Ποιοι είναι οι παράγοντες που καθιστούν μια επιχείρηση ανταγωνιστική και βιώσιμη στην αγορά; Πώς μπορεί μια τράπεζα να τονώσει την ανάπτυξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και να προωθήσει τις πράσινες επενδύσεις; Γι’ αυτά και άλλα σημαντικά οικονομικά ζητήματα στο trikalavoice.gr ζητήσαμε να μιλήσουμε με τον Petar Slavov, πρόεδρο της διεθνούς τράπεζας ProCredit Bank. Τον Ιούνιο, ο κ. Slavov συναντήθηκε με επιχειρήσεις από την περιοχή των Τρικάλων και μοιράστηκε την εμπειρία του και τις απόψεις του για το μέλλον της επιχειρηματικής δραστηριότητας.
- Κύριε Slavov, οι περισσότεροι άνθρωποι θεωρούν το επάγγελμα του τραπεζίτη πληκτικό, εσείς όμως βρίσκεστε σε αυτόν τον τομέα για περισσότερα από 25 χρόνια. Τι σας αρέσει σ’ αυτό το επάγγελμα, ώστε να σας κρατά τόσα πολλά χρόνια;
Συχνά το επάγγελμα του τραπεζίτη συνδέεται μόνο με αριθμούς και ίσως γι’ αυτό να δείχνει πληκτικό.
Και όντως συνδέεται με πολλούς αριθμούς, το βασικό όμως είναι τι κρύβεται πίσω από αυτούς, τι οδήγησε σ’ αυτούς, ποιες αποφάσεις ελήφθησαν από τη συνεκτίμησή τους. Δηλαδή, πίσω από τις ποσοτικές μετρήσεις στέκονται οι γνώσεις, οι δεξιότητες, οι φιλοδοξίες, αλλά και τα λάθη των ανθρώπων. Γι’ αυτό θα έλεγα ότι πρόκειται για ένα από τα πιο απαιτητικά επαγγέλματα, εξειδικευμένο μεν, αλλά και ταυτόχρονα σφαιρικό.
Παρέχει πολλές ευκαιρίες εξέλιξης, αλλά απαιτεί επίσης μεγάλη υπευθυνότητα, αφοσίωση, κριτική και αναλυτική σκέψη και επιθυμία για συνεχή μάθηση.
Αυτό που με κρατά στον τομέα είναι η διαφορετική προσέγγιση και οι αξίες του τραπεζικού ιδρύματος στο οποίο εξελίσσεται η επαγγελματική μου πορεία.
Η αποστολή της ProCredit Bank είναι να δημιουργεί το κατάλληλο οικονομικό περιβάλλον για την ανάπτυξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, καθώς αυτές αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της οικονομίας, παράγουν, δημιουργούν θέσεις εργασίας και πληρώνουν φόρους. Για να το πετύχουμε αυτό, έχουμε χτίσει το επιχειρηματικό μας μοντέλο και την υποδομή μας, έτσι ώστε να εστιάζουμε στις ανάγκες των επιχειρήσεων.
Μέσω της εργασίας μας προσπαθούμε όχι μόνο για τη βελτίωση του επιχειρηματικού, αλλά και του φυσικού περιβάλλοντος, γι’ αυτό και η φιλική προς το περιβάλλον προσέγγιση αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του συνόλου τις παρεχόμενης από εμάς υπηρεσίας.
Όλα αυτά προσδίδουν στην εργασία μας κίνητρα, ενδιαφέρον, αλλά και προκλήσεις. Μας κάνουν να συναντάμε καθημερινά νέες υποθέσεις, να γνωρίζουμε καλύτερα τους ανθρώπους και τις επιχειρήσεις και να αναζητούμε λύσεις.
