Αλλάζει και η μεταφορά επιβατών προς τα ελληνικά νησιά, στο πλαίσιο της σταδιακής άρσης των μέτρων που είχαν ληφθεί λόγω κορωνοϊού.
Σήμερα, ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης και οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου θα έχουν διευρυμένη τηλεδιάσκεψη με τις υγειονομικές Αρχές της χώρας προκειμένου να βρεθούν εφαρμόσιμες λύσεις.
Διότι, για παράδειγμα, δεν φαίνεται πως πρακτικά μπορεί να καταστεί δυνατή η θερμομέτρηση κατά την επιβίβαση όλων των επιβατών και η ταυτόχρονη συμπλήρωση επίσης από όλους τους επιβάτες «εντύπου – ερωτηματολογίου δήλωσης υγείας» για την ανίχνευση επιβατών που έχουν εκτεθεί στον νέο κορωνοϊό, όπως αναφέρεται και στο δημοσίευμα της εφημερίδας «Καθημερινή».
Οι προβλεπόμενες -έως τώρα- διαδικασίες σημαίνουν ατέλειωτες ουρές, έστω και με τη μειωμένη επιβατική κίνηση που συνεπάγεται η δρομολόγηση μερικών μόνο πλοίων και μάλιστα με μέγιστες επιτρεπτές πληρότητες της τάξης του 50%, όπως τουλάχιστον προβλέπει το πρώτο σχέδιο πρωτοκόλλου που παρέδωσαν οι ελληνικές υγειονομικές Αρχές για την ακτοπλοΐα.
Σ’ αυτό το σημείο, εντοπίζεται ένα ακόμα κρίσιμο ζήτημα για την οικονομική βιωσιμότητα των επιχειρήσεων αλλά και την εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού κατά τους μήνες αιχμής: οι θέσεις που απομένουν μετά την εφαρμογή όλων αυτών των περιορισμών εκτιμάται πως δεν επαρκούν ούτε κατ’ ελάχιστο για την εξυπηρέτηση της εγχώριας επιβατικής κίνησης κατά το δίμηνο Ιουλίου – Αυγούστου, τη μόνη δηλαδή περίοδο που αναμένεται να υπάρξει κάποια στοιχειώδης δραστηριότητα για τις ακτοπλοϊκές.
Συγκεκριμένα, σε έγγραφο με τίτλο «Οδηγίες πρόληψης και αντιμετώπισης κρουσμάτων COVID-19 στα φέριμποτ που εκτελούν πλόες εσωτερικού μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων αντιμετώπισης της πανδημίας COVID-19», αναφέρεται πως «ο μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός στα συμβατικά επιβατηγά πλοία τα οποία δεν διαθέτουν καμπίνες για τους επιβάτες είναι ίσος με 50% του μέγιστου επιτρεπόμενου αριθμού που ορίζει η ισχύουσα νομοθεσία τόσο για τους στεγασμένους όσο και στους εξωτερικούς χώρους και για όσα διαθέτουν καμπίνες 55%».
Ωστόσο, τα εν ενεργεία πλοία φέτος αναμένεται να είναι σημαντικά λιγότερα από ό,τι πέρυσι.
Αξίζει να σημειωθεί, μάλιστα, ότι ορίζεται «σε όλους τους εσωτερικούς και τους εξωτερικούς χώρους να τηρείται η απόσταση τουλάχιστον 1,5 μέτρου και υποχρεωτική χρήση υφασμάτινης μάσκας» και «τα μέλη του πληρώματος θα ελέγχουν την τήρηση των μέτρων κοινωνικής απόστασης σε όλους τους χώρους».
Επίσης, «όπου υπάρχουν μόνιμα μη μετακινούμενα καθίσματα, είτε στον εσωτερικό είτε στον εξωτερικό χώρο, να υπάρχει ειδική σήμανση για το πού επιτρέπεται να καθίσει επιβάτης και πού όχι, προκειμένου να τηρούνται αποστάσεις».
Σε μια από τις υποδείξεις αναφέρεται πως «τα εξωτερικά παράθυρα και οι πόρτες του πλοίου θα πρέπει να ανοίγονται για περισσότερο χρόνο από ό,τι συνηθίζεται και στην περίπτωση που τα αποχωρητήρια έχουν αυτόνομο σύστημα εξαερισμού (π.χ. με ανεμιστήρα ή απλό αεραγωγό), τότε θα πρέπει να αποφεύγεται το άνοιγμα των παραθύρων των αποχωρητηρίων. Στην περίπτωση που υπάρχουν μόνο παράθυρα για τον εξαερισμό των αποχωρητηρίων, θα πρέπει να ανοίγονται συγχρόνως και άλλα παράθυρα σε διπλανούς χώρους».
Όσοι ταξιδεύουν γνωρίζουν, όμως, πως παράθυρα ανοιγόμενα στα ελληνικά πλοία δεν υπάρχουν. Τι προβλέπεται για τα συστήματα κλιματισμού; «Η κεντρική ανακυκλοφορία του αέρα θα πρέπει να διακοπεί έστω και αν το σύστημα δεν μπορεί να ικανοποιήσει τις θερμικές ανάγκες του πλοίου χωρίς ανακυκλοφορία». Κατά τ’ άλλα, «η θερμοκρασία και η υγρασία του αέρα θα πρέπει να ρυθμίζονται όπως συνήθως για την επίτευξη θερμικής άνεσης».
cnn.gr