Αναρωτιόμασταν τι άλλο θα δούμε από τη Κυβέρνηση Μητσοτάκη στη διάρκεια της αχαλίνωτης ακρίβειας, της συνεχιζόμενης υγειονομικής κρίσης, της κατάρρευσης των Δομών του ΕΣΥ, των υποκλοπών, της διασπάθισης του δημοσίου χρήματος… Το βλέπουμε κι αυτό. Την επιστροφή στη βαρβαρότητα της απουσίας και κοινωνικού κράτους και κράτους δικαίου.
Τώρα εξηγούνται όλα. Διαπιστώνουμε γιατί ακυρώθηκε η προκήρυξη 4000 μόνιμων θέσεων στο ΕΣΥ που ανακοινώθηκε από τον κ. Μητσοτάκη στη ΔΕΘ του 2020. Γιατί υποχρηματοδοτήθηκε το ΕΣΥ και από τον κρατικό προϋπολογισμό και από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Γιατί προσλαμβάνονταν μόνον επικουρικοί γιατροί, επικουρικό προσωπικό. Γιατί υπήρξε στην Ελλάδα παταγώδης αποτυχία στην αντιμετώπιση της πανδημίας, αναγνωρισμένη ακόμη και από τον κ. Σωτ. Τσιόδρα. Γιατί υπήρξε υπερβάλλουσα θνητότητα. Γιατί χάθηκαν άνθρωποι που θα μπορούσαν να σωθούν. Γιατί αγνοήθηκε η μελέτη Λύτρα. Γιατί η Κυβέρνηση συνεχίζει να αντιμετωπίζει με εχθρότητα τους ανεμβολίαστους υγειονομικούς, που βρίσκονται σε αναστολή εργασίας ακόμη και μετά την απόφαση του ΣτΕ.
Η εξήγηση απλή. Το κυβερνητικό νομοσχέδιο για τη δευτεροβάθμια περίθαλψη είναι φορτωμένο με αραχνιασμένες ιδέες και επιλογές. Εξαφανίζει ότι γνωρίζαμε ως τώρα ως δημόσιο σύστημα υγείας που δημιουργήθηκε με τον Νόμο 1397/83. Καθιστά τους πολίτες πελάτες γιατρών μικτής απασχόλησης, που κάνουν ιδιωτικό έργο και στα Δημόσια Νοσοκομεία και στις Ιδιωτικές Κλινικές. Οι ασθενείς οφείλουν να πληρώνουν από τη τσέπη τους, ακόμη κι όταν είναι άδεια, ιατρικές πράξεις που γίνονταν δωρεάν. Αυτά σε μια χώρα που ήδη οι ιδιωτικές δαπάνες υγείας είναι ιδιαίτερα υψηλές ( το 40% των συνολικών ), σε τραγικές συνθήκες, που διευρύνονται οι ανισότητες – η φτώχεια – η κοινωνική απόγνωση.
Οι γιατροί πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης, που είναι αφιερωμένοι στα καθήκοντά τους, οι γιατροί που διακρίθηκαν για τον ηρωϊσμό τους στη μάχη κατά της πανδημίας μαζί με τους νοσηλευτές και τους άλλους δημόσιους λειτουργούς της υγείας, θα μειώνονται διαρκώς καθώς θα αυξάνονται και οι τάσεις φυγής και οι οργανικές θέσεις που θα προκηρύσσονται θα είναι μικτής απασχόλησης. Η τάση φυγής των ειδικευόμενων στο εξωτερικό θα ενισχυθεί ακόμη περισσότερο από την απουσία εκπαιδευτικού έργου και μισθολογικών κινήτρων καθώς και από τις συνεχείς μετακινήσεις τους για να καλύψουν ανάγκες εφημερίας.
