Δύο νέα μέτωπα αναμένεται να ανοίξει το ΔΝΤ στο πλαίσιο της τρίτης αξιολόγησης, σύμφωνα με πηγές που γνωρίζουν τις εν εξελίξει διεργασίες στο Ταμείο, μετατρέποντάς την για άλλη μια φορά σ’ ένα θρίλερ, με άγνωστη ημερομηνία λήξης.
Τα δύο μέτωπα αφορούν τις τράπεζες, για τις οποίες το Ταμείο απαιτεί να γίνει έλεγχος των στοιχείων αποθεματικού τους (AQR) και το δημοσιονομικό, καθώς θεωρεί ότι δεν επιτυγχάνεται ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ μετά το 2018.
Οι πηγές εκτιμούν ότι οι πιθανότητες συμμετοχής του Ταμείου στο ελληνικό πρόγραμμα με χρηματοδότηση είναι πλέον περιορισμένες, αλλά θεωρούν πως παρ’ όλα αυτά δεν θα υποστείλει τη σημαία των απαιτήσεών του.
Ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος έχει καλέσει το Ταμείο να πάρει τις αποφάσεις του ώς τα Χριστούγεννα, με το σκεπτικό ότι ώς τότε θα έχει καταστεί σαφές αν η νέα γερμανική κυβέρνηση είναι διατεθειμένη να προχωρήσει περαιτέρω σε εξειδίκευση των μέτρων για το χρέος. Ωστόσο, για το Ταμείο η προθεσμία είναι ο Φεβρουάριος του 2018.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι στο εσωτερικό του Ταμείου υπάρχει εν εξελίξει αντιπαράθεση Ευρωπαίων και γραφειοκρατών για το τι πρέπει να γίνει με το ελληνικό πρόγραμμα σε επιμέρους θέματα, με χαρακτηριστικότερο αυτό των τραπεζών. Κατά το Ταμείο, οι ελληνικές τράπεζες χρειάζονται ανακεφαλαιοποίηση -τουλάχιστον10 δισ. ευρώ- και ζητούν να γίνει AQR για να διαπιστωθούν οι ακριβείς ανάγκες.
Η απαίτηση αυτή έχει ενοχλήσει την Ευρωπαϊκή Kεντρική Τράπεζα, καθώς -όπως αναφέρουν πηγές της- το Ταμείο θέλει να κάνει το AQR με τον δικό του τρόπο, εκτός του πλαισίου της Ευρωζώνης, που έχει προγραμματίσει στρες τεστ τον Μάιο του 2018. Η απάντηση που δίνει η ΕΚΤ είναι ότι μόνο αν το ζητήσουν οι ελληνικές αρχές θα κάνει AQR. Και οι ενδείξεις βεβαίως είναι ότι κάτι τέτοιο δεν θα συμβεί.
Το δεύτερο μέτωπο, τα δημοσιονομικά, κινείται εντελώς εκτός πλαισίου της αξιολόγησης, αλλά οι πηγές που βρίσκονται κοντά στο Ταμείο αναφέρουν ότι είναι πιθανό να ανοίξει κατά τη διαπραγμάτευση. Το Ταμείο εκτιμά ότι το πρωτογενές πλεόνασμα του 2018 θα είναι 2,2% του ΑΕΠ και όχι 3,5% του ΑΕΠ, όπως προβλέπει το πρόγραμμα, αλλά οι πηγές εκτιμούν ότι δεν θα θέσει θέμα πρόσθετων μέτρων για το 2018, δεδομένου άλλωστε ότι τη συγκεκριμένη χρονιά θα λειτουργήσει και ο «κόφτης». Ωστόσο, το Ταμείο έχει ήδη καταστήσει σαφές ότι θέλει να έρθει ένα χρόνο νωρίτερα από το 2019 η μείωση του αφορολογήτου, ώστε να εφαρμοστεί μαζί με την κατάργηση της προσωπικής διαφοράς των συντάξεων. Αυτό είναι ένα σημείο στο οποίο πιθανολογείται ότι θα επανέλθουν οι εκπρόσωποί του, με την έναρξη της αξιολόγησης, βάζοντας φωτιά στη διαπραγμάτευση. Σημειώνεται ότι το ΔΝΤ έχει ζητήσει και αναστολή της εφαρμογής των αντίμετρων ώς τη λήξη, το 2023, οπότε θα μειωθούν οι στόχοι για το πρωτογενές πλεόνασμα.
Οι πηγές που βρίσκονται κοντά στο Ταμείο, πάντως, δεν αποκλείουν μεταστροφή του σε συμβιβαστική κατεύθυνση, όπως έγινε τον Ιούλιο με την απόφαση για την επί της αρχής συμμετοχή του στο πρόγραμμα.
Η διαδικασία αποχώρησης του ΔΝΤ από το ελληνικό πρόγραμμα διαφαίνεται, σε κάθε περίπτωση, βασανιστική, ενώ οι αναλυτές επισημαίνουν ότι μόνο αν στο τέλος γίνει σχετικά αθόρυβα και χωρίς διακηρύξεις περί εξαιρετικά μη βιώσιμου χρέους δεν θα πληρώσει ακριβό τίμημα η Ελλάδα.
kathimerini.gr