Μόνο άγνωστα δεν είναι τα διόδια στο οδικό δίκτυο της χώρας μας, μιας και οι σχετικοί σταθμοί απαντώνται στους μεγαλύτερους αυτοκινητόδρομούς της.
Τα διόδια συνιστούν έναν φόρο που πληρώνουν οι οδηγοί για τη συντήρηση του δρόμου, ενώ κατά την περίοδο της οικονομικής κρίσης που έπληξε την Ελλάδα η είσπραξή του αποτέλεσε αντικείμενο διαμάχης, με αποκορύφωμα το κίνημα «Δεν Πληρώνω» σύμφωνα με το οποίο πρέπει να καταργηθούν όλα τα διόδια εντός της ελληνικής επικρατείας. Φυσικά, τα διόδια δεν αποτελούν ένα αμιγώς ελληνικό φαινόμενο, δεδομένου ότι ο συγκεκριμένος φόρος επιβαρύνει τους οδηγούς κατά τις μετακινήσεις τους και σε πολλές άλλες χώρες της Γηραιάς Ηπείρου.
Υπάρχουν, ωστόσο, κάποιοι μεγάλοι και γνωστοί αυτοκινητόδρομοι, όπου οι σταθμοί διοδίων… λάμπουν δια της απουσίας τους.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η γερμανική Autobahn που είναι γνωστή για την απουσία ορίων ταχύτητας σε συγκεκριμένα τμήματά της. Παράλληλα, δεν υπάρχουν διόδια, γεγονός που σκορπάει χαμόγελα στους οδηγούς. Σημειώνεται ότι πριν από λίγα χρόνια η γερμανική κυβέρνηση είχε εκφράσει την πρόθεσή της να επιβάλλει διόδια στους μη Γερμανούς πολίτες, αλλά το συγκεκριμένο μέτρο αποδοκιμάστηκε από την ΕΕ, με αποτέλεσμα να μην προχωρήσει.
Τα διόδια απουσιάζουν και σε πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες όπως είναι το Βέλγιο, η Ολλανδία, το Λουξεμβούργο, η Δανία, η Σουηδία, η Φινλανδία και η Ισλανδία, με την τελευταία να μην έχει καν δίκτυο αυτοκινητοδρόμων. Σημειώνεται ότι σε αντίθεση με τις υπόλοιπες σκανδιναβικές χώρες, η Νορβηγία λέει «ναι» στα διόδια. Ελεύθερες από διόδια είναι τα τρία Βαλτικά Κράτη, η Εσθονία, η Λετονία και η Λιθουανία, αν και στην τελευταία τα οχήματα με πάνω από 9 θέσεις πρέπει να καταβάλουν τον σχετικό φόρο.
Διόδια, επίσης, δεν υπάρχουν στην Ουκρανία, τη Ρωσία, την Αρμενία, τη Γεωργία, το Κόσοβο, το Μαυροβούνιο (εξαιρουμένης της οδικής σήραγγας Sozina), την Αλβανία και φυσικά την Κύπρο.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, η χρήση του δικτύου αυτοκινητοδρόμων είναι γενικά δωρεάν, εκτός από μερικά τμήματα. Συγκεκριμένα, οι οδηγοί πληρώνουν -μεταξύ άλλων- στους αυτοκινητόδρομους Μ6 (West Midlands) και Μ25 (Dartford Crossing, Essex).
Αξίζει, τέλος, να σημειωθεί ότι σε πολλά άλλα ευρωπαϊκά κράτη (βλ. Αυστρία) δεν υπάρχουν σταθμοί διοδίων, αλλά η καταβολή των οδικών φόρων γίνεται με τις λεγόμενες βινιέτες (vignettes). Οι οδηγοί καλούνται να προμηθευτούν ένα αυτοκόλλητο που τοποθετούν στο παρμπρίζ και το κόστος του είναι ανάλογο του χρόνου χρήσης του οδικού δικτύου από το εκάστοτε όχημα.
carandmotor.gr