Ελλάδα

«Βουτιά» 90% στις πωλήσεις των Μικρών Οινοποιείων

Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Θ. Ντούγκος σκιαγραφεί την τωρινή κατάσταση και μιλά για την «επόμενη ημέρα»

Του Γιάννη Ανδρεάκη

Ισχυρό πλήγμα έχει επιφέρει η πρόσφατη υγειονομική κρίση του κορωνοϊού, με τις πολλαπλές επιπτώσεις της σε όλους τους τομείς της καθημερινότητας, και στον χώρο των Μικρών Οινοποιείων. Ένας κλάδος με σημαντική συνεισφορά τόσο στην «ταυτότητα» της χώρας – καθώς το ελληνικό κρασί αποτελεί σήμα κατατεθέν σε παγκόσμιο επίπεδο – όσο και στο εισόδημα που φέρνει στην εθνική οικονομία όπως και στις τοπικές κοινωνίες.

Η larissanet συνομίλησε με τον Θάνο Ντούγκο, πρόεδρο Διοικητικού Συμβουλίου του Συνδέσμου Μικρών Οινοποιών Ελλάδος, ο οποίος σκιαγραφεί την κατάσταση στην οποία βρίσκεται ο κλάδος, ενώ παραθέτει τις σκέψεις του για την «επόμενη ημέρα» ώστε να στηριχθεί συνολικά η ελληνική παραγωγή.

Ξεκινώντας την συζήτηση ο κ. Ντούγκoς αναλύει την τρέχουσα συγκυρία στην  οποία βρίσκεται ο χώρος των Μικρών Οινοποιών: «Έχει συμβεί ένα πραγματικό shut down (σ.σ. τερματισμός λειτουργίας). Από την στιγμή που έχουν κλείσει οι πελάτες μας (εστιατόρια, καφέ, wine bar, ξενοδοχεία κλπ.) καταλαβαίνετε ότι δεν υπάρχουν πωλήσεις.  Κάποιες λίγες πωλήσεις που γίνονται είναι μέσω του λιανικού εμπορίου, π.χ. κάβες και για όσους είναι στα σούπερ μάρκετ όπου και εκεί, κατά τα ψέματα, τα μικρά οινοποιεία δεν έχουν τοποθετήσεις όπως αυτές των μεγάλων εταιριών». Χαρακτηριστική της κατάστασης είναι η αναφορά που κάνει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Μικρών Οινοποιών Ελλάδος για πτώση στις πωλήσεις που ξεπερνά το 90%. «Στην ουσία δεν υπάρχει πώληση. Κάποιες σποραδικές πωλήσεις που γίνονται είναι για να πάει η οικογένεια στο σουπερ μάρκετ… Δεν μπορούμε να συζητήσουμε για λειτουργία επιχείρησης» τονίζει ενδεικτικά.

«Δεν χρειαζόμαστε ελεημοσύνη… Θέλουμε κεντρικό σχεδιασμό και εργαλεία για το πώς θα πορευτεί ο κλάδος την επόμενη ημέρα»

Σ’ αυτό το σημείο κάνει ειδική μνεία στο γεγονός ότι οι επιπτώσεις της υγειονομικής κρίσης συνέπεσαν με την έναρξη εργασιών για την καλλιεργητική περίοδο στα αμπέλια: «Όπως καταλαβαίνετε για να καλλιεργηθούν τα αμπέλια απαιτούνται σημαντικά έξοδα τα οποία ξεκινούν από τέλη Φεβρουαρίου – αρχές Μαρτίου και διαρκούν μέχρι τέλη Μαΐου – αρχές Ιουνίου. Το τρίμηνο που συνέβη όλο αυτό με τον κορωνοϊό είναι και το τρίμηνο – Μάρτιος, Απρίλιος, Μάιος – των μεγάλων εξόδων στους αμπελώνες, είτε αυτό λέγεται εργατικά, είτε λέγεται σκευάσματα, είτε λέγεται υλικοτεχνική υποδομή, καύσιμα κ.α.».

Ο κ. Ντούγκος επισημαίνει ότι ο Σύνδεσμος έχει στείλει δύο επιστολές προς την Κυβέρνηση. «Υπάρχουν αρκετοί συνάδελφοι, τουλάχιστον στον δικό μας Σύνδεσμο, που ο κύριος ΚΑΔ είναι η καλλιέργεια αμπέλου. Δεν είχε ενταχθεί στους πληττόμενους» τονίζει. Παράλληλα, προσθέτει πως «αυτό το θεωρώ κάπως ως ελεημοσύνη. Είναι σαν να βάζουμε τα… σκουπίδια κάτω από το χαλάκι.  Αν θέλεις να βοηθήσεις δεν λες στον επαγγελματία – και μιλάω γενικά όχι μόνο για τον δικόν μας τον κλάδο – “σου παγώνω τις επιταγές” ή “σου παγώνω τις υποχρεώσεις προς το Δημόσιο για δύο μήνες” κλπ. και μετά τι θα γίνει;» διερωτάται. Ο Θάνος Ντούγκος δηλώνει επίσης τα εξής: «Πρέπει οπωσδήποτε να ενεργοποιηθεί ο μηχανισμός στήριξης μέσω της απόσταξης κρίσης σε μια τιμή η οποία να μετριάζει λίγο την πληγή από την καταβαράθρωση των πωλήσεων. Σε λίγους μήνες πάμε σε τρύγο με δεξαμενές γεμάτες; Οι αμπελουργοί αλλά και οι ιδιοκτήτες αμπελώνων οινοποιοί τι θα κάνουν τα σταφύλια τους;».