- Ποιο είναι το διαφορετικό στην προσέγγιση της ProCredit Bank;
Το επιχειρηματικό μας μοντέλο θέτει τους πελάτες μας στο επίκεντρο των υπηρεσιών μας. Όταν συναντιόμαστε μαζί τους δεν περιμένουμε να έχουν, στον βαθμό που την έχουμε εμείς, βαθιά κατανόηση των τραπεζικών προϊόντων και υπηρεσιών. Επιθυμία μας είναι να μοιραστούν μαζί μας τα σχέδιά τους, ώστε η υψηλή τεχνογνωσία του προσωπικού μας να τους βοηθήσει με συμβουλές και να υποστηρίξει την πορεία των ιδεών τους. Όταν επισκέπτεστε έναν γιατρό, αυτός δεν περιμένει από σας να καταλαβαίνετε περισσότερα από ό,τι εκείνος σε σχέση με την ιατρική. Περιμένει να του περιγράψετε τα συμπτώματά σας, ώστε να ξέρει πώς να σας βοηθήσει. Η δική μας αποστολή είναι ακριβώς η ίδια.
Για να διασφαλίσουμε υψηλό επίπεδο υπηρεσιών και τεχνογνωσίας, το προσωπικό μας εκπαιδεύεται συνεχώς, πράγμα που καθιστά την προθυμία για μάθηση ιδιαίτερα σημαντικό συστατικό των προσόντων των συναδέλφων μας. Η εκπαίδευση του προσωπικού δεν σταματά όταν ένα στέλεχος αναλαμβάνει μία συγκεκριμένη θέση, αλλά αντίθετα – ξεκινάει τότε. Για μας είναι σημαντικό όχι μόνο να κατανοούμε τα χρηματοπιστωτικά θέματα, αλλά και να βρισκόμαστε διαρκώς μέσα στο περιβάλλον των πραγματικών υποθέσεων της οικονομίας. Να μιλάμε την ίδια γλώσσα με τους επιχειρηματίες, να διακρίνουμε τις επιχειρηματικές τους ανάγκες πριν ακόμη προκύψουν.
Ως σύγχρονη και καινοτόμος τράπεζα, συνδυάζουμε τις παραδοσιακές τραπεζικές υπηρεσίες με τον εκσυγχρονισμό και την ψηφιοποίηση των διαδικασιών. Διασφαλίζουμε στους πελάτες μας τη δυνατότητα ψηφιακής και απομακρυσμένης πρόσβασης. Αυτό καθιστά τις τραπεζικές συναλλαγές γρήγορες, εύκολες και εξοικονομεί πολύ περιττό χρόνο μετακινήσεων. Όταν η επιχείρηση χρειάζεται να ακουστεί, να συζητήσει τα σχέδιά της, είμαστε εκεί δίπλα της – την επισκεπτόμαστε επί τόπου. Γι’ αυτό και οι ειδικοί μας βρίσκονται εκεί που βρίσκεται ο πελάτης – στο χωράφι, στη μονάδα παραγωγής, στο εμπορικό κατάστημα.
Πηγαίνοντας, επιπλέον, στους χώρους αυτούς με ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, μεταφέρουμε τις αξίες και το μήνυμα της ProCredit Bank. Οι πελάτες μας ταυτίζονται με αυτές τις αξίες και θέλουν να τις ενσωματώσουν στην επιχείρησή τους.
- Είναι δυνατόν μια Τράπεζα να ασκεί άμεση ή έμμεση επίδραση στο περιβάλλον και πώς;
Ναι, ασκούμε κι εμείς τέτοια επίδραση σε διάφορα επίπεδα.
Για μας, η φροντίδα για το περιβάλλον και τη φύση αποτελεί συστατικό μέρος της αντίληψης για σύγχρονο και επαγγελματικό τρόπο άσκησης της τραπεζικής δραστηριότητας.
Στην πρώτη θέση βρίσκεται το προσωπικό παράδειγμα της ProCredit. Τα αυτοκίνητά μας είναι ηλεκτρικά και μπροστά από τα γραφεία μας στη Θεσσαλονίκη διαθέτουμε σταθμό φόρτισης τον οποίο μπορούν να χρησιμοποιούν ελεύθερα οι πελάτες. Τα έπιπλα στο γραφείο μας είναι κατασκευασμένα από ανακυκλωμένο ξύλο.
