Επιβεβαιώνοντας την ήδη δεδηλωμένη φιλοδοξία της να θέσει υπό τον έλεγχό της την Alitalia, η ιρλανδική αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους Ryanair υπέβαλε την Παρασκευή μη δεσμευτική πρόταση εξαγοράς του πάλαι ποτέ εθνικού αερομεταφορέα της Ιταλίας. Στόχος της, όπως έχει καταστήσει σαφές από τον Μάιο, είναι να αποτελέσει τον μεγαλύτερο μέτοχο της εταιρείας που από το 2014 ανήκει κατά το 49% στην Etihad Airways των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων και κατά το 51% σε κοινοπραξία ιταλικών τραπεζών. Στην κοινοπραξία αυτή συμμετέχουν, μεταξύ άλλων, και οι δύο μεγαλύτερες ιταλικές τράπεζες η UniCredit και η Intesa Sanpaolo.
Τον Μάιο, ο ιταλικός αερομεταφορέας ετέθη υπό ειδικό έλεγχο για δεύτερη φορά σε λιγότερο από μία δεκαετία, καθώς φλερτάρει συστηματικά με τη πτώχευση και τη διάλυσή του. Εκτοτε, έχουν υποβληθεί 10 μη δεσμευτικές προτάσεις εξαγοράς της, ενώ, σύμφωνα με το ιταλικό ειδησεογραφικό πρακτορείο ANSA, έχουν υποβληθεί πάνω από 30 «εκδηλώσεις ενδιαφέροντος». Το ενδιαφέρον δεν διασφαλίζει, ωστόσο, την επιβίωσή της. Oπως επισημαίνουν αναλυτές, οι μη δεσμευτικές προσφορές αποβαίνουν συχνά επιζήμιες για τον στόχο της εξαγοράς, καθώς ανεβάζουν το ύψος του τιμήματος χωρίς να καταλήγουν σε συμφωνία. Το ιταλικό κράτος έχει, άλλωστε, αποκλείσει κάθε σκέψη για κρατικοποίηση της Alitalia, που ιδιωτικοποιήθηκε πριν από εννέα χρόνια έπειτα από αίτηση πτώχευσης το 2008.
Χωρίς να διευκρινίσει τις προθέσεις της εταιρείας του, ο γενικός οικονομικός διευθυντής της Ryanair Νιλ Σόραχαν αρκέστηκε να τονίσει πως «ως η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία στην Ιταλία, είναι σημαντικό ότι συμμετέχουμε στη διαδικασία». Μόλις προ μηνός, όμως, ο διευθύνων σύμβουλος της ιρλανδικής εταιρείας Μάικλ Ο’ Λίρι δήλωσε ότι δεν ενδιαφέρεται να επενδύσει, παρά μόνον αν αποκτήσει τον έλεγχο πλειοψηφικού πακέτου της Alitalia. Είχε, μάλιστα, διευκρινίσει ότι για να προχωρήσει στην επένδυση θεωρεί αναγκαίες συγκεκριμένες αλλαγές. Μεταξύ άλλων, έχει αναφέρει ως εκ των ων ουκ άνευ την ακύρωση συμφωνίας της Alitalia με την Air France, την επαναδιαπραγμάτευση συμφωνιών της με την ADR, εταιρεία διαχείρισης του αεροδρομίου της Ρώμης στο οποίο καταβάλει πολύ υψηλές χρεώσεις, την αναθεώρηση των συμβολαίων εκμίσθωσης αεροσκαφών αλλά και τη μείωση του προσωπικού. Σε ό,τι αφορά, μάλιστα, αυτόν τον τελευταίο όρο, ο κ. Ο’ Λίρι τόνισε τον Ιούνιο ότι «η εταιρεία δεν χρειάζεται τόσο πολλούς επιπλέον υπαλλήλους».
Σημειωτέον ότι το θέμα μείωσης του προσωπικού στάθηκε καθοριστικό για την τύχη της Alitalia. Kατέληξε προ τριών μηνών να ζητήσει προστασία από τους πιστωτές της και διορισμό ειδικού επιτρόπου, ακριβώς επειδή η πλειονότητα των υπαλλήλων της είχε απορρίψει τις προτάσεις τής διοίκησης. Αυτές προέβλεπαν ενίσχυση της εταιρείας με 2 δισ. ευρώ και αντάλλαγμα τη μείωση του προσωπικού αλλά και των μισθών όσων εργαζομένων παραμείνουν στις θέσεις τους. Η Alitalia έχει 12.500 υπαλλήλους, αλλά υπολογίζεται ότι οι ζημίες της αγγίζουν τις 500.000 ευρώ την ημέρα. Το μερίδιό της στην ιταλική αγορά αερομεταφορών έχει μειωθεί από το 23%, στο οποίο ανερχόταν προ δεκαετίας στο 18% στα τελευταία δύο χρόνια, ενώ οι επιβάτες της το 2016 υπολογίζεται ότι δεν ξεπέρασαν τα 22 εκατ. άτομα.
Σε ό,τι αφορά τη Ryanair ελέγχει μεγαλύτερο μερίδιο στην ιταλική αγορά αερομεταφορών. Στη διάρκεια του περασμένου έτους εξυπηρέτησε περισσότερους από 36 εκατ. επιβάτες στα δρομολόγιά της από και προς Ιταλία. Προσφάτως, ο κ. Ο’ Λίρι επιβεβαίωσε ότι έδωσε εντολή στον αμερικανικό αεροναυπηγικό κολοσσό Boeing να αυξήσει «επιλεκτικά» τα αεροσκάφη που έχει παραγγείλει. Οταν προέβη στην εν λόγω δήλωση, η Ryanair είχε ήδη παραγγείλει από την Boeing 52 αεροσκάφη μοντέλα 737 για το τρέχον οικονομικό έτος.
Έντυπη