Με κοινή τους ερώτηση οι ευρωβουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ φέρνουν ξανά στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή το μείζον ζήτημα της ασφάλειας των σιδηροδρόμων στην Ελλάδα μετά τα νέα διαδοχικά περιστατικά που μαρτυρούν σοβαρά κενά στην ασφάλεια των μετακινήσεων και καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση αναγκαίων υποδομών.
Οι ευρωβουλευτές τονίζουν ότι 20 μήνες μετά το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, οι κρίσιμες υποδομές ασφάλειας στο μεγαλύτερο μέρος του δικτύου παραμένουν ημιτελείς ή αδρανείς, ενώ καταγράφονται ελλείψεις στη συντήρηση. Επισημαίνουν, παράλληλα, τις καταγγελίες των μηχανοδηγών που ζητούν άμεσες προμήθειες τροχαίου υλικού και αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου και των υποδομών, για την εξασφάλιση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων.
Υπό το βάρος των τελευταίων περιστατικών, η ευρωομάδα του ΣΥΡΙΖΑ, ζητά από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, να ενεργήσει για την ολοκλήρωση των προβλεπόμενων από την ευρωπαϊκή νομοθεσία έργων τηλεδιοίκησης, φωτοσήμανσης και του συστήματος ETCS στο σιδηροδρομικό δίκτυο της Ελλάδας αλλά και να εξασφαλίσει την αποκατάσταση του Ενωσιακού Δικαίου για την ασφάλεια και διαλειτουργικότητα των σιδηροδρόμων, από την Ελληνική Κυβέρνηση.
Αναλυτικά το κείμενο της κοινής Ερώτησης:
Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης προς την Επιτροπή
Θέμα: Σοβαρό έλλειμμα ασφάλειας και επικίνδυνες καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση κρίσιμων υποδομών στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο.
Είκοσι μήνες μετά το εγκληματικό δυστύχημα στα Τέμπη, το ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο εξακολουθεί να αντιμετωπίζει σοβαρές ελλείψεις, με απανωτά περιστατικά [1] παρ’ολίγον νέων συγκρούσεων συρμών και θανάτων και τραυματισμών σε ισόπεδες διαβάσεις [2]
Παρά τις σημαντικές χρηματοδοτήσεις από την ΕΕ για τον εκσυγχρονισμό των ελληνικών σιδηροδρόμων, οι βασικές υποδομές ασφαλείας -συστήματα τηλεδιοίκησης, φωτοσήμανσης και ETCS-, παραμένουν ημιτελείς ή σε αδράνεια, σε μεγάλο μέρος του δικτύου. Συγχρόνως καταγράφονται σοβαρές ελλείψεις στη συντήρηση και καθαρισμό του δικτύου, που εντείνουν την επικινδυνότητα.
Οι μηχανοδηγοί έχουν προχωρήσει σε καταγγελίες και κινητοποιήσεις, ζητώντας επενδύσεις σε νέο τροχαίο υλικό, την ολοκλήρωση των έργων υποδομής και επιδομής, τη συντήρηση και τον καθαρισμό του σιδηροδρομικού δικτύου και την άμεση υλοποίηση των παραπάνω έργων ασφάλειας [3].Η άμεση αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου και των υποδομών αποτελεί ζήτημα επείγουσας σημασίας για την αποτροπή νέων δυστυχημάτων και την ασφάλεια των μετακινήσεων.
Ερωτάται η Επιτροπή:
1 Πως θα ενεργήσει ώστε να εξασφαλιστεί ότι οι Ελληνικές αρχές θα ολοκληρώσουν τα συστήματα τηλεδιοίκησης, φωτοσήμανσης και ETCS και τα αναγκαία έργα συντήρησης και βελτίωσης των υποδομών στον ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο;
2 Πώς σκοπεύει να διασφαλίσει την αποκατάσταση στην Ελλάδα των συστηματικών παραβιάσεων του δικαίου της Ένωσης για την ασφάλεια και τη διαλειτουργικότητα των σιδηροδρόμων;
Οι υπογράφοντες Ευρωβουλευτές:
Κώστας Αρβανίτης,
Έλενα Κουντουρά,
Νίκος Παππάς,
Νικόλας Φαραντούρης
[1
] Στο πλαίσιο των σοβαρών ελλείψεων ασφαλείας του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου, σημειώθηκαν
πρόσφατα πολλά περιστατικά που παραλίγο να οδηγήσουν σε νέα ατυχήματα. Ενδεικτικά, στις 09/10, ένας
συρμός του Προαστιακού έλαβε εντολή να κινηθεί σε γραμμή του μετρό στη Δ.Πλακεντίας. Στις 14/9 ο Προαστιακός συγκρούστηκε με κορμό δέντρου, ενώ στις 13/9 δύο τρένα του Προαστιακού κινήθηκαν
αντίθετα σε μονή γραμμή στους Αγ.Αναργύρους.Στις 29/5, αποφεύχθηκε σύγκρουση επιβατικής και
εμπορικής αμαξοστοιχίας κοντά στη Θεσσαλονίκη, ενώ στις 10/5 σημειώθηκε σύγκρουση δύο μηχανών τρένων στη Λάρισα.Τα περιστατικά αυτά καταδεικνύουν την επείγουσα ανάγκη για βελτίωση των μέτρων ασφαλείας στο δίκτυο.
[2] 35 νεκροί και 28 τραυματίες ο τραγικός απολογισμός στις ισόπεδες διαβάσεις-Η Ελλάδα στη 2η θέση με τις πιο επικίνδυνες σιδηροδρομικές διαβάσεις στην Ευρώπη https://www.avgi.gr/koinonia/494974_pame-kai-opoy-bgei-35-nekroi-kai-28-traymaties-ta-teleytaia-hronia
[3] https://www.metaforespress.gr/sidirodromos