H 26η Σεπτεμβρίου καθιερώθηκε ως Ευρωπαϊκή Ημέρα Γλωσσών στις 6 Δεκεμβρίου2001από το Συμβούλιο της Ευρώπης και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η Ευρωπαϊκή Ημέρα Γλωσσών είναι μια πανευρωπαϊκή εκστρατεία για την προώθηση της εκμάθησης γλωσσών και ο εορτασμός της εντάσσεται στην ευρύτερη προσπάθεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, του Συμβουλίου της Ευρώπης και σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την προώθηση της πολυγλωσσίας στην Ευρώπη.
Οι γλώσσες αποτελούν πολύτιμο κομμάτι της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς, που οφείλουμε να διαφυλάξουμε, να καλλιεργήσουμε και να αναδείξουμε. Χρησιμεύουν ως γέφυρες επικοινωνίας με άλλους πολιτισμούς, προάγουν την αμοιβαία κατανόηση, την αλληλεγγύη, την κοινωνική συνοχή και διευκολύνουν την πρόσβαση σε αγαθά και υπηρεσίες.
Στο πλαίσιο του εορτασμού για την συμπλήρωση είκοσι χρόνων από την καθιέρωση της Ευρωπαϊκής Ημέρας Γλωσσών, με την υποστήριξη της Διευθύντριας κας Μαριάννας Αποστόλου, του συλλόγου διδασκόντων, με την καθοδήγηση της καθηγήτριας Αγγλικής Γλώσσας κας Λουΐζας Πουλιάνα και της καθηγήτριας Γερμανικής Γλώσσας κας Ευθυμίας Μπαλάφα του 4ου Πειραματικού Γενικού Λυκείου Τρικάλων «Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης», οι μαθήτριες και μαθητές των Α΄ και Β΄ τάξεων συμμετείχαν σε ιδιαίτερες δράσεις για να κατανοήσουν τη σπουδαιότητα της εκμάθησης ξένων γλωσσών, να συνειδητοποιήσουν τη γλωσσική πολυμορφία στην Ευρώπη και τη σημασία της, και να αποτελέσουν πολλαπλασιαστές της γνώσης που κατέκτησαν. Ειδικότερα, στο 4ο Πειραματικό Γενικό Λύκειο Τρικάλων διεξάγονται μαθήματα Αγγλικής, Γαλλικής και Γερμανικής Γλώσσας, ενώ στόχος αποτελεί η διδασκαλία και πρόσθετων ξένων γλωσσών όπως Ιταλικά και Ισπανικά.
Την Παρασκευή 24 Σεπτεμβρίου 2021 το 4ο Πειραματικό ΓΕΛ Τρικάλων –όπως κάθε σχολείο- αφιέρωσε ένα μεγάλο μέρος της ημέρας για να γιορτάσει τον αθλητισμό. Στο πλαίσιο της ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΗΜΕΡΑΣ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ και της 8ης ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑΣ ΗΜΕΡΑΣ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ, οι μαθητές/τριες παροτρύνθηκαν να ξεκινήσουν μια ζωή γεμάτη υγεία, με την προαγωγή κοινών πολιτιστικών και κοινωνικών αξιών. Κεντρικό σύνθημα της ημέρας: «Το Σχολείο σε Κίνηση: Αθλούμαστε δημιουργικά».
Σε όλα τα σχολεία της Ελλάδας αλλά και της Ευρώπης αυτήν τη μέρα τιμάται ο αθλητισμός και διεξάγονται ενδοσχολικοί αγώνες αθλοπαιδιών, που συνδέονται με ένα κεντρικό «θεματικό άξονα» και σκοπό έχουν την ενίσχυση της σημασίας που έχει η φυσική αγωγή και ο αθλητισμός στα σχολεία.
Οι μαθητές/τριες του σχολείου μας λοιπόν, με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών, αφού χωρίστηκαν σε ομάδες ανά τάξη και τηρώντας όλα τα απαραίτητα μέτρα για την προστασία από τον κορωνοϊό, αφιέρωσαν τις τρεις τελευταίες ώρες του σχολικού προγράμματος σε ποικίλες αθλητικές δραστηριότητες : έπαιξαν ποδόσφαιρο, μπάσκετ και βόλεϊ, έτρεξαν 2021 μέτρα, περπάτησαν γύρω από το προαύλιο του Σχολείου, χόρεψαν και συζήτησαν για την ιστορία του Αθλητισμού, τους Ολυμπιακούς Αγώνες και Παραολυμπιακούς Αγώνες. Η όλη προσπάθεια στόχευε στην προώθηση της ψυχαγωγίας μέσω της φυσικής δραστηριότητας και στην ενθάρρυνση της κοινωνικής ενσωμάτωσης στους συμμετέχοντες οι οποίοι υποσχέθηκαν ότι θα φροντίσουν ο αθλητισμός να αποτελεί σημαντικό κομμάτι της καθημερινότητάς τους.
Την όλη εκδήλωση συντόνισαν η Διευθύντρια του σχολείου κ. Μαριάννα Αποστόλου, ο καθηγητής Φυσικής Αγωγής κ. Βάιος Αθανασίου με την αρωγή των εκπαιδευτικών κ.κ. Γκουγκουστάμου Σπύρου (ΠΕ02), Δημητρίου Βασίλειου (ΠΕ03), Καμπουρόπουλου Ιωάννη (ΠΕ01), Κουφογιάννη Ευθύμιου (ΠΕ02), Πανάγου Γεωργίας (ΠΕ03), Παπαδημητρίου Αθανάσιου (ΠΕ02), Πουλιάνα Λουΐζας (ΠΕ06), Στεφανή Γεώργιου (ΠΕ80), καθώς και με την υποστήριξη του συνόλου των εκπαιδευτικών του σχολείου.
Μέσα από τη συμμετοχή των μαθητών/τριών σε διαδικτυακά γλωσσικά παιχνίδια και ομαδικά κουίζ με χρήση Web2.0 tools, καθώς και την παρουσίαση βίντεο και κειμένων, επιδιώχθηκε να εμπεδώσουν το γεγονός ότι η ανθρωπότητα δεν μιλά μια κοινή γλώσσα, και επομένως οι ξένες γλώσσες είναι απαραίτητες για την ανταπόκριση στις πολιτισμικές, κοινωνικές και οικονομικές αλλαγές σε μια πολύγλωσση Ευρώπη.
Επίσης, επιδιώχθηκε να ενδυναμωθεί το αίσθημα του ανήκειν και της αποδοχής. Γι’ αυτό το λόγο οι μαθητές/τριες έγραψαν θετικές λέξεις σε διάφορες ευρωπαϊκές γλώσσες για την περιγραφή των συμμαθητών/τριών τους στα πλαίσια ενός διαδραστικού παιχνιδιού. Με αυτόν τον τρόπο μπόρεσαν να γνωρίσουν τη χρήση μεταφραστικών εργαλείων, να έρθουν πιο κοντά ο ένας με τον άλλο και να βιώσουν τη χαρά της αποδοχής και της θετικής αυτοεικόνας μέσω των λέξεων και την έκφραση αυτών.
Η Ευρώπη διαθέτει έναν πραγματικό γλωσσικό θησαυρό. Η εκμάθηση γλωσσών παρουσιάζει πλεονεκτήματα για όλο τον κόσμο και για όλες τις ηλικίες. Δεν είναι ποτέ αργά για να μάθουμε ξένες γλώσσες και να επωφεληθούμε από αυτές σε όλα τα στάδια της ζωής.