Τοπικά

Ο Σ. Παπαδόπουλος για τα μέτρα πρόληψης για τον κορωνοϊό

– ΑΠΑΙΤΟΥΝΤΑΙ  ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ ΤΟΥ Ε.Σ.Υ. ΣΤΑ ΚΑΘΗΚΟΝΤΑ ΑΥΤΑ ( περιλαμβανόμενης και της αντιμετώπισης των λοιμώξεων από κορωνοϊό ) ΚΙ ΟΧΙ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΙΔΕΩΝ

Όσοι έχουν μελετήσει την εισαγωγική έκθεση του Νόμου 1397/83 περί οργάνωσης στην Ελλάδα Εθνικού Συστήματος Υγείας, θα διαπιστώσουν ότι αυτά που αναφέρονται στο Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Υγείας της ΝΔ, που συζητείται την Τρίτη 10/3/2020 στην Ολομέλεια της Βουλής, περί « πρόληψης, προστασίας, προαγωγής της υγείας, ανάπτυξης των υπηρεσιών δημόσιας υγείας»,  είναι επαναλήψεις των στόχων που έθετε για τα καθήκοντα αυτά ο Νόμος του ΠΑΣΟΚ και παραμένουν  επιδιώξεις του Δημόσιου Συστήματος Υγείας και για σήμερα.

Στο μεταξύ, μεσολάβησαν αρκετές απόπειρες νομοθετικής παρέμβασης για την προώθηση της οργάνωσης υπηρεσιών πρόληψης – πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας απο το ΕΣΥ  ( επί Υπουργίας Κρεμαστινού, Γείτονα, Αλέκου Παπαδόπουλου, Στεφανή, Νικήτα Κακλαμάνη ) χωρίς συγκεκριμένα αποτελέσματα, ενώ επί Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ ψηφίστηκαν οι  Νόμοι περί Μεταρρύθμισης της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας και περί μετατροπής του ΚΕΕΛΠΝΟ σε ΕΟΔΥ, που προωθούσαν πολύ συγκεκριμένες δράσεις οργάνωσης υπηρεσιών από το ΕΣΥ και τον ΕΟΔΥ.

Στο νομοσχέδιο της Κυβέρνησης της ΝΔ λείπει ο κεντρικός ρόλος του ΕΣΥ στα καθήκοντα της πρόληψης – της αγωγής και προαγωγής της υγείας – της προάσπισης της δημόσιας υγείας – της αύξησης του προσδόκιμου επιβίωσης – της μείωσης των παραγόντων κινδύνου – της ισότιμης πρόσβασης των πολιτών από κάθε γωνιά της χώρας  –  της υιοθέτησης υγιών συμπεριφορών – της ποιότητας ζωής – της πλήρους σωματικής, ψυχικής και κοινωνικής ευεξίας.

Στην Αιτιολογική Έκθεση αναφέρεται η Ετήσια Έκθεση του ΠΟΥ ότι « το Σύστημα Υγείας της Ελλάδος είναι νοσοκομειοκεντρικό, προσανατολισμένο στη θεραπεία των νόσων και όχι στη πρόληψή τους, χωρίς συγκεκριμένο σύστημα παραπομπών, χωρίς δίκτυο υπηρεσιών δημόσιας υγείας, έχει χαμηλή συγκέντρωση νοσηλευτών, εξακολουθούν να υφίστανται βασικές προκλήσεις όπως θνητότητα λόγω καρκίνου και καρδιαγγειακά νοσήματα – κάπνισμα – παχυσαρκία που επιβάλλουν θέσπιση εθνικών προγραμμάτων προσυμπτωματικού ελέγχου και αλλαγών στον τρόπο ζωής…».

Η Αιτιολογική Έκθεση επισημαίνει ότι « υπο το φως των ανωτέρω και των σύγχρονων διεθνών τάσεων,  είναι επιτακτική ανάγκη η συγκέντρωση όλων των δράσεων των επί μέρους δημόσιων Φορέων υπο κοινή εποπτεία και συντονισμό, προκειμένου να εξασφαλιστεί η καλύτερη δυνατή διάθεση των πόρων και να κατανεμηθούν οι δράσεις μεταξύ των πλέον επιχειρησιακά αποτελεσματικών Φορέων… και καταλήγει ότι το Σ/Ν δημιουργεί τους όρους για την οργανωτική αναδιάρθρωση του υπάρχοντος δικτύου υπηρεσιών δημόσιας υγείας και την απρόσκοπτη λειτουργική τους διασύνδεση, προκειμένου να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά οι διατομεακές ανάγκες της δημόσιας υγείας».

