Το σήμα αυτό διατίθεται για δραστηριότητες, εκδηλώσεις και έργα που πραγματοποιούνται από τις 7 Δεκεμβρίου 2017 (ημερομηνία που σηματοδοτεί την επίσημη έναρξη του Ευρωπαϊκού Έτους στο Ευρωπαϊκό Φόρουμ Πολιτισμού στο Μιλάνο) έως τις 31 Δεκεμβρίου 2018, και τα οποία συμβάλλουν στην επίτευξη ενός ή περισσοτέρων από τους στόχους του Ευρωπαϊκού Έτους Πολιτιστικής Κληρονομιάς 2018 , όπως εγκρίθηκαν από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο της ΕΕ με το άρθρο 2 της απόφασης (EΕ) 2017/864.
Το ανωτέρω Ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus+ που εκπονήθηκε από το 1ο ΓΕΛ Τρικάλων σε συνεργασία με σχολεία από την Ισπανία ( Calatayud), Ιταλία (Bitonto), Λετονία (Jelgava), Πολωνία (Jiastezbie Zdroj) και Γαλλία ( Saint Malo ) είχε σαν στόχο :
• Την καταγραφή μεγάλων μεσαιωνικών διαδρομών και κατανόηση της σημασίας τους σχετικά με τη μετάδοση του πολιτισμού σε όλες τις πτυχές του
• Την κατανόηση σημερινών προβλημάτων που ερμηνεύονται, αναλύονται και επιλύονται με τη μελέτη ενός παρόμοιου προβλήματος που συνέβη στο παρελθόν
• Την εκμάθηση σχεδιασμού διδακτικών δραστηριοτήτων με τη χρήση νέων διδακτικών μεθοδολογιών
Δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν σχετίζονται με τις πρακάτω ενότητες μάθησης:
α. Μεσαιωνικοί δρόμοι και χάρτες:
· σχεδιασμός των μεσαιωνικών δρόμων: εμπορικοί, θρησκευτικοί , θαλάσσιοι,
δρόμοι ποταμών, τοπικοί δρόμοι (κτηνοτροφίας κ.λ.π)
· υπολογισμός αποστάσεων, όργανα ναυσιπλοΐας και αστρονομίας
· περιπατητικές διαδρομές
· ανάλυση σε τι κατάσταση είναι σήμερα οι δρόμοι και πώς χρησιμοποιούνται
β. Αρχιτεκτονικοί ρυθμοί, σύμβολα και κτίρια :
· διακοσμητικά στοιχεία
· συσχέτιση μεταξύ συμβόλων και μεσαιωνικών διαδρομών
· συσχέτιση μεταξύ αρχιτεκτονικών ρυθμών και μεσαιωνικών διαδρομών
· 3d αναπαράσταση μεσαιωνικών μνημείων
γ) Μύθοι και θρύλοι. Πραγματικοί και φανταστικοί χαρακτήρες
· μύθοι σχετικά με το μεσαίωνα σε όλες της εκφάνσεις της καθημερινής ζωής
· κατασκευή σχετικών πόστερ
δ) Καθημερινή ζωή στο Μεσαίωνα:
· Επαγγέλματα στο μεσαίωνα
· Διατροφικές συνήθειες
· Παραγωγή αγαθών -Ενδυμασία
· Γιορτές και Πανηγύρια
· Λογοτεχνικά είδη και στυλ
· Κώδικες συμπεριφοράς διαφόρων κοινωνικών ομάδων
ε) Πολιτιστικά εμπόδια στις μεσαιωνικές διαδρομές
· Προβλήματα επικοινωνίας γλώσσας
· Μετατροπή Μονάδων μέτρησης
· Αλλαγές στο σχεδιασμό δρόμων
· Μεταφορά και μετάδοση ασθενειών
Η μεθοδολογία που χρησιμοποιήθηκε ήταν:
· συνεργατική μάθηση : πρόκειται για τη δημιουργία ετερογενών ομάδων μαθητών από τα συμμετέχοντα σχολεία για να εργαστούν σε διάφορες δραστηριότητες. Μέσω αυτής της μεθόδου προωθείται η μάθηση του πώς να μαθαίνω, η ανάπτυξη θετικού κλίματος συνεργασίας , η ανάπτυξη αξιών όπως η υπευθυνότητα, η επικοινωνία, αλληλεγγύη, η προσωπική αυτονομία , η εργασία σε ομάδες, η αποδοχή της διαφορετικότητας και ανάπτυξη της αυτοκριτικής ικανότητας.
· μάθηση βασισμένη σε έργα. Πρόκειται για υλοποίηση μικρών σχεδίων έρευνας που σχετίζονται με τις πέντε ενότητες μάθησης του προγράμματος. Μέσω αυτής της μεθόδου , οι μαθητές αναπτύσσουν την αυτονομία και τη δημιουργικότητα τους, σχεδιάζοντας το κάθε έργο, μοιράζοντας τις υποχρεώσεις και παίρνοντας αποφάσεις.