Εξειδικεύοντας την θέση του ο πρόεδρος του Συνδέσμου Μικρών Οινοποιών Ελλάδος αναφέρει πως «για τον δικό μας κλάδο θα προτιμούσα να γίνει κάποιο κούρεμα υποχρεώσεων για παράδειγμα», ενώ είναι επικριτικός με το μέτρο της χρονικής μετάθεσης των επιταγών. «Φανταστείτε ότι υπάρχουν συνάδελφοι που περιμένανε να πληρωθούν αυτές τις επιταγές για να ρίξουν τα χρήματα στη δουλειά τους, στα αμπέλια τους. Δηλαδή βοηθάς αυτόν που οφείλει, αλλά δεν βοηθάς αυτόν που είναι να εισπράξει για να κινηθεί» υπογραμμίζει ο Θάνος Ντούγκος.

«Η αγορά θα αλλάξει…»

Στη συζήτηση ο πρόεδρος του Συνδέσμου επαναφέρει το αίτημα που διατυπώθηκε σε σχετική επιστολή για την πραγματοποίηση άμεσης επαφής, μέσω τηλεδιάσκεψης, με τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Μάκη Βορίδη, ώστε να τεθούν τα ζητήματα του κλάδου. Παράλληλα, στέκεται στην ανάγκη στήριξης από το κονδύλι των 150 εκατ. ευρώ που έχει λάβει το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων προς ενίσχυση των πληττόμενων κλάδων. «Σας είπα, εμάς μας ενδιαφέρει πιο πολύ η επόμενη ημέρα. Δυο – τρεις μήνες θα επιβιώσουμε… Επειδή η αγορά θα αλλάξει, θέλουμε να υπάρχει ένας κεντρικός σχεδιασμός και κάποια εργαλεία για το πώς θα πορευτεί ο κλάδος την επόμενη ημέρα» τονίζει ο κ. Ντούγκος, ενώ δηλώνει: «Δεν μου αρέσει η ελεημοσύνη “πάρτε 800 ευρώ για να την βγάλετε δυο – τρεις μήνες”. Θέλω μια διαφορετική λογική προσέγγισης για το μέλλον γιατί είμαι βέβαιος ότι η αγορά – με τους τρόπους που θα ανοίξουν τα μαγαζιά και με τους κανόνες που θα υπάρχουν – δεν νομίζω ότι θα έρθει στην πρότερη κατάσταση ούτε σε ποσοστό 50 – 60 %».

Αναλύοντας τις εκτιμήσεις για όσα έρχονται ευρύτερα επισημαίνει πως «σίγουρα κάποια μαγαζιά δεν θα ξανανοίξουν. Διότι καταλαβαίνετε τι θα γίνει καθώς κάποιοι επαγγελματίες ήδη λειτουργούσαν τις επιχειρήσεις στα οικονομικά όρια και μετά από δύο μήνες θα έρθουν όλες οι υποχρεώσεις. Παράλληλα, για να ξεκινήσει κάποιος και πάλι την λειτουργία του καταστήματός του χρειάζεται ένα κεφάλαιο. Δεν ανοίγει ένα μαγαζί – και ειδικά στον χώρο της εστίασης – εύκολα. Θέλει ποτά, αναψυκτικά, πρώτες ύλες, κρέατα κλπ. Οι προμηθευτές, φαντάζομαι, δεν θα πουλούν επί πιστώσει γιατί θα είναι και αυτοί στα όριά τους. Άρα κάποιοι επαγγελματίες που δεν έχουν οικονομικό background δεν θα ανοίξουν». Με αυτά ως δεδομένα – όπως επίσης θεωρώντας σίγουρο ότι η κίνηση κατά την θερινή σεζόν θα περιοριστεί σημαντικά και τα μέτρα προστασίας στους χώρους εστίασης θα φέρουν μικρότερες καταναλώσεις – οδηγούν αβίαστα στο συμπέρασμα πως «εφόσον οι δυνητικοί πελάτες μας θα έχουν τον μισό τζίρο καταλαβαίνετε ότι θα καταναλώνονται και τα μισά προϊόντα».

