Ιστορική μέρα για τον αυτοκινητόδρομο κεντρικής Ελλάδος ο οποίος μπαίνει στην τελική ευθεία κατασκευής του.
Το πρωί της Τρίτης μίλησε ο ίδιος ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στη Βουλή στη συζήτηση για την κύρωση της συμφωνίας για την κατασκευή του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδος Ε65.
“Όταν το έργο αυτό ολοκληρωθεί, θα συνδέει τις δύο σημαντικότερες αρτηρίες της χώρας: τον άξονα Πάτρα – Θεσσαλονίκη και την Εγνατία Οδό. Με άλλα λόγια, αποτελεί μία επιλογή που ενώνει δυναμικά τη χώρα” τόνισε στην αρχή της ομιλίας του ο πρωθυπουργός και συνέχισε: “Η ψήφιση της σύμβασης από τη Βουλή, σήμερα, σηματοδοτεί το τέλος μιας εκκρεμότητας 14 ετών, στην οποία αναφέρθηκαν εκτενώς και ο εισηγητής μας και οι ομιλητές που έλαβαν το λόγο και ο Κοινοβουλευτικός μας Εκπρόσωπος. Γιατί θέλω να θυμίσω στο Σώμα ότι ο Ε65 ήταν ένας από τους πέντε αυτοκινητόδρομους που δημοπρατήθηκαν το 2007, από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας τότε.
Οι πρόδρομες εργασίες, όμως, σκόνταψαν στην οικονομική κρίση και σταμάτησαν το 2011. Για να ξεκινήσουν και πάλι δύο χρόνια μετά, όταν με επαναδιαπραγμάτευση επελέγη να προχωρήσει το πιο ώριμο από πλευράς απαλλοτριώσεων τμήμα, αυτό το οποίο συνδέει την Ξυνιάδα με τα Τρίκαλα. Είναι αυτό το οποίο παραδόθηκε τα Χριστούγεννα του 2017. Ενώ στις αρχές του 2019 ακολούθησε το νότιο κομμάτι, που ενώνει τη Λαμία με την Ξυνιάδα και από εκεί τα Τρίκαλα.
Παρεμβαίνοντας και ο ίδιος προσωπικά προς τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, μαζί με τα στελέχη του Υπουργείου Υποδομών, πετύχαμε με επίπονες προσπάθειες τον περασμένο Ιανουάριο να πάρουμε, επιτέλους, το “πράσινο φως” για τη χρηματοδότηση. Και σε λιγότερο από έξι μήνες ολοκληρώσαμε τους όρους παραχώρησης, την κατάρτιση και την υπογραφή της σύμβασης που σήμερα κυρώνουμε στη Βουλή. Έτσι, ένα έργο το οποίο έμενε μετέωρο επί 15 χρόνια τώρα απεμπλέκεται στο 1/10 του διαστήματος αυτού, διαψεύδοντας για μία φορά ακόμα όσους είχαν σπεύσει να χαρακτηρίσουν αυτή την εξέλιξη περίπου αδύνατη.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η βόρεια απόληξη του Αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδος διαθέτει πλέον και τα δύο αναγκαία στοιχεία για την άμεση έναρξη κατασκευής του: αφενός τα σχεδόν 450 εκατομμύρια με τα οποία προικοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και αφετέρου τον πλήρη σχεδιασμό, ώστε το έργο να είναι έτοιμο σε τρία χρόνια.
Μιλάμε πάλι για 70 χιλιόμετρα, τέσσερις σήραγγες, 31 γέφυρες, έξι κόμβους, θα είναι μια τεχνική πρόκληση, αλλά δεν έχω καμία αμφιβολία ότι ο ανάδοχος θα ανταποκριθεί και θα είναι συνεπής στα χρονοδιαγράμματα για τα οποία έχει δεσμευτεί. Ταυτόχρονα όμως, είναι πολύ σημαντικό να τονίσουμε ότι ως πηγή απασχόλησης για τη Θεσσαλία θα δημιουργήσει περίπου 1.000 θέσεις εργασίας στην κατασκευή του και σχεδόν 150 θέσεις εργασίας στη φάση λειτουργίας του.
