Την έντονη δυσαρέσκεια επιβατών προκαλούν οι ξαφνικές αυξήσεις.
Όπως καταγράφει το trikalavoice.gr στα Τρίκαλα και στην Καλαμπάκα μιλούν για “απαξίωση” της σιδηροδρομικής σύνδεσης και αυξήσεις στα εισιτήρια που δρουν αποτρεπτικά για τους ταξιδιώτες.
Αναλυτικά:
Δυστυχώς οι πρόσφατες εξελίξεις με αφορμή την πανδημία ήρθαν απλά να επιβεβαιώσουν την μεθοδική υπονόμευση του σιδηροδρόμου στη δυτική Θεσσαλία, υπονόμευση που διαρκεί δέκα και πλέον συνεχή χρόνια και που καμία δύναμη δεν φαίνεται πια ικανή να την αντιστρέψει.
Έτσι μία από τις πλέον σύγχρονες σιδηροδρομικές γραμμές της χώρας που υποτίθεται ότι θα ηλεκτροκινηθεί και στην οποία κυκλοφόρησαν πολύ δημοφιλή και επιτυχημένα δρομολόγια όπως το IC 47/48 (πρωινό για Αθήνα), και τα ζεύγη 590/591(πρωινό για Θεσσαλονίκη) και 884/885(απογευματινό για Αθήνα), σήμερα παρακμάζει όντας θύμα της αδιαφορίας τόσο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ όσο και των αρμόδιων φορέων της τοπικής αυτοδιοίκησης και της πολιτικής εκπροσώπησης της περιοχής γενικότερα, που τίποτα ουσιαστικό δεν πράττουν για την ανατροπή της σημερινής απαράδεκτης κατάστασης.
Παρά τις προσπάθειες του συλλόγου μας αλλά και άλλων φορέων της περιοχής και παρά τις εφήμερες μικρές μας νίκες στο παρελθόν, οι αρνητικές εξελίξεις, αθροιστικά πια, οδηγούν στην πλήρη απαξίωση του σιδηροδρόμου στη δυτική Θεσσαλία.
Να θυμηθούμε τον ανεπιτυχή αγώνα για το IC47/48 πριν από μια δεκαετία, που τελικά είχε σαν θετικό αποτέλεσμα τουλάχιστον μια πολύ καλή έκπτωση στην τιμή των εισιτηρίων για το ζεύγος 51/58 στον άξονα; Η έκπτωση όμως αυτή, που ξανάφερε τους επιβάτες στο τρένο, καταργήθηκε με την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με αποτέλεσμα να μειωθεί και πάλι η επιβατική κίνηση κατά 70-80% περίπου.
Να μιλήσουμε για την παράνομη αντικατάσταση του επιδοτούμενου απ’ το δημόσιο απευθείας ζεύγους 590/591 στη συγκοινωνία με τη Θεσσαλονίκη από ανταποκρινόμενο τρένο και τελευταία τη δρομολόγησή του σε εντελώς ακατάλληλη ώρα, με αποτέλεσμα τον μηδενισμό της επιβατικής κίνησης;
Να πούμε για την πλήρη κατάργηση της συγκοινωνίας με τον Βόλο;
Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, με την λειψή επανέναρξη των δρομολογίων μετά την πανδημία η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ανακοίνωσε υπερδιπλασιασμό της τιμής των εισιτηρίων στο επίσης επιδοτούμενο ζεύγος 884/885. Για να είμαστε δίκαιοι πρέπει να πούμε πως για τους μόνιμους κατοίκους των νομών Τρικάλων και Καρδίτσας θεσμοθετήθηκε ειδική τιμή εισιτηρίου αρκετά συμφέρουσα στο συγκεκριμένο δρομολόγιο.
