Η πανδημία κάποια στιγμή θα τελειώσει. Το διαδικτυακό εμπόριο καθημερινών αγαθών όμως φαίνεται ότι ήρθε για να μείνει.
Είναι γεγονός πως οι περισσότεροι θεωρούσαν ότι η ιστορία με τον κορονοϊό θα τελειώσει πολύ πιο σύντομα από τα μέσα του 2021, όπου οδεύουμε ολοταχώς και είναι παραπάνω από βέβαιο πως βρισκόμαστε πολύ μακριά από το οριστικό τέλος της πανδημίας. Οι Έλληνες είναι ακόμα κλεισμένοι στα σπίτια τους και στις ζωές τους δεν υπάρχει ούτε ίχνος κανονικότητας. Μόνο αναμονή και προσμονή για το πολυπόθητο τέλος της πανδημίας και φυσικά απογοήτευση όσο βλέπουν ότι αυτό αργεί, και αργεί, και αργεί. Όμως κατά τη διάρκεια της πανδημίας, αναγκαστικά οι πολίτες ανέπτυξαν νέες συνήθειες και άλλαξαν τον τρόπο που λειτουργούν στις περισσότερες από τις πτυχές της ζωής τους. Μία από αυτές είναι και η συμπεριφορά τους ως καταναλωτές, όπου υποχρεωτικά στράφηκαν στο ηλεκτρονικό εμπόριο, στρέφοντας έτσι και τις επιχειρήσεις σε αυτό, για να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες ενός λαού που σταμάτησε να ζει αλλά έπρεπε να συνεχίσει να καταναλώνει.
Τα σούπερ μάρκετ ανταποκρίθηκαν άμεσα στην ανάγκη
Φυσικά εξαίρεση δεν αποτελούν τα σούπερ μάρκετ, τα οποία παρόλο που έμειναν ανοιχτά, ανέπτυξαν ή ενίσχυσαν πολύ άμεσα τη δυνατότητα αγοράς των προϊόντων τους μέσω διαδικτύου και σημείωσαν αύξηση του ηλεκτρονικού εμπορίου τους κατά 262%, σύμφωνα με την ετήσια αναφορά της Convert Group. ΑΒ Βασιλόπουλος, Μασούτης και άλλες μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων βελτίωσαν τα ηλεκτρονικά τους καταστήματα ενώ ο Σκλαβενίτης τον Νοέμβριο του 2020 μπήκε στην αρένα του ηλεκτρονικού εμπορίου εκκινώντας τη λειτουργία του δικού του e-shop, ακριβώς εξαιτίας του κορονοϊού, καθώς μέχρι πρότινος ήταν παραδοσιακά απών από οποιαδήποτε διαδικτυακή παρουσία. Το ερώτημα λοιπόν είναι αν όταν τελειώσει επιτέλους η περιπέτεια της πανδημίας, οι Έλληνες θα σταματήσουν να εμπιστεύονται τα διαδικτυακά σούπερ μάρκετ και θα επιστρέψουν στις προ-κορονοϊού συνήθειες τους ή αν το ψηφιακό shopping βασικών αγαθών θα μείνει ως κληρονομία στις συνήθειες των πολιτών.
Τα διαδικτυακά σούπερ μάρκετ είναι μια ιδιάζουσα περίπτωση, γιατί είναι ένας από τους ελάχιστους κλάδους που έμεινε ανοιχτός, οπότε ουσιαστικά η μετάβαση στις ηλεκτρονικές αγορές δεν ήταν τόσο υποχρέωση, όσο επιλογή των πολιτών. Οι λόγοι για αυτή την επιλογή ποικίλουν. Ο φόβος για τη μετάδοση του κορονοϊού σε μέρη όπου σημειώνεται συνωστισμός οδήγησε πολύ κόσμο στο να φοβάται να βγει από το σπίτι, πολλώ δε μάλλον να πάει στο σούπερ μάρκετ, όπου συνήθως υπάρχει συνωστισμός και αυξημένη μεταδοτικότητα μικροβίων, επιλέγοντας έτσι να ψωνίσει διαδικτυακά και να παραλάβει τα ψώνια του με μηδενικό ρίσκο να εκτεθεί στον ιό. Επίσης, εξαιτίας της γενικότερης συνθήκης του κλεισίματος του λιανεμπορίου, οι πολίτες απέκτησαν εξοικείωση με το ηλεκτρονικό εμπόριο γενικότερα και φυσικά την επιλογή να επεκτείνουν αυτή την εξοικείωση και στα καθημερινά τους ψώνια. Σύμφωνα με έρευνα της Nielsen IQ, Το 79% των αγοραστών που επηρεάστηκαν από τoν ιό στράφηκε στο ηλεκτρονικό λιανεμπόριο το 2020, επειδή πολύ απλά δεν μπορούσε να πάει στα μαγαζιά να ψωνίσει. Γιατί να μην κάνεις τα καθημερινά σου ψώνια διαδικτυακά, εφόσον πλέον ξέρεις πως γίνεται;
Το παραδοσιακό φυλλάδιο προσφορών πλέον έγινε ηλεκτρονικό
Ένας ακόμα πολύ βασικός λόγος είναι οι προσφορές στις τιμές των προϊόντων, καθώς τα σούπερ μάρκετ επέλεξαν να προσφέρουν διαδικτυακά ακριβώς ό,τι προσφέρουν και στα φυσικά τους καταστήματα, προσθέτοντας ουσιαστικά ακόμα ένα λόγο να ψωνίσεις από το σπίτι, γιατί πολύ απλά δεν χάνεις καμία απολύτως προσφορά. Ταυτόχρονα, οι πολίτες ξεκίνησαν να απορρίπτουν το παραδοσιακό έντυπο φυλλάδιο προσφορών και να αναζητούν τις προσφορές διαδικτυακά σε ιστοσελίδες που δίνουν αυτή την πληροφορία συγκεντρωμένη και σίγουρα covid-free. Ιστοσελίδες όπως το Kimbino.gr, όπου κανείς μπορεί να βρει όλα τα φυλλάδια με τις προσφορές των σούπερ μάρκετ και να επιλέξει από ποια θα ψωνίσει για να εξοικονομήσει χρήματα, σημείωσαν τεράστια αύξηση στην επισκεψιμότητα τους. Καθώς τα εκτυπωμένα φυλλάδια αποτελούν δυνητικά φορέα μετάδοσης του ιού, οι πολίτες στράφηκαν στην διαδικτυακή ενημέρωση για τις προσφορές των σούπερ μάρκετ, όπου βρίσκονται συγκεντρωμένες όλες οι εκπτώσεις με το πάτημα ενός κουμπιού.
Καταλήγοντας, η ψηφιοποίηση του εμπορίου στην Ελλάδα, που επιταχύνθηκε ραγδαία λόγω του κορονοϊού, οδήγησε τους αγοραστές στην αλλαγή της καταναλωτικής τους συμπεριφοράς και στην απόκτηση νέων δεξιοτήτων για την ολοκλήρωση των αγορών τους. Ο κορονοϊός κάποια στιγμή θα φύγει, αλλά είναι βέβαιο ότι θα αφήσει σαν κληρονομιά την στροφή στις ηλεκτρονικές αγορές, τόσο στο λιανεμπόριο γενικότερα, όσο και στις αγορές βασικών αγαθών ειδικότερα, ιδίως γιατί είναι ευκολότερες, εξοικονομούν πολύ χρόνο στον καταναλωτή και καταλήγουν στο ίδιο ακριβώς αποτέλεσμα.