Όλα αυτά όμως, με τα άρθρα του Σ/Ν – με τις παρεμβάσεις που γίνονται ή δεν γίνονται, παραμένουν ευσεβείς πόθοι, απλές διακηρύξεις. Το ΕΣΥ θα παραμένει νοσοκομειοκεντρικό, το νοσηλευτικό προσωπικό θα συνεχίσει να έχει εκρηκτικά κενά, οι βασικές προκλήσεις στον τομέα της υγείας θα συνεχίσουν να αντιμετωπίζονται αποσπασματικά, το σύστημα παραπομπών δεν θα λειτουργεί, τα Ογκολογικά Νοσοκομεία και τα Ογκολογικά Τμήματα στα Νοσοκομεία του ΕΣΥ θα συνεχίσουν να παρουσιάζουν τεράστιες ελλείψεις, Κέντρα Χρονίων Παθήσεων θα συνεχίσουν να μην υπάρχουν, οι κλίνες στις  Μονάδες Εντατικής Θεραπείας θα συνεχίσουν να ανεπαρκούν.

Η  Αυτοδιοίκηση 1ου και 2ου βαθμού – η κοινωνία των πολιτών – οι εθελοντικές οργανώσεις –  καλούνται να αναλάβουν ρόλους που δεν αντιστοιχούν στις δυνατότητές τους ( το Σ/Ν υποχρεώνει τους Φορείς Αυτοδιοίκησης να εκπονήσουν ετήσιες εκθέσεις για την κατάσταση υγείας του πληθυσμού αναφοράς τους και να την υποβάλλουν κατά το 1ο τρίμηνο εκάστου έτους στον Γενικό Γραμματέα Δημόσιας Υγείας ). Δωρεάν προληπτικές εξετάσεις για τον προγεννητικό έλεγχο, για την πρώιμη διάγνωση του καρκίνου του μαστού – του τραχήλου της μήτρας – του προστάτη – του παχέος εντέρου – θα συνεχίσουν να γίνονται σύμφωνα με τον Ενιαίο Κανονισμό Παροχών Υγείας που είχε ήδη εγκρίνει ο ΕΟΠΥΥ με την προηγούμενη Κυβέρνηση.

Με την δημιουργία της  Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων Δημόσιας Υγείας καταργούνται υφιστάμενες Εθνικές Επιτροπές με πολύ σημαντικό έργο ( όπως η Επιτροπή Εμβολιασμών, τα Εθνικά Σχέδια Δράσης του ΕΣΥΔΥ για την Ηπατίτιδα C – για την HIV Λοίμωξη – για την Μικροβιακή Αντοχή – για το Αλκοόλ ).  Συγκροτημένες διατομεακές πολιτικές και συντονισμός δράσεων των Δομών ΠΦΥ με τις υπηρεσίες του ΕΟΔΥ και της Αυτοδιοίκησης δεν υπάρχουν …

Στο άρθρο 1 του Σ/Ν περιγράφεται η στενή σύνδεση της δημόσιας υγείας με τη ΠΦΥ.  Αναφέρονται οι 17 στόχοι του ΟΗΕ για Βιώσιμη – Αειφόρο Ανάπτυξη και η Διακήρυξη της ΑΣΤΑΝΑ για δημιουργία βιώσιμης ΠΦΥ. Δεν υπάρχουν όμως συγκεκριμένες επιδιώξεις για την αύξηση των 127 ΤΟΜΥ που οργανώθηκαν από την προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου Υγείας  – για τη στελέχωσή τους  με ικανοποιητικό αριθμό Οικογενειακών Γιατρών και Ομάδων Υγείας από νοσηλευτές – επισκέπτες υγείας – κοινωνικούς λειτουργούς και έχουν συγκεκριμένα καθήκοντα στον τομέα της πρόληψης. Ταυτόχρονα, δεν υπάρχουν σαφείς στόχοι για τα ΚΥ και για τα ΠΙ, για τη κάλυψη των αναγκών τους, για κίνητρα στελέχωσής τους, για συγκεκριμένο σχεδιασμό προσλήψεων στο 5ετές Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τη Δημόσια Υγεία που περιγράφει το άρθρο 3. Και ενώ αναφέρεται ότι το Εθνικό Σχέδιο αποτελεί επιχειρησιακή στρατηγική, είναι δεσμευτικό για τις Δημόσιες Αρχές και τις υπηρεσίες υγείας, είναι πλήρως κοστολογημένο, οι απαιτούμενες πιστώσεις εγγράφονται σε ειδικό κωδικό των ετήσιων προϋπολογισμών… στον Κρατικό Προϋπολογισμό του 2020 δεν υπάρχει τίποτε που να αποδεικνύει τις προθέσεις.

