Ροή Τοπικά

Η Ελλάδα θρηνεί για την Παιδεία!

Με αφορμή το κάλεσμα για πορείες μαθητών για το ζήτημα της ονομασίας των Σκοπίων, αξίζει να κάνουμε μια σημαντική σύσταση σε ό,τι αφορά το θέμα της παιδείας και της δημόσιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα. ‘Εχοντας φρέσκα τα μαθητικά μου χρόνια οφείλω να ομολογήσω πως η κατάσταση στην δημόσια εκπαίδευση δεν είναι και ότι καλύτερο. Για την ακρίβεια είναι με διαφορά η χειρότερη στην Ευρώπη. Η πολιτική παιδεία που διαμορφώνεται σε έναν άνθρωπο έχει να κάνει με το γεγονός του πόσο είναι πρόθυμο το σχολείο να μεταδώσει το κίνητρο της περιέργειας σε έναν μαθητή. Έχει την περιέργεια να ενταχθεί σε ένα κόμμα, αλλά εκείνη την περιέργεια να είναι σε θέση να μπορεί να αποφασίζει κατά εαυτού το κοινό συμφέρον της κοινωνίας και να πράττει ανάλογα. Έτυχε πρόσφατα να πέσει στα χέρια μου το νέο βιβλίο της κοινωνιολογίας που διδάσκεται στα λύκεια. Δεν θα λαϊκίσω και θα αναφερθώ με λέξεις όπως προπαγάνδα και λοιπές ασυναρτησίες που ακούσαμε στα ΜΜΕ. Το βιβλίο παρόλα αυτά είναι επιεικώς απάραδεκτο. Δεν μπορεί ένας 16χρονος μαθητής να εισάγει την πολιτική στην ζωή του από τον Μακιαβέλι. Είναι παρανοϊκό. Δεν μπορεί να βλέπει τις «ιδιότητες» του καπιταλισμού ή του σοσιαλισμού με οποιονδήποτε άλλο τρόπο πέρα εκείνο της ιστορικής αναδρομής. Ο Νικολό Μακιαβέλι και ο Τόμας Χομπς είναι ακαδημαϊκού επιπέδου και το σχολείο είναι εκεί για να ετοιμάσει τον μαθητή για την κοινωνία, όχι για να του φυτέψει ιδέες για την μισήσει. Και πάμε τώρα στο προχθεσινό συμβάν. Βγείτε στον κοινωνικό σας περίγυρο και αναζητήστε μαθητές λυκείου και ρωτήστε 10 από δαύτους ποια είναι η γνώμη τους για το ζήτημα των Σκοπίων. Το μεγαλύτερο ποσοστό εκείνων (αν όχι όλων) θα αποκριθούν και θα σας δώσουν απαντήσεις που ακούγονται συχνά από αριστερές και ακροδεξιές πτυχές σκεπτικισμού, χωρίς όμως να μπορέσουν να σας αιτιολογήσουν την απάντησή τους. Θα δικαιολογηθούν και κατ’ εμέ θα είναι σωστή η απάντηση εκείνων των μαθητών που θα πουν πως δεν τους νοιάζει. Και ξέρετε γιατί; Γιατί κανείς ποτέ δεν τους μίλησε για το Σκοπιανό ζήτημα. Εγώ δεν θυμάμαι στο σχολείο να μου εξηγεί κάποιος τι είναι το ΠΓΔΜ που έβλεπα στους γεωγραφικούς χάρτες. Και όταν ρωτούσα μου έλεγαν πως αυτήν η χώρα έτσι λέγεται και το έκοβαν εκεί. Δεν κατηγορώ τους καθηγητές, αυτές τις εντολές έπαιρναν, αυτές εκτελούσαν. Θυμάμαι όμως τον εαυτό μου να του «πετάνε» ένα φυλλάδιο στο πρόσωπο 8 παρά 10 το πρωί μέσα στο καταχείμωνο, άνθρωποι διαφόρων παρατάξεων και τον λυκειάρχη να προσπαθεί να τους διώξει. Τότε νόμιζα πως ο λυκειάρχης ήταν απλά αντίθετος με την παράταξη που μοίραζε το φυλλάδιο, σήμερα καταλαβαίνω τον λόγο που το έκανε. Εν τέλει πως απαιτούμε δημοκρατία όταν ένα σχολείο δεν προστατεύεται από τον κομματικό προσηλυτισμό;