Ταυτόχρονα, το νομοσχέδιο φέρνει στο προσκήνιο, στη καυτή προεκλογική περίοδο, την οξύτατη σύγκρουση ιδεών και προγραμμάτων για τη πορεία και τη προοπτική του Εθνικού Συστήματος Υγείας. Σημαδεύει γι΄αυτό και τις προεκλογικές συγκλίσεις και αποκλίσεις των Κομμάτων και τη μαχητικότητα των κοινωνικών αγώνων για την υπεράσπιση της υγείας ως θεμελιώδους ανθρώπινου δικαιώματος. Είναι ένα νομοσχέδιο που πρέπει να πεταχτεί ή να ακυρωθεί μετεκλογικά από μια συμμαχική προοδευτική Κυβέρνηση που θα αναγνωρίζει έμπρακτα ότι η υγεία, ως πλήρης σωματική, ψυχική και κοινωνική ευεξία, είναι δημόσιο αγαθό.
Η υγειονομική κρίση, οι αναδυόμενες απειλές για την υγεία, άλλαξαν πάρα πολλά στις ιδεολογικές αντιλήψεις για την οργάνωση των υπηρεσιών υγείας σε παγκόσμιο και ευρωπαϊκό επίπεδο και κυρίως για την τεράστια αξία των δημόσιων συστημάτων υγείας καθολικής πρόσβασης.
Η Κυβέρνηση Μητσοτάκη ενώ προσποιήθηκε αρχικά ότι αναγνωρίζει τον ρόλο του ΕΣΥ και των μαχητών του, ήταν καθηλωμένη σε μια απλοϊκή, ακραία νεοφιλελεύθερη δεξιά λογική. Δημόσια αγαθά δεν υπάρχουν. Είναι όλα εμπορεύματα.
Η λογική της Κυβέρνησης Μητσοτάκη ήταν προκλητική και στην διάρκεια της κορύφωσης των κρουσμάτων της πανδημίας και διάχυτη στις διατάξεις του νομοσχεδίου. Υπονόμευσε το ΕΣΥ, που άντεξε στη μάχη της πανδημίας λόγω της αυταπάρνησης των δημόσιων λειτουργών του, μεθοδεύει τη κατεδάφισή του γιατί θεωρεί ότι η υγεία αποτελεί εμπόρευμα προς πώληση με τους νόμους της αγοράς. Αναθέτει στα μεγάλα κερδοσκοπικά επιχειρηματικά συμφέροντα, όλα όσα θα πρέπει να κάνει ένα καλά οργανωμένο ΕΣΥ, προκαλεί αθέμιτο ανταγωνισμό με τους ελευθεροεπαγγελματίες γιατρούς και τα μικρά εργαστήρια.
Το κυβερνητικό νομοσχέδιο προβλέπει ακόμη οτι :
– Οι πτυχιούχοι των Ιατρικών Σχολών υποχρεώνονται σε 6μηνη απασχόληση στα Νοσοκομεία πριν αρχίσουν το αγροτικό τους
– Επαναφέρεται ο βαθμός του Συντονιστή Διευθυντή
– Οι προσλήψεις των γιατρών του ΕΣΥ θα γίνονται με συνεντεύξεις ανά Νοσοκομείο
– Το ΚΕΣΥ αναδιαρθρώνεται πελατειακά
– Οι διακομιδές του ΕΚΑΒ εκχωρούνται και σε ιδιώτες
Η εναλλακτική προοδευτική πολιτική για το ΕΣΥ τεκμηριώνεται στη βάση ότι η υγεία αποτελεί δημόσιο αγαθό, θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα. Πρωταρχικό καθήκον είναι η μετάβαση στο ολοκληρωμένο – ποιοτικό – ανθρωποκεντρικό ΕΣΥ, με ότι αυτό συνεπάγεται για τη χρηματοδότηση, τον εξοπλισμό, τη στελέχωσή του.