Τα οφέλη, ωστόσο, από την ολοκλήρωση του Ε65 απλώνονται πολύ πιο μακριά. Ως εθνική αρτηρία ακολουθεί ουσιαστικά την σπονδυλική στήλη της χώρας, εξυπηρετώντας τρεις Περιφέρειες: τη Θεσσαλία, τη Δυτική Μακεδονία και την Ήπειρο.
Και μια ματιά στο χάρτη δείχνει πως αυτός ο σημαντικός δρόμος θα εξυπηρετεί ταχύτερα και ασφαλέστερα μεγάλες περιοχές της χώρας. Για παράδειγμα, η διαδρομή από τη Λαμία μέχρι τον κόμβο της Εγνατίας Οδού σε σχέση με το οδικό δίκτυο πριν από τον Ε65 θα είναι συντομότερη κατά σχεδόν μιάμιση ώρα. Ενώ οι δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση θα παρέχουν μέγιστη ασφάλεια, αντικαθιστώντας τη σημερινή δύσβατη και σε πολλά σημεία επικίνδυνη χάραξη.
Είναι πολύ σημαντικό να τονίσουμε ότι η νέα αρτηρία θα συνδέει επίσης το Βόλο με την Ηγουμενίτσα, δηλαδή τα δυο σημαντικότερα διαμετακομιστικά λιμάνια της Κεντρικής Ελλάδος και της Ηπείρου. Θα διευκολύνει έτσι τις μεταφορές και το εμπόριο στο οριζόντιο τόξο της χώρας.
Ταυτόχρονα όμως, θα ενώνει και καθέτως όλη τη δυτική Θεσσαλία με τη Θεσσαλονίκη και την Αθήνα, ανοίγοντας σημαντικές τουριστικές προοπτικές τόπων όπως η Λίμνη Πλαστήρα, τα πανέμορφα ορεινά χωριά των Τρικάλων, τα Μετέωρα, η Πίνδος αλλά και τα αξιοθέατα της Δυτικής Μακεδονίας.
Κυρίες και κύριοι βουλευτές, η απεμπλοκή του βόρειου σκέλους του Ε65 από τα πολλά γραφειοκρατικά εμπόδια και η θέση του σε τροχιά υλοποίησης πιστοποιούν την βούληση αυτής της κυβέρνησης να μετατρέψει τις υποδομές σε εφαλτήριο ανάπτυξης.
Πιστοποιούν ταυτόχρονα και την αποτελεσματικότητά της, αφού με την ίδια αποφασιστικότητα κινούμαστε τόσο για την απελευθέρωση από το τέλμα εκκρεμών δημοσίων έργων που μας έρχονται από το παρελθόν, όσο και για την προώθηση νέων.
Από το Ταμείο Ανάκαμψης 450 εκατομμύρια ευρώ, όσα δηλαδή είναι και τα κεφάλαια τα οποία διοχετεύουμε για την ολοκλήρωση του Ε65, θα κατευθυνθούν στην αποκατάσταση, στην επισκευή, στην αναβάθμιση των οδοστρωμάτων σε 7.000 διαφορετικά σημεία του επαρχιακού δικτύου που σήμερα γνωρίζουμε πια από τη μελέτη που έχουμε κάνει, ότι εγκυμονούν πολύ σοβαρούς κινδύνους για την οδική ασφάλεια.
Συμπερασματικά, αυτή τη στιγμή ξεδιπλώνεται στη χώρα ένα πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων το οποίο αγγίζει τα 13 δισεκατομμύρια ευρώ, με έργα τελματωμένα τα οποία, επιτέλους, κινούνται αλλά και με την έναρξη κατασκευής και το σχεδιασμό πολλών νέων. Θυμίζω τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που άλλαξαν όψη, κυριολεκτικά. Παραδόθηκαν μάλιστα τρεις μήνες νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα παρά τα εμπόδια της πανδημίας. Τη δρομολόγηση του νέου αερολιμένα στο Καστέλι στο Ηράκλειο. Καλώ, λοιπόν, όλη την εθνική αντιπροσωπεία, όλα τα κόμματα, να την ψηφίσουμε γιατί ο Ε65 είναι ένας νέος δρόμος που ανοίγει νέους δρόμους για την πατρίδα μας και ειδικά για τη Θεσσαλία.
Σας ευχαριστώ πολύ”.