«Θα ήθελα να δω μια καμπάνια η οποία να προτρέπει τους Έλληνες καταναλωτές να προτιμούν ελληνικά προϊόντα. Αυτό θα βοηθούσε τις επιχειρήσεις να ξεπεράσουν την κρίση»

«Πιθανά θα υπάρξει “κανιβαλισμός” στις τιμές»

Καταγράφοντας τις εκτιμήσεις του για όσα αναμένονται στον κλάδο των Μικρών Οινοποιών ο πρόεδρος του Συνδέσμου δεν βλέπει ως ενδεχόμενο να υπάρξουν λουκέτα, θεωρεί όμως πιθανόν να υπάρξει «κανιβαλισμός της αγοράς», όπως τονίζει χαρακτηριστικά: «Κάποιος που βλέπει τις δεξαμενές του γεμάτες θα προτιμήσει, από το να του μείνει το κρασί, να το εμφιαλώσει σε ασκούς, δίνοντάς το – όπως και τις φιάλες – σε τιμές πολύ χαμηλές. Όλο αυτό θα τραβήξει τον μέσο όρο της αγοράς προς τα κάτω, πλήττοντας και τους υπόλοιπους». Παράλληλα και με δεδομένο πως έρχεται ο τρύγος σε τρεις – τρεισήμισι μήνες ο πρόεδρος του Συνδέσμου Μικρών Οινοποιών Ελλάδος βλέπει δυσοίωνο το μέλλον και για τους αμπελουργούς καθώς «εφόσον ήδη υπάρχουν μεγάλες ποσότητες αδιάθετες, τα σταφύλια τους δεν θα έχουν την ζήτηση που θα πρέπει, αλλά και αυτά που θα διατεθούν θα είναι σε τιμές τόσο χαμηλές που κάποιοι αμπελουργοί φοβάμαι ότι θα παρατήσουν τα αμπέλια τους».

Ρωτάμε τον Θάνο Ντούγκο αν αυτές οι εξελίξεις, όπως προδιαγράφονται, πρόκειται να οδηγήσουν μικρούς οινοποιούς σε μεγαλύτερη εξωστρέφεια προσανατολίζοντάς τους προς τις εξαγωγές.

Μάλιστα, αναφέρεται στην προσωπική του πορεία και εμπειρία δηλώνοντας: «Το ότι κάποιος είναι μικρός οινοποιός δεν σημαίνει ότι δεν εξάγει. Εγώ προσωπικά ήδη εξάγω το 60% της παραγωγής μου, διότι αυτό που λέτε το έπαθα στην κρίση του 2009. Μέχρι τότε δεν εξήγαγα καθόλου και από εταιρεία που πουλούσε μόνο στην εγχώρια αγορά – Θεσσαλία και Αθήνα – οδηγήθηκα στο να γίνω πιο πολύ εξαγωγικός. Έφτασα το 60% της παραγωγής μου να εξάγεται και μάλιστα με ανοδικές τάσεις. Αλλά όταν οι καλύτερές μου αγορές είναι στην ίδια και χειρότερη κατάσταση σε σχέση με την ελληνική τα πράγματα είναι επίσης δύσκολα. Δηλαδή εξάγω στη Νέα Υόρκη το 25% της παραγωγής, βλέπετε τί γίνεται στη Νέα Υόρκη, που ακριβώς να πουλήσω;». Παράλληλα, αντίστοιχες δυσκολίες έχουν οι αγορές σε χώρες όπως η Γερμανία και η Μεγάλη Βρετανία, ενώ – σύμφωνα με τον κ. Ντούγκο – μόνο η Κίνα παρουσιάζει κάποια πρώτα σημάδια κίνησης.

Στο τελευταίο μέρος της συζήτησης ο πρόεδρος του Συνδέσμου Μικρών Οινοποιών Ελλάδος θέτει δύο βασικά ζητήματα προς την πλευρά της Κυβέρνησης: «Θέλουμε να κοιτάξουν το θέμα της επιστροφής του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο κρασί, το οποίο έχουμε προπληρώσει και ενώ έχει εξαγγελθεί ότι θα μας επιστραφεί αυτό δεν έχει γίνει ακόμη. Τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στο κρασί οι μικροί οινοποιοί τον προκαταβάλουν στην αρχή της χρονιάς και μετά – με βάση τις ποσότητες που εξάγονται – αφαιρείται και επιστρέφεται. Παράλληλα, καλές οι καμπάνιες “Μένουμε Σπίτι”- διαβάζω για πολλά εκατομμύρια που ξοδεύονται – θα ήθελα να δω και μια καμπάνια η οποία να προτρέπει τους Έλληνες καταναλωτές να προτιμούν ελληνικά προϊόντα. Αυτό θα βοηθούσε πάρα πολύ τις επιχειρήσεις να ξεπεράσουν την κρίση. Θα βοηθούσε πολύ τον Έλληνα παραγωγό και δεν μιλάω μόνο για τον δικό μας κλάδο».

 

Πηγή: ENTΥΠΗ LARISSANET

 Θες να μαθαίνεις πρώτος τα νέα από το TrikalaVoice.gr;

  Κάνε λήψη από το App Store
  Διαθέσιμο στο Google Play
  Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
  Ακολούθησε μας στο Instagram
  Ακολούθησε μας στο Twitter

Διαβάστε επίσης