Η μεγαλύτερη κλίμακα επίδρασης είναι μέσω της εξυπηρέτησης των πελατών μας. Αναπόσπαστο μέρος της αξιολόγησης μιας επιχείρησης για χρηματοδότηση είναι ο περιβαλλοντικός της αντίκτυπος. Στην ProCredit Bank, έχουμε κατάλογο αποκλεισμού δραστηριοτήτων τις οποίες δεν χρηματοδοτούμε, λόγω του αρνητικού αποτυπώματός τους στη φύση. Ωστόσο, είναι πιθανό μια δραστηριότητα εκτός αυτού του καταλόγου να ρυπαίνει επίσης τη φύση. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο παρέχουμε καθοδήγηση στους πελάτες μας για τη βελτίωση των διαδικασιών, πριν προχωρήσουμε στη χρηματοδότηση τους. Θα σας δώσω ένα παράδειγμα – φανταστείτε μια επιχείρηση παραγωγής γαλακτοκομικών προϊόντων και υπηρεσιών – συζητάμε πάντα με τους πελάτες μας πού πηγαίνουν τα λύματα από την παραγωγή, αν μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν ως πόρος, αν τα μηχανήματα είναι ενεργειακά αποδοτικά κ.λπ.
Μια άλλη εστίαση των εξειδικευμένων προϊόντων και υπηρεσιών μας είναι τα πράσινα έργα. Η ProCredit Bank παρέχει χρηματοδότηση για φωτοβολταϊκές εγκαταστάσεις για ιδία χρήση, για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων και για την κατασκευή σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Περισσότερο από το 30% του χαρτοφυλακίου δανείων της Τράπεζας αφορά πράσινες πρωτοβουλίες – για ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, ενεργειακή απόδοση, για την εφαρμογή φιλικών προς το περιβάλλον λύσεων στις επιχειρήσεις.
- Τι πιστεύετε ότι θα κάνει τις επιχειρήσεις πιο ανθεκτικές στις αλλαγές στο μέλλον και πιο ανταγωνιστικές;
Η εργασιακή μας εμπειρία δείχνει ότι η διασφάλιση της ανεξαρτησίας από τους φυσικούς πόρους αποτελεί βασικό παράγοντα για τη διασφάλιση βιωσιμότητας. Γι’ αυτό ενθαρρύνουμε τους πελάτες μας να επενδύουν σε ενεργειακά αποδοτικές τεχνολογίες, φωτοβολταϊκές εγκαταστάσεις για ιδία χρήση, κυκλική οικονομία. Οι επενδύσεις αυτές μειώνουν συνολικά το κόστος παραγωγής και αυξάνουν την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων.
Ένας άλλος σημαντικός παράγοντας είναι η κατάρτιση και η συνεχής επιμόρφωση του προσωπικού. Η δυνατότητα ψηφιοποίησης των διαδικασιών επίσης αυξάνει τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων, αυτό όμως συνδέεται και με καλά εκπαιδευμένο προσωπικό που να μπορεί να τις διαχειριστεί.
- Ποιοι παράγοντες έχουν καταστήσει την ProCredit τόσο επιτυχημένο εταίρο στη συνεργασία με τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις;
Για να αναπτυχθεί μια επιχείρηση, χρειάζεται σταθερότητα και προβλεψιμότητα. Η ProCredit Bank είναι ένας επιτυχημένος συνεργάτης, επειδή καταλαβαίνουμε τους πελάτες μας και μιλάμε την ίδια γλώσσα με αυτούς. Δεν διαθέτουμε άπειρο αριθμό προϊόντων, ντυμένων με περίπλοκα ονόματα που κάνουν τον επιχειρηματία να αναρωτιέται με απορία ποιο είναι το κατάλληλο γι’ αυτόν. Όπως είπε ο Έλληνας ποιητής Οδυσσέας Ελύτης, “στην απλότητα κρύβεται η ευτυχία”. Προσφέρουμε τραπεζικά προϊόντα και υπηρεσίες που ανταποκρίνονται τα μέγιστα στις ανάγκες των επιχειρήσεων.
Ένα άλλο σημαντικό στοιχείο για την καλή συνεργασία είναι η άρτια εκπαιδευμένη ομάδα των εμπειρογνωμόνων μας. Σχεδόν το ήμισυ του προσωπικού μας ασχολείται με την εξυπηρέτηση πελατών. Οι άνθρωποί μας κατανοούν τις ιδέες των πελατών και υποστηρίζουν την υλοποίησή τους με τον καλύτερο τρόπο, τόσο με χρηματοδότηση όσο και με εξειδικευμένες συμβουλές.