Όμως το τρένο αυτό δεν είναι μόνο για τους εδώ κατοίκους, ούτε μόνο για την προς νότο συγκοινωνία. Το απόγευμα μεταφέρει επιβάτες και προς τη Θεσσαλονίκη, οι οποίοι τώρα καλούνται να πληρώσουν εξωφρενική τιμή εισιστηρίου. Επίσης το ίδιο τρένο έφερνε μέχρι τώρα πλήθος τουριστών στα Μετέωρα, που με τη νέα τιμή ή δεν θα έρθουν ή αν έρθουν προφανώς θα προτιμήσουν άλλο μεταφορικό μέσον αφού οι ανταγωνιστές θα σπεύσουν να εκμεταλλευθούν την ευκαιρία όπως ακριβώς έκαναν και στα δρομολόγια προς τις ακτές της Πιερίας όταν και εκεί αυξήθηκαν οι τιμές των εισιτηρίων.
Και ρωτάμε, η πολιτεία με ποιους ακριβώς όρους επιδοτεί την ΤΡΑΙΝΟΣΕ;
Υπάρχει έλεγχος για την εκτέλεση των υποχρεώσεων της εταιρίας απέναντι στο επιβατικό κοινό;
Το υπουργείο συνυπέγραψε όλες αυτές τις αλλαγές των τιμών σε μια περίοδο που μειώθηκε το ΦΠΑ ή απλά και χωρίς κανέναν έλεγχο ανακοίνωσε ακόπως την καταβολή επιδότησης 750 εκατομμυρίων στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τα επόμενα δεκαπέντε χρόνια;
Γιατί η σύμβαση για την “Υποχρέωση Δημόσιας Υπηρεσίας” μεταξύ κράτους και ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν δίνεται στη δημοσιότητα;
Δεν πρέπει να μάθει επιτέλους και η κοινωνία ποια είναι αυτά τα άγονα και επιδοτούμενα δρομολόγια;
Θα μπορούσαμε να θέσουμε και πολλά άλλα πραγματικά καυτά ερωτήματα αλλά προς το παρόν θα σταματήσουμε εδώ.
Τα μέτρα για την αύξηση της επιβατικής κίνησης που πρέπει να ληφθούν είναι προφανή και έχουν συζητηθεί πολλές φορές στο παρελθόν.
Το λιγότερο που μπορεί να γίνει σήμερα είναι, αν δεν παρθούν πίσω οι παράλογες αυξήσεις των τιμών, τουλάχιστον η κάρτα μόνιμου κατοίκου να ισχύσει και στο ζεύγος 51/58, και στο απογευματινό προς Θεσσαλονίκη.
Επίσης το πρωινό δρομολόγιο 881 να επεκταθεί μέχρι τη Θεσσαλονίκη.
Εναλλακτικά θα μπορούσε το 881 να επεκταθεί μέχρι την Αθήνα αλλά να έχει ανταπόκριση με τον προαστιακό της Θεσσαλονίκης, ώστε ο επιβάτης να μπορεί να φθάσει μια λογική ώρα στη συμπρωτεύουσα και όχι στις 13.00 το μεσημέρι που φτάνει τώρα.
Ο σιδηρόδρομος εν τέλει υπάρχει για να εξυπηρετεί το επιβατικό κοινό και όχι για να πληρώνει το κράτος κούφιες επιδοτήσεις για άδεια τρένα.
Καλούμε τους τοπικούς φορείς να αφυπνιστούν και να απαιτήσουν επιτέλους τα αυτονόητα, πριν η ΤΡΑΙΝΟΣΕ εγκαταλείψει εντελώς τη δυτική Θεσσαλία.
Είμαστε στη διάθεση του κάθε ενδιαφερόμενου και φυσικά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ για να συζητήσουμε με τις καλύτερες των προθέσεων τις προτάσεις μας.
Για το Δ.Σ.
Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΑΘΑΝΑΣΙΑ ΤΣΙΟΤΙΝΟΥ ΑΔΑΜΑΝΤΙΑ ΝΕΓΡΗΝ