Το συγκοινωνιακό – κυκλοφοριακό πρόβλημα των Τρικάλων είναι σοβαρό και επηρεάζει τη ζωή του Τρικαλινού λαού. Είναι πρόβλημα χρόνιο, με πολλές πλευρές και παραμέτρους και δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί αποκλειστικά μόνο στα πλαίσια ενός Δήμου. Δεν πρόκειται για ένα τοπικό – τεχνικό ζήτημα, αλλά για ένα κυρίως πολιτικό. ζήτημα
Η πολιτική διάσταση εκφράζεται και στις τεχνικές παραμέτρους των μέχρι σήμερα σχεδιασμών, όπου κύριο κριτήριο ήταν και συνεχίζει να είναι το κέρδος. Με τον περιορισμό του ελεύθερου δημόσιου χώρου στο βωμό της εμπορευματοποίησης της γης, με τον υψηλό συντελεστή δόμησης για μεγαλύτερη οικοδομική κάλυψη , με τη σταθερή ενίσχυση των ΙΧ αυτοκινήτων σε βάρος των μέσων μαζικής μεταφοράς ,σε βάρος του ποδηλάτου κ.α. Όλα αυτά που στηρίζουν και υπηρετούν τις μπίζνες και την κερδοφορία των επιχειρηματικών ομίλων σε βάρος των λαϊκών αναγκών , δηλαδή την καπιταλιστική ανάπτυξη,
Σ’ αυτές τις άσχημα διαμορφωμένες συνθήκες όπου και η πόλη μας δεν αποτελεί εξαίρεση , έχουν βάλει τη σφραγίδα τους όλες οι Δημοτικές Αρχές των τελευταίων δεκαετιών, ενώ τώρα που η κατάσταση έφτασε στο απροχώρητο, η Δημοτική Αρχή επιχειρεί να περιορίσει το πρόβλημα με εισπρακτικά μέτρα.
Η Δημοτική Αρχή επικαλείται ότι με το σχέδιό στοχεύει στην αποθάρρυνση της παραμονής για μεγάλο χρονικό διάστημα στο κέντρο. Την ίδια ώρα αντιφάσκει , αφού στον προϋπολογισμό προβλέπει έσοδα , για την πρώτη χρονιά εφαρμογής, 739.00 ευρώ! Δεν τα λες και λίγα(!) , γιατί άλλωστε , από ποιανού τσέπες θα’ βγούν; Εννοείται ξανά από τους δημότες και μάλιστα εν μέσω οικονομικής κρίσης, πανδημίας, ανεργίας, φτώχειας κτλ.
Τι λέει με λίγα λόγια η Δημοτική Αρχή:
Πληρώστε δημότες τα “σπασμένα” των πολιτικών επιλογών των τελευταίων δεκαετιών , ενώ ταυτόχρονα “λανσάρει” και την λογική “όποιος έχει την οικονομική δυνατότητα να σταθμεύει …όσο θέλει”. Αυτό εξυπηρετεί ο σχεδιασμός για 0.60 ευρώ την ώρα για το πρώτο 2ωρο και στη συνέχεια 1.20ευρώ για κάθε ώρα περεταίρω. Άρα , όσα λεφτά έχεις τόσο και θα σταθμεύσεις.
Αυτό συνοδεύεται και από την εισήγηση αλλά και τις δηλώσεις του κ. Παπαστεργίου ότι “έχουμε ανοιχτεί εδώ και πολύ καιρό σε ιδιώτες για να επενδύσουν στην κατασκευή του πάρκινγκ της οδ. Κανούτα (που και σήμερα λειτουργεί με αντίτιμο) και σε υπόγειο πάρκινγκ στην πλατεία του παλιού ΚΤΕΛ. Υπάρχει όντως το ενδιαφέρον από ιδιώτες.”
