Περαιτέρω συγκέντρωση στον κλάδο των σούπερ μάρκετ επέφερε η πανδημία, καθώς σύμφωνα με τα στοιχεία της NielsenIQ, οι τρεις μεγαλύτεροι «παίκτες» της αγοράς (Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος και Lidl) όχι μόνο αύξησαν τις πωλήσεις τους -κάτι που ισχύει για το σύνολο του κλάδου- αλλά και διεύρυναν το μερίδιο αγοράς τους σε σύγκριση με τους υπόλοιπους παίκτες.
Ειδικότερα, με τη συνολική αύξηση των πωλήσεων των σούπερ μάρκετ να διαμορφώνεται το 2020 σε σύγκριση με το 2019 σε 9,7%, οι τρεις μεγαλύτερες αλυσίδες αύξησαν συνολικά τις πωλήσεις τους κατά 12,3%, ενώ το μερίδιό τους διαμορφώθηκε σε 64,6%, αυξημένο κατά 1,4 ποσοστιαίες μονάδες σε σύγκριση με το 2019. Οι αλυσίδες που κατατάσσονται στην 4η, 5η και 6η θέση (με βάση τα όσα είναι γνωστά σύμφωνα με τον τζίρο τους πρόκειται για τις αλυσίδες My Market, Μασούτης και Γαλαξίας) αύξησαν τις πωλήσεις τους κατά 7,6%, με το μερίδιό τους να υποχωρεί κατά 0,4 ποσοστιαίες μονάδες, στο 21,4%. Οι υπόλοιπες αλυσίδες του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων αύξησαν τις πωλήσεις τους μόλις κατά 2,6% και το μερίδιό τους μειώθηκε κατά μία ποσοστιαία μονάδα, σε 13,9%.
Βασικός λόγος για την συγκέντρωση μεγαλύτερου μεριδίου αγοράς από τους τρεις πρώτους «παίκτες» είναι αφενός το μεγάλο δίκτυο καταστημάτων που διαθέτουν, αφετέρου τα πολλά υπερμάρκετ (κυρίως ο Σκλαβενίτης και ο ΑΒ Βασιλόπουλος), τα οποία, το 2020 γνώρισαν ξανά στιγμές δόξας, καθώς προτιμήθηκαν από τους καταναλωτές λόγω κορωνοϊού.
Οι πωλήσεις στα υπερμάρκετ (καταστήματα πάνω από 2.500 τ.μ.) αυξήθηκαν κατά 17,8% το 2020 σε σύγκριση με το 2019, στα μεγάλα σούπερ μάρκετ (καταστήματα 1000 έως 2.499 τ.μ.) οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 9,7%, στα μικρότερα καταστήματα κατά 5,2%, ενώ στα πολύ μικρά (superettes) οι πωλήσεις ενισχύθηκαν κατά 7,7%.
Μιλώντας, πάντως, χθες το απόγευμα στη διαδικτυακή συζήτηση που διοργάνωσε το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) με θέμα το λιανεμπόριο, ο κ. Κωνσταντίνος Μαχαίρας, πρόεδρος του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) και επί σειρά ετών επικεφαλής της ΑΒ Βασιλόπουλος, υποστήριξε ότι πολύ δύσκολα θα διατηρηθούν οι υψηλοί τζίροι και πολύ δύσκολα επίσης θα επιστρέψει σε χαμηλότερα επίπεδα το κόστος λειτουργίας σε χαμηλά επίπεδα.
Σημειώνεται ότι το ΙΕΛΚΑ εκτίμησε ότι το πρόσθετο κόστος με το οποίο επιβαρύνθηκαν οι επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ για τη διαχείριση της πανδημίας το 2020 ανήλθε σε 160 εκατ. ευρώ. Ο κ. Μαχαίρας υποστήριξε ότι το περιβάλλον θα γίνει πιο ανταγωνιστικό για τον κλάδο ενώ εκτίμησε ότι «τα επόμενα δύο χρόνια κάποιες από τις θεωρητικά ωφελημένες εταιρείες για να διατηρήσουν τζίρους και μερίδια θα πρέπει να περάσουν σε κάποια εντελώς διαφορετική εμπορική στρατηγική: ή σε μείωση τιμών ανά κωδικό ή σε μείωση της ποιότητας των προϊόντων που πωλούν».
moneyreview.gr