· Παιδαγωγική μέθοδος flipped classroom: είναι μια νέα μέθοδος συμπληρωματική στις δυο προηγούμενες, που βασίζεται στη μάθηση μέσω παρατήρησης διαδραστικά ή ζωντανά , μιας παρουσίασης δράσης που εξηγεί τη διαδικασία επιτέλεσης ενός έργου ή μιας διαδικασίας μάθησης ( μαθαίνω βλέποντας κάποιον άλλον να κάνει κάτι) την οποία στη συνέχεια καλούνται οι μαθητές να υλοποιήσουν με τη βοήθεια του εκπ/κού. (π.χ. ανακύκλωση χαρτιού , αγιογραφία, κατασκευή διακοσμητικών στοιχείων, κατασκευή νομισμάτων, βιτρό, μαγειρική , κατασκευής προιόντων με βάση την κερήθρα, κ.λ.π.)
Μ’ αυτό τον τρόπο οι μαθητές έμαθαν νέες τεχνικές παρουσίασης εργασιών με χρήση νέων προγραμμάτων Τεχνολογιών όπως: aurasma, movie maker , Google drive, green screen , filmora κ.λ.π
Αναμενόμενα αποτελέσματα:
α. για τους μαθητές
· Η γνωριμία με άλλους Ευρωπαϊκούς πολιτισμούς μέσω των μεσαιωνικών διαδρομών
· Η συμμετοχή στην εκπόνηση ποικίλων δραστηριοτήτων και την παραγωγή διδακτικού υλικού
· Η ανάδειξη της αξίας της ευρωπαϊκής ιθαγένειας ως διαθεματικό αντικείμενο στην ακαδημαϊκή εκπαίδευση
· Η βελτίωση της απόκτησης σημαντικών γνώσεων με τη χρήση των διδακτικών μεθοδολογιών που κινητοποιούν τη μάθηση
β. για τους εκπ/κούς:
· Βελτίωση της κατάρτισης των εκπαιδευτικών μέσω δραστηριοτήτων που θα λειτουργούν ως παραδείγματα
· Προώθηση της συνεργασίας με άλλους ευρωπαίους εκπαιδευτικούς
· Αύξηση της διάθεσης των εκπαιδευτικών να τροποποιήσουν τη διδακτική τους μεθοδολογία
· Άριστη συνεργασία μεταξύ των εκπαιδευτικών των συμμετεχόντων σχολείων μέσω της ανταλλαγής απόψεων πάνω σε διάφορα θέματα διδασκαλίας
γ. για τα σχολεία
· Η ανάλυση των προγραμμάτων σπουδών του κάθε σχολείου συμβάλλει στο σχεδιασμό και την ανάπτυξη διδακτικών προγραμμάτων σε διάφορα θέματα
· Εισαγωγή καινοτόμων διδακτικών μεθοδολογιών ως “συνεργατική μάθηση”, “Μάθηση με βάση τα έργα” και την παιδαγωγική μέθοδο “Flipped Classroom”
· Συστημικές αλλαγές στα συμμετέχοντα σχολεία μέσω των αλλαγών στη μεθοδολογία τους
· Πιθανότητα συνεργασίας σε δραστηριότητες με κοινωνικούς εταίρους
· Πιθανότητα εφαρμογής των μεθοδολογιών σε άλλα σχολεία με τα οποία τα συμμετέχοντα σχολεία συνεργάζονται
Για την υλοποίηση του προγράμματος συνεργαστήκαμε με τους παρακάτω φορείς, του οποίους και ευχαριστούμε ιδιαίτερα:
• Δήμος Τρικκαίων
• Μητρόπολη Τρίκκης και Σταγών
• Ιερός Μητροπολιτικός ναός Αγίου Νικολάου Τρικάλων
• Ιερά Μονή Γκούρας
• Βυζαντινή Χορωδία της Μητρόπολης Τρίκκης και Σταγών
• Εργαστήριο Ανακύκλωσης χαρτιού της ΧΕΝ Τρικάλων
• Εργαστήριο Αγιογραφίας «Πεύκης»
• Λαογραφικός Μορφωτικός Σύλλογος «Οι Θεριστάδες»
• Μουσείο Ελληνικής Παιδείας στην Καλαμπάκα
• Σύλλογος Διδασκόντων 1ου ΓΕΛ Τρικάλων
• Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων 1ου ΓΕΛ Τρικάλων
• ΜΜΕ ( έντυπος και ηλεκτρονικός τύπος)
Όλες οι εργασίες είναι αναρτημένες στην ιστοσελίδα του προγράμματος: http://greatmiddleroutes.x10host.com
Για την Παιδαγωγική Ομάδα
Η Διευθύντρια του 1ου ΓΕΛ Τρικάλων
Αθανασία Ζαραμπούκα
Μαθηματικός, Msc