Τον τρόπο με τον οποίο κυκλοφορεί ο αέρας σε ένα αεροπλάνο περιγράφουν σε δημοσίευμά τους οι New York Times, επιχειρώντας να απαντήσουν στο ερώτημα πόσο ασφαλής είναι κανείς κατά τη διάρκεια μιας πτήσης, την ώρα που προ των πυλών βρίσκεται η επανεκκίνηση του τουρισμού και στη χώρα μας.
Όπως τονίζεται στο δημοσίευμα, όλο και περισσότεροι άνθρωποι χρησιμοποιούν αεροπλάνα καθώς αίρονται οι περιορισμοί και επιταχύνονται οι εμβολιασμοί. Ωστόσο, οι μεταλλάξεις του κορωνοϊού εγείρουν ερωτήματα ως προς τη μεταδοτικότητα.
Οι ΝΥΤ σημειώνουν ότι στους περισσότερους τύπους αεροπλάνων, υπάρχει ένα μείγμα φρέσκου και ανακυκλωμένου αέρα.
Στο συγκεκριμένο αεροπλάνο, το οποίο παρουσιάζεται στην προσομοίωση των ΝΥΤ, ο αέρας διοχετεύεται από τους αγωγούς της οροφής και απορροφάται μέσω αεραγωγών κοντά στο δάπεδο. Ο μισός αέρας που απορροφάται απελευθερώνεται από το αεροπλάνο και ο άλλος μισός φιλτράρεται και επιστρέφει στην καμπίνα.
Με τη βοήθεια ερευνητών, οι New York Times έβαλαν στο μικροσκόπιο περισσότερα από δύο εκατομμύρια σωματίδια αέρα, για να γίνει αντιληπτό πώς ρέουν μέσα στην καμπίνα και πώς ενδέχεται στοιχεία του ιού να αποτελούν κίνδυνο.
Ο αέρας ανανεώνεται περίπου κάθε δύο έως τρία λεπτά – υψηλότερη τιμή από ό,τι σε καταστήματα τροφίμων ή άλλους εσωτερικούς χώρους, λένε οι ειδικοί που επικαλούνται οι ΝΥΤ. Αυτός είναι είναι ένας λόγος, πέρα από τα πρωτόκολλα ασφαλείας, που δεν έχουν τεκμηριωθεί πολλές περιπτώσεις υπερμετάδοσης σε πτήσεις, τονίζεται στο δημοσίευμα.
Η ανανέωση του αέρα στα αεροπλάνα αναμειγνύει ομοιόμορφα τα νέα με τα υπάρχοντα σωματίδια στην καμπίνα, με στόχο την ελαχιστοποίηση των θυλάκων αέρα που θα μπορούσαν να μείνουν στον χώρο για καιρό. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι οι πτήσεις είναι απολύτως ασφαλείς, σημειώνεται στο δημοσίευμα και παρουσιάζεται τι συμβαίνει όταν κάποιος που φορά μάσκα φταρνίζεται μέσα στο αεροπλάνο.
Τα σωματίδια κινούνται προς το διάδρομο, όπου συνδυάζονται με αέρα από την αντίθετη σειρά. Όπως σημειώνεται, δεν έχουν όλα τα σωματίδια το ίδιο μέγεθος και τα περισσότερα δεν περιέχουν στοιχεία του ιού.
Ωστόσο, εάν οι επιβάτες που βρίσκονται κοντά δεν φορούν μάσκες, έστω και για λίγη ώρα προκειμένου να καταναλώσουν κάποιο σνακ, θα μπορούσαν να αυξηθούν οι πιθανότητες εισπνοής σωματιδίων του ιού.
Βάσει της προσομοίωσης, αυτό θα συνέβαινε εάν επιβάτες φταρνίζονταν σε διαφορετικά μέρη του αεροπλάνου. Για να αποφευχθεί η κυκλοφορία του αέρα σε όλη την καμπίνα, το σύστημα εξαερισμού τον περιορίζει σε μερικές σειρές.
Βάσει του σχεδιασμού, το σύστημα εξαερισμού είναι καίριας σημασίας ως προς τον τρόπο λειτουργίας ενός αεροπλάνου: Το σύστημα τροφοδοτείται από τους κινητήρες που ωθούν το αεροπλάνο, απορροφώντας συνεχώς τον εξωτερικό αέρα ο οποίος στη συνέχεια συμπιέζεται, ενώ ελέγχεται η θερμοκρασία του.
Η συμπίεση παίζει καθοριστικό ρόλο επειδή ο αέρας σε μεγάλο υψόμετρο είναι λεπτός – καλός για γρήγορη πτήση, αλλά όχι και για την παροχή οξυγόνου σε ό,τι αφορά την αναπνοή.
Αφού ο αέρας κινηθεί προς τον κλιματισμό, οδηγείται στους αγωγούς της οροφής που βοηθούν στη διανομή του αέρα στην καμπίνα.
Καθ ‘όλη τη διάρκεια της πτήσης, ο αέρας της καμπίνας απορροφάται περιοδικά μέσω δύο φίλτρων HEPA σε σωλήνες πολλαπλής εισαγωγής κάτω από το δάπεδο, όπου αναμειγνύονται φρέσκος και ανακυκλωμένος αέρας.
Τα συστήματα εξαερισμού διαφέρουν ελαφρώς μεταξύ των αεροπλάνων, ανάλογα με την εταιρεία που τα κατασκευάζει, ωστόσο τα περισσότερα ακολουθούν παρόμοια λογική.
Μόλις αφαιρεθεί ο αέρας από την καμπίνα, το τμήμα που δεν θα ανακυκλωθεί φεύγει από το πίσω μέρος του αεροπλάνου, μέσω μιας βαλβίδας που βοηθά στη συνεχή ρύθμιση της πίεσης.
Οι κίνδυνοι πέρα από την πτήση
Η ροή του αέρα στα αεροπλάνα δεν είναι η μόνη παράμετρος της εξίσωσης ασφαλείας, σύμφωνα με ειδικούς που επικαλούνται οι ΝΥΤ. Η πιθανότητα έκθεσης μπορεί να είναι εξίσου υψηλή, αν όχι υψηλότερη, στις πύλες εξόδου, τα εστιατόρια και τα μπαρ ενός αεροδρομίου.
Καθώς περισσότεροι άνθρωποι ταξιδεύουν με αεροπλάνο – σχεδόν 1,5 εκατ. άτομα πέρασαν από τα αεροδρόμια των ΗΠΑ την Παρασκευή – η συμφόρηση σε τμήματα του αεροδρομίου μπορεί να κάνει μεγάλη πρόκληση τη διατήρηση αποστάσεων.
Τα αεροδρόμια ποικίλλουν σε μέγεθος και όγκο επιβατών, σύμφωνα με ερευνητές του Χάρβαρντ, κάτι που θα μπορούσε να αυξήσει τις πιθανότητες έκθεσης ανάλογα με το πού παραμένουν οι άνθρωποι και για πόση ώρα.
Για παράδειγμα, η μετάβαση σε εστιατόρια στον τερματικό σταθμό μπορεί να θεωρηθεί επικίνδυνη, επειδή οι μάσκες αφαιρούνται, καθώς συνήθως γίνεται κατανάλωση φαγητού.
«Η πρόκληση δεν είναι μόνο στο αεροπλάνο», δήλωσε η επιδημιολόγος Σάσκια Ποπέσκου, η οποία ειδικεύεται στην πρόληψη των λοιμώξεων και συμπλήρωσε: «Σκεφτείτε το αεροδρόμιο και ολόκληρο το ταξίδι».
Πηγή: New York Times-kathimerini.gr