Το Σ/Ν συνεχίζει με εξαγγελίες περί Ετήσιας Έκθεσης για την Υγεία του Πληθυσμού με ευθύνη του Υπουργείου Υγείας, για υποχρέωση των Φορέων Δημόσιας Υγείας – ΠΦΥ – Οργάνων Αυτοδιοίκησης – για ετήσιες εκθέσεις στον πληθυσμό αναφοράς τους, για Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων, για εκπόνηση πανελλαδικής μελέτης υγείας και διατροφής ανά 5ετία, για Εθνικό Πρόγραμμα Πρόληψης « ΣΠΥΡΟΣ ΔΟΞΙΑΔΗΣ» με δράσεις στα πεδία της πρωτογενούς – δευτερογενούς – τριτογενούς πρόληψης που παρέχονται δωρεάν… Οι εξαγγελίες μένει να επαληθευτούν…

Συνολικά, το κυβερνητικό Σ/Ν είναι μια καλή έκθεση ιδεών περί πρόληψης και δημόσιας υγείας, που δεν έχει καμία σχέση με την εφαρμοζόμενη πολιτική υγείας της Κυβέρνησης της ΝΔ – μια πολιτική που εξαφανίζει την υποχρέωση της πολιτείας να αντιμετωπίζει την υγεία ως δημόσιο αγαθό και θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα, μια πολιτική που υποβαθμίζει τις ευθύνες ενίσχυσης των δημόσιων δαπανών υγείας στο ύψος του ευρωπαϊκού μέσου όρου χρηματοδότησης. Αντίστροφα, η λογική της ΝΔ είναι ότι οι υπηρεσίες υγείας οργανώνονται με τους κανόνες της αγοράς, ότι ο ιδιωτικός τομέας υγείας είναι ανταγωνιστικός κι όχι συμπληρωματικός προς το ΕΣΥ. Με τη λογική αυτή πριμοδοτεί τα ιδιωτικά κρατικοδίαιτα κερδοσκοπικά συμφέροντα που θέλουν την  εμπορευματοποίηση των υπηρεσιών του ΕΣΥ και τους πόρους του ΕΟΠΥΥ. Τα επιχειρηματικά αυτά σχέδια τα διευκολύνει  με τις ΣΔΙΤ, την κυριαρχία της αγοράς στον  διαγνωστικό έλεγχο, τη μετατροπή των Δημόσιων Νοσοκομείων σε  ΝΠΙΔ.

Η Κυβέρνηση της ΝΔ δεν αξιοποιεί ούτε την παγκόσμια – ευρωπαϊκή –εθνική ανησυχία  για την αντιμετώπιση των λοιμώξεων από τον κορωνοϊό προκειμένου να ενισχύσει τις δομές του ΕΣΥ στη μάχη.

Εμείς απαιτούμε πολύ συγκεκριμένες παρεμβάσεις :

–        Άμεση τοποθέτηση στα Κέντρα Υγείας  των 454 γιατρών ΕΣΥ που κρίνονται να τις καλύψουν

–        Άμεση επαναπροκήρυξη των θέσεων οικογενειακών γιατρών για να λειτουργήσουν γρήγορα  οι προβλεπόμενες 239 ΤΟΜΥ

–        Σχεδιασμός ολοκλήρωσης του Δικτύου ΤΟΜΥ σε όλη τη χώρα με μόνιμο προσωπικό και προκήρυξη των αναγκαίων θέσεων οικογενειακών γιατρών, νοσηλευτών, επισκεπτών υγείας, κοινωνικών λειτουργών, διοικητικού προσωπικού

–        Επιλογή Κέντρων Υγείας που μπορούν να αναλάβουν καθήκοντα ελέγχου περιστατικών ύποπτων για λοίμωξη από κορωνοϊό και ενίσχυσή τους για επαρκές σύστημα εφημεριών και νοσηλείας στο σπίτι

–        Άμεση  προκήρυξη όλων των θέσεων ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού που θα δώσουν τη δυνατότητα να αξιοποιηθούν όλες οι έτοιμες κλίνες ΜΕΘ

–        Στελέχωση των ΤΕΠ

–        Κάλυψη των κενών θέσεων παιδιάτρων, παθολόγων, πνευμονολόγων, αναισθησιολόγων, λοιμωξιολόγων, επιδημιολόγων, εργαστηριακών γιατρών, στα Νοσοκομεία και στον ΕΟΔΥ

–        Κάλυψη των αναγκών του ΕΚΑΒ

–        Παρέμβαση για ευρωπαϊκό σχέδιο ανάπτυξης υπηρεσιών Πρόληψης – Δημόσιας Υγείας – Επείγουσας Περίθαλψης σε όλη την Ενωμένη Ευρώπη και ασφαλώς και στους Καταυλισμούς Υποδοχής προσφύγων και μεταναστών.

 

ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΣΑΚΗΣ – ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ ΤΡΙΚΑΛΩΝ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ

 Θες να μαθαίνεις πρώτος τα νέα από το TrikalaVoice.gr;

  Κάνε λήψη από το App Store
  Διαθέσιμο στο Google Play
  Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
  Ακολούθησε μας στο Instagram
  Ακολούθησε μας στο Twitter

Διαβάστε επίσης