Βλέπουμε κάθε χρόνο να πραγματοποιούνται αλλαγές και καινοτομίες στο σύστημα εκπαίδευσης . Συνήθως αυτές οι αλλαγές αφορούν ψηφιακά συστήματα διαμοιρασμού γνώσης ( ψηφιακός μετασχηματισμός ) ,νέες πρακτικές παιδαγωγικής , συστήματα διοίκησης κλπ . Γενικότερα τρόπους με τους οποίους το συμβατικό management ( conventional ) θα γίνει πιο ευέλικτο ( agile ) για να συμβαδίζει με την εξέλιξη της τεχνολογίας και των νέων απαιτήσεων στην εκπαίδευση.
Πολλές φορές τα συστήματα αυτά αποδίδουν λίγο ή πολύ ,αναλόγως με τις συνθήκες .Υπάρχει όμως ένα στοιχείο το οποίο είναι βασικό για τη διασφάλιση του μέλλοντος όλων των νέων μέσα απο τα έτη φοίτησης τους στις δομές εκπαίδευσης . Το στοιχείο αυτό είναι η επιχειρηματικότητα , μία ένοια τόσο απαραίτητη για την διασφάλιση ενός ανεξάρτητου οικονομικά μέλλοντος για τον καθένα .
Ως επι το πλείστον στις δομές εκπαίδευσης της χώρας μας , η γνώση παρέχεται στους νέους με τη μορφή θεωρητικής κατάρτισης . Όμως υπάρχει ανάγκη και για πρακτική εφαρμογή .Όταν αναφερόμαστε σε αυτή την έννοια θα πρέπει να γνωρίζουμε πως δεν την αποτελούν αποκλειστικά τα εξάμηνα της πανεπιστημιακής κατάρτισης στις επιχειρήσεις.
Βλέπουμε πως σύμφωνα με τον χάρτη Entrepreneurship in Europe schools του 2015 τα μοντέλα των βόρειων χωρών έχουν εντάξει πλήρως το σύστημα επιχειρηματικής εκπαίδευσης στον εκπαιδευτικό κύκλο συγκριτικά με τις περισσότερες νότιες χώρες . Είναι μία εκπαιδευτική στρατηγική που εφαρμόζεται σε όλον τον κόσμο σταδιακά . Η νεανική επιχειρηματικότητα έχει τις ρίζες της στην αλληλεπίδραση της θεωρητικής κατάρτισης και της πρακτικής άμεσης εφαρμογής έτσι ώστε απο έννοια γενικότερη να λάβει τη θέση της ανάμεσα στα στοιχεία δια βίου μάθησης .
Πρακτική κατάρτιση για την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας είναι οι διαδικασίες που καλλιεργούν μέσα στον χαρακτήρα του υποψήφιου νέου επιχειρηματία (ανεξαρτήτως ηλικίας) την ικανότητα της βασικής οικονομικής διαχείρισης και των απλών πρακτικών διοικητικής διαχείρισης ( management) .
Διάφοροι οργανισμοί σχολείων και πανεπιστημίων που προσπαθούν με την μορφή virtual επιχειρήσεων και διαγωνισμούς καινοτομίας να βοηθήσουν τους μαθητές και φοιτητές να καλλιεργήσουν τις έννοιες αυτες ακριβώς για τους λόγους που προαναφέρθηκαν . Να κινητοποιήσουν τον μαθητή-φοιτητή , να σκεφθεί το μέλλον του δημιουργικά και ανεξάρτητα .Πως θά ξεκινήσεις το σχεδιασμό μίας δικής σου επιχείρισης ,πως είναι ένα απλό επιχειρηματικό πλάνο , πως είναι να βρίσκεσαι σε θέση ευθύνης , τι αποτέλεσμα θα έχουν οι αποφάσεις που θα λάβεις κλπ είναι μερικούς απο τους στοχους αυτών των προγραμμάτων .
Είναι ανάγκη πρακτικές τέτοιες να ενταχθούν στο εκπαιδευτικό σύστημα .Οι θεωρητικές γνώσεις με τη μορφή παιδαγωγικών παιχνιδιών επιχειρηματικότητας όπως οι virtual επιχειρήσεις , τα case study και τα μαθήματα βασικής διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού κλπ μπορούν να μετατρέψουν έναν μαθητή/φοιτητή σε έναν ομαδικό παίχτη , να τον βοηθήσουν να αναπτύξει την ικανότητα ταχείας σκέψεως-αντίδρασης , την ανάληψη πρωτοβουλιών και την καινοτομία στον χώρο των startup.
Η καλλιέργεια της επιχειρηματικότητας έχει ως κύριο στόχο την προετοιμασία ενός νέου/νέας για ένα μέλλον , βασισμένο στην δική τους οικονομική ανεξαρτησία , με έμφαση στην αντιμετώπιση των προκλήσεων της σύγχρονης αγοράς .
Θωμάς Αρσένης MBA