www.facebook.com/marianne.apostolou/videos/pcb.10217106822535700/10217106814415497/?type=3&theater. Μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα επίσκεψη ήταν η επίσκεψη στο μοναστήρι του Νεοφύτου http://www.monastiria.gr/monastiria-ektos-ellados/iera-moni-agiou-neofytou-kypros/ και στην παραδοσιακή οικία της κυρίας Σοφίας https://www.facebook.com/marianne.apostolou/videos/10217112602760202/ μας έδωσε την ευκαιρία να μάθουμε πως γίνεται το χαλούμι να γευτούμε τηγανίτες χαρουπόμελο και ζυμωτό ψωμί. Σε μια μονάδα παραγωγής κρασιού οι μαθητές παρακολούθησαν τον παραγωγό να τους διηγείται την παραγωγή από το σταφύλι στο κρασί.

2017-19 δυο χρόνια ομαδοσυνεργατικής μάθησης, βιωματικής προσέγγισης, καλλιέργειας της κριτικής σκέψης και ανοίγματος του Σχολείου στην Κοινωνία. Με τη χρήση των νέων τεχνολογιών αναζητήσαμε φωτογραφίες για τη δημιουργία της ψηφιακής παρουσίασης με μέρη του τόπου μας που έχουν ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και χρήζουν προστασίας αλλά και αειφόρου ανάπτυξης. Μέσα από την επικοινωνία, τον ουσιαστικό διάλογο, τις εκπαιδευτικές ανταλλαγές με τους/τις μαθητές/ριες της Κύπρου, την επαφή με την ιστορία και τον πολιτισμό ανοίγουν οι ορίζοντες τόσο σχετικά με την ενημέρωση όσο και με τις εκπαιδευτικές πρακτικές. Βέβαια τα δάκρυα και οι λυγμοί στην αποχώρηση φανερώνουν κάτι πιο ουσιαστικό: την ενδυνάμωση των σχέσεων φιλίας και συνεργασίας εκπαιδευτικών και μαθητών/τριών από τις δύο χώρες.

Ελπίζουμε να αναπτύξουν οι μαθητές/ριές μας θετικές στάσεις και συμμετοχικές συμπεριφορές στα ζητήματα της προστασίας της οικολογικής ισορροπίας, της ποιότητας της ζωής και της βιωσιμότητας της ανάπτυξης. Με την ανάπτυξη παιδαγωγικού προβληματισμού μεταξύ των εκπαιδευτικών των δυο σχολείων και την ανταλλαγή απόψεων και εμπειριών για τα εκπαιδευτικά συστήματα και τις παιδαγωγικές πρακτικές αναμένεται να οδηγηθούμε σε καλύτερες πρακτικές. Τέλος η συνεργασία μας ελπίζουμε να συμβάλει στην ενδυνάμωση των ιστορικών εθνικών και πολιτιστικών δεσμών που συνδέουν τους δύο λαούς και την προώθηση σχέσεων φιλίας και συνεργασίας.

Έχει ιδιαίτερη σημασία που το «Χρυσοπράσινο Φύλλο» αναπτύχθηκε και ζει με τη στήριξη τόσων ονειροπόλων εκπαιδευτικών, οι οποίοι δουλεύουν με χαρά παρά την έλλειψη χρηματοδότησης, αλλά με τη στήριξη όλων αυτών που ακολουθούν και για πολλοστή φορά αισθάνομαι την ανάγκη να ευχαριστήσω: την Ιερά Μητρόπολη Τρίκκης και Σταγών, τον Δήμαρχο Τρικκαίων Δημήτρη Παπαστεργίου και τον Γιάννη Κωτούλα, τον Αντιπεριφερειάρχη Πολιτισμού, Τουρισμού και Δια Βίου Μάθησης Γιάννη Μπουτίνα, τον Αντιπεριφερειάρχη Τρικάλων Χρήστο Μιχαλάκη, το ΚΤΕΛ Τρικάλων και τον Διευθυντή του Δημήτρη Τσόλα, τις Γαλακτοβιομηχανίες Τρίκκη και Τυράς, το ουζερί «Μαντείο στην Απόλλωνος», το ΚΠΕ Περτουλίου – Τρικκαίων και το ΚΠΕ Μουζακίου, τους γονείς, τους μαθητές/ριες – τους εκπαιδευτικούς και τον Διευθυντή του Λυκείου Α΄ Εθνάρχη Μακαρίου Γ΄ Πάφου της Κύπρου, τους μαθητές – τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς του 4ου Λυκείου Τρικάλων «Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης».

Ευχαριστώ ιδιαίτερα τη Διευθύντρια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης κ. Κάκλα Β., τα μέλη της παιδαγωγικής Ομάδας τους συνεργάτες μου κ. Ζάχο Ζαχαρία και κ. Μανίτσα Κέλλη., το Διευθυντή του Κυπριακού Λυκείου κ. Ιωσήφ Ανδρέα και όλους τους εκπαιδευτικούς του Λυκείου Α΄ Εθνάρχη Μακαρίου Γ΄ για τη θερμή υποδοχή που μας επεφύλαξαν, και τις όμορφες στιγμές που μοιραστήκαμε, τους υπευθύνους για τη δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Ελλάδας και Κύπρου αντίστοιχα κ. Φαραγγιτάκη Γιώργο και κ. Χατζηχαμπή Ανδρέα. Ιδιαίτερα θα ήθελα να ευχαριστήσω τον Πολιτιστικό Οργανισμό του Δήμου Τρικκαίων και την Περιφερειακή Ενότητα Τρικάλων για το υλικό προβολής του τόπου μας που μας παραχώρησαν για το Λύκειο Α΄ Εθνάρχη Μακαρίου Γ΄ και το ζαχαροπλαστείο «1 και κάτι» Μπουλογιώργος για τα τρικαλινά γλυκά που μας προσέφερε για το σχολείο της Κύπρου.

 

Η διευθύντρια του 4ου ΓΕΛ «Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης»

και συντονίστρια της διακρατικής συνεργασίας

Μαριάννα Αποστόλου, Καθηγήτρια Γαλλικών

 Θες να μαθαίνεις πρώτος τα νέα από το TrikalaVoice.gr;

  Κάνε λήψη από το App Store
  Διαθέσιμο στο Google Play
  Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
  Ακολούθησε μας στο Instagram
  Ακολούθησε μας στο Twitter

Διαβάστε επίσης