Ο προϋπολογισμός του 2018 «έκλεισε» με αύξηση κατά 0,03% του ΑΕΠ για την παιδεία. Αυτό σημαίνει ότι ποσοστό «εκτοξεύθηκε» στο 2,88% (σύμφωνα με τη Eurostat) παραμένοντας καθηλωμένο στην τελευταία θέση της σχετικής ευρωπαϊκής κατάταξης. Την ίδια ώρα που με τέτοια παιδεία στην Ελλάδα, ανησυχούμε τόσο πολύ για το Brain Drain που συμβαίνει τα χρόνια της κρίσης, από την άλλη μεριά η παιδεία παραμένει πάντα στο χαμηλότερο επίπεδο, γεγονός που σε κάνει να τραβάς τα μαλλιά σου! Παράλληλα μειώθηκαν και οι δαπάνες στον τομέα της παιδείας. Η παιδεία γενικότερα, είναι πολύ σημαντική για την ανάπτυξη ενός κράτος, ενώ παράλληλα η πολιτική παιδεία είναι σημαντική για την εύρυθμη λειτουργία του. Η Ελλάδα πάσχει από αυτό. Όσο η παιδεία μένει στο περιθώριο, τόσο η πολιτική κρίση θα συνεχίζει να υπάρχει και να δρα με αρνητικό τρόπο για το κράτος.

Συμπερασματικά, άποψη μου είναι πως το παραπάνω ποσοστό είναι ντροπιαστικό και πρέπει τα επόμενα χρόνια να ανέβει τουλάχιστον κατά 5% μονάδες αν θέλουμε να λέμε πως κοιτάμε με αισιοδοξία το μέλλον. Η Κούβα έφτασε στο σημείο να έχει το καλύτερο σύστημα υγείας στον πλανήτη και μεγαλειώδεις καινοτομίες στην ιατρική, επειδή ο Φιντέλ όρισε ένα ποσοστό 25% του ΑΕΠ να πηγαίνει στην παιδεία. Φαντάζομαι οι κυβερνώντες τον καταλαβαίνετε και καλύτερα από εμένα. Στο χέρι σας είναι. ΚΑΝΤΕ ΤΟ!

Τα στοιχεία αντλήθηκαν από την παρακάτω πηγή, που μπορείτε να δείτε και μόνοι σας: http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?query=BOOKMARK_DS-471197_QID_4E5109A6_UID_-3F171EB0&layout=UNIT,L,X,0;GEO,L,Y,0;TIME,C,Z,0;SECTOR,L,Z,1;COFOG99,L,Z,2;NA_ITEM,L,Z,3;INDICATORS,C,Z,4;&zSelection=DS-471197COFOG99,GF01;DS-471197SECTOR,S13;DS-471197INDICATORS,OBS_FLAG;DS-471197TIME,2015;DS-471197NA_ITEM,TE;&rankName1=SECTOR_1_2_-1_2&rankName2=INDICATORS_1_2_-1_2&rankName3=NA-ITEM_1_2_-1_2&rankName4=COFOG99_1_2_-1_2&rankName5=TIME_1_0_0_0&rankName6=UNIT_1_2_0_0&rankName7=GEO_1_2_0_1&rStp=&cStp=&rDCh=&cDCh=&rDM=true&cDM=true&footnes=false&empty=false&wai=false&time_mode=ROLLING&time_most_recent=true&lang=EN&cfo=%23%23%23%2C%23%23%23.%23%23%23

Παναγιώτης Δήμος

Τελειόφοιτος Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών (Πολιτική και Διπλωματία)

Πανεπιστήμιο Μακεδονίας

 Θες να μαθαίνεις πρώτος τα νέα από το TrikalaVoice.gr;

  Κάνε λήψη από το App Store
  Διαθέσιμο στο Google Play
  Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
  Ακολούθησε μας στο Instagram
  Ακολούθησε μας στο Twitter

Διαβάστε επίσης