Εμείς προτείνουμε τις βάσεις για ένα ριζικά διαφορετικό νομοσχέδιο :
– Η χρηματοδότηση του ΕΣΥ από τον κρατικό προϋπολογισμό να αυξάνεται ετήσια ώστε στο τέλος της επόμενης 4ετίας να φτάσει στο 7% του ΑΕΠ. Ταυτόχρονα να αυξηθούν οι πόροι από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για ενίσχυση δράσεων πρόληψης, ολιστικής πολιτικής για τον καρκίνο – τα χρόνια – τα ειδικά – τα σπάνια νοσήματα, ΠΦΥ, κτιριακής αναβάθμισης και εξοπλισμού του ΕΣΥ.
– Να παραμείνουν στο ΕΣΥ οι 15.000 επικουρικοί και συμβασιούχοι μαχητές του. Να επιστρέψουν τώρα στην εργασία τους με μέτρα προφύλαξης οι 7.000 ανεμβολίαστοι υγειονομικοί. Τους χρειαζόμαστε όλους. Αυτόματη αναπλήρωση όσων αποχωρούν.
– Ο σχεδιασμός ετήσιων προσλήψεων να θεμελιώνεται πάνω στην απορρόφηση όλων όσων εργάζονται σήμερα, στον υγειονομικό χάρτη, στους επικαιροποιημένους Οργανισμούς Νοσοκομείων, στο ολοκληρωμένο δίκτυο δομών ΠΦΥ.
– Ο ΕΟΠΥΥ, με τον Ενιαίο Κανονισμό Παροχής Υπηρεσιών, να επιδιώξει την ελαχιστοποίηση των δαπανών από την τσέπη.
– Δημιουργία 380 ΤΟΜΥ με οικογενειακούς γιατρούς, νοσηλευτές, επισκέπτες υγείας, κοινωνικούς λειτουργούς, που να συμβάλλουν ουσιαστικά στην οργάνωση της δημόσιας υγείας, της ολοκληρωμένης κοινοτικής φροντίδας μαζί με τα ΚΥ, τα ΠΙ, τις ΚΟΜΥ του ΕΟΔΥ, τους συμβεβλημένους γιατρούς του ΕΟΠΥΥ, τους ελευθεροεπαγγελματίες ιδιώτες γιατρούς.
– Οι προσλήψεις στα ΚΥ να καλύπτουν τις ανάγκες επαρκούς εργαστηριακού ελέγχου και στελέχωσης με γιατρούς ειδικοτήτων ώστε να δημιουργείται το ολοκληρωμένο δίκτυο των προσωπικών – οικογενειακών γιατρών και των ειδικευμένων γιατρών για οξέα και χρόνια νοσήματα.
– Να θεσμοθετηθούν κίνητρα για τις άγονες ειδικότητες, τις άγονες προκηρύξεις θέσεων, τις δυσπρόσιτες περιοχές, τον εκσυγχρονισμό των εργαστηρίων.
– Να αυξηθεί τολμηρά το ειδικό ιατρικό μισθολόγιο για να αποτελεί κίνητρο ένταξης στο ΕΣΥ με πλήρη και αποκλειστική απασχόληση – παραμονής και επιστροφής στην Ελλάδα όσων γιατρών αναγκάστηκαν σε μετανάστευση.
– Να αυξηθούν οι αποδοχές και των νοσηλευτών και των άλλων εργαζόμενων στο ΕΣΥ, να γίνει η ένταξή τους στα ΒΑΕ.
– Να ολοκληρωθούν οι ψηφιακές υπηρεσίες του ΕΣΥ, ο ψηφιακός μετασχηματισμός του
Το δίλημμα η υγεία δημόσιο αγαθό ή εμπόρευμα είναι από τα πιο σημαδιακά στη σύγκρουση ιδεών και προγραμμάτων των προοδευτικών Κομμάτων με τη ΝΔ.
Η υπεράσπιση του ΕΣΥ είναι κεντρικό ζήτημα της προεκλογικής αντιπαράθεσης με τις ακραία νεοφιλελεύθερες επιλογές της ΝΔ.
ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΣΑΚΗΣ – ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ ΤΡΙΚΑΛΩΝ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