Τι άλλη απόδειξη ότι το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης θα δουλεύει για τα επιχειρηματικά κέρδη! Δηλαδή όπου βρεθείς και όπου σταθείς στην πόλη θα πληρώνεις. Τώρα τα περί ελεύθερων χώρων σε ΔΕΗ και στρατόπεδο Παπαστάθη είναι άλλα λόγια ν’ αγαπιόμαστε, έρχονται για “ξεκάρφωμα”. Άραγε, πότε έγιναν αυτοί οι χώροι υπαίθρια πάρκινγκ και δεν το ξέρουμε;
Η ουσία είναι ότι οι 1231 θέσεις με αντίτιμο, που εντάσσονται στην ελεγχόμενη στάθμευση, και τα περίπου 5,5 χλμ δημόσιου δρόμου που καταλαμβάνουν , θ’ ανήκουν πλέον σε καθεστώς εμπορευματοποίησης.
Για τη Λαϊκή Συσπείρωση θεωρείται δεδομένο πως οι δρόμοι ανήκουν στους κατοίκους της πόλης μας , γιατί έχουν πληρωθεί με τη άμεση και έμμεση φορολογία απ’ αυτούς, και δεν πρέπει να αποτελούν αντικείμενο αγοραπωλησίας.
Γι ‘ αυτό το λόγο προτείνουμε σχέδιο στάθμευσης περιορισμένου χρόνου, υπηρετώντας το στόχο αποτροπής εισόδου του αυτοκινήτου στο κέντρο της πόλης, με χρήση χρονοκάρτας διάρκειας πχ 1ωρας στο στενό κέντρο και 2 ωρών στο ευρύτερο κέντρο με συμβολικό αντίτιμο πχ 0.20 € , που με το πέρας του χρονικού περιορισμού να προβλέπεται ποινή – πρόστιμο πχ 20 ευρώ. Είναι ένα μέτρο που εξοικονομεί περισσότερες θέσεις στάθμευσης για περισσότερους οδηγούς, που για μικρό χρονικό διάστημα επιλέγουν να προσεγγίσουν το κέντρο.
Μια τέτοια πρόταση υποστηρίζεται από ένα συγκροτημένο δίκτυο δωρεάν χώρων στάθμευσης (πάρκινγκ), καθώς και η πρόβλεψη για δωρεάν μεταφορά των δημοτών προς το κέντρο με μέσα μαζικής μεταφοράς ή ακόμη και δωρεάν χρήση ποδηλάτου.
Η χρήση που προτείνουμε δεν είναι εισπρακτικού χαρακτήρα. Θα έχει συγκεκριμένα και άμεσα ουσιαστικά αποτελέσματα. Για να έχουμε όμως μακροπρόθεσμα αποτελέσματα χρειάζεται ριζικές αλλαγές ανατροπών στο σύνολο των γενικότερων οικιστικών – συγκοινωνιακών πολιτικών που οξύνουν και αναπαράγουν το κυκλοφοριακό πρόβλημα.
Οι Δημοτικοί Σύμβουλοι της Λαϊκής Συσπείρωσης δεν συμφωνήσαμε και καταγγείλαμε τη λογική της φοροληστείας που γενικεύεται , όπως αποδεικνύει και το παράδειγμα της ελεγχόμενης στάθμευσης.
Φτάνει πια με την πιστή υλοποίηση της κυρίαρχης πολιτικής που σε ελεύθερη μετάφραση σημαίνει: “Δήμοι μην περιμένετε ενίσχυση της έτσι κι αλλιώς λειψής κρατικής χρηματοδότησης. Κόψτε το λαιμό σας να ενισχύσετε τα ίδια έσοδά σας, άμεσα, από τις τσέπες των δημοτών.”
Γι’ αυτό και θα πρωτοστατήσουμε μέσα από τις συλλογικές διαδικασίες του οργανωμένου μαζικού-λαϊκού κινήματος να μην υλοποιηθεί αυτός ο σχεδιασμός.