Στα πλαίσια του προγράμματος ERASMUS+ ΚΑ2 με τίτλο ‘PRET A PET’ , τo Εσπερινό Γυμνάσιο & Λυκειακές Τάξεις Τρικάλων συμμετείχε στην τέταρτη διακρατική συνάντηση στην πόλη Ramnicu Valcea της Ρουμανίας από 15 έως 21 Οκτωβρίου 2017.
Στην μετακίνηση συμμετείχαν εκπαιδευτικοί και μαθητές από την Ιταλία, Γαλλία, Τουρκία, Ελλάδα και Ρουμανία. Το πρόγραμμα PRET A PET είναι μια σύμπραξη έξι σχολείων των παραπάνω χωρών, που φιλοδοξεί να δημιουργήσει ένα δίκτυο φιλοζωικών σχολείων, με βασικό σκοπό την απόκτηση αλληλοσεβασμού και ενσυναίσθησης, και την υιοθέτηση αξιών για τη ζωή μέσα από μία διαφορετική ματιά· μέσα από τη σχέση μας με τα ζώα. Παράλληλα μέσα από τις δραστηριότητες του προγράμματος, στόχοι μας είναι να αναπτύξουν οι μαθητές μας τις επικοινωνιακές τους ικανότητες, να αναπτύξουν τις τεχνολογικές τους γνώσεις με τη συνεχή χρήση της σύγχρονης διαδικτυακής τεχνολογίας καθώς και να εξοικειωθούν στη χρήση της Αγγλικής Γλώσσας.
Φιλοξενηθήκαμε στο “Scoala Anton Pann” στην πόλη Ramnicu Valcea, 170 χλμ νοτιοδυτικά του Βουκουρεστίου. Ένα σχολείο που φιλοξενεί στις εγκαταστάσεις του νηπιαγωγείο, δημοτικό και γυμνάσιο με 1400 μαθητές, 80 εκπαιδευτικούς και 40 άτομα βοηθητικό προσωπικό. Διαθέτει επίσης εντός του σχολείου οδοντιατρείο και ψυχολόγο.
Την πρώτη ημέρα της άφιξής μας στο Βουκουρέστι επισκεφτήκαμε το Παλάτι της Βουλής που παλαιότερα ήταν γνωστό ως το Παλάτι του Λαού. Χτισμένο σε ένα λόφο της Ρουμανικής πρωτεύουσας, κοντά στην πλατεία Ουνίρι ‘Unirii’, είναι το μεγαλύτερο κτίριο της Ευρώπης και το δεύτερο μεγαλύτερο σε επιφάνεια οικοδόμημα στον κόσμο μετά το Πεντάγωνο.
Στο Βουκουρέστι, επίσης, επισκεφτήκαμε ένα κέντρο θεραπευτικής ιππασίας, όπου είδαμε πώς το άλογο ως θεραπευτικό μέσο βελτιώνει την υγεία και την ποιότητα ζωής ατόμων με φυσική, νοητική ή συναισθηματική στέρηση. Η ιπποθεραπεία βοηθά ιδιαίτερα τα άτομα με ειδικές ανάγκες, παρέχοντάς τους οφέλη όπως ευχαρίστηση, ψυχαγωγία, κοινωνικοποίηση, τρόπους διαχείρισης των συναισθημάτων, βελτίωση ικανοτήτων μέσα από την άσκηση.
Το πρωινό της δεύτερης ημέρας μετά τη θερμή υποδοχή που οι οικοδεσπότες επεφύλαξαν σε όλους τους εταίρους με μια πολύ όμορφη τελετή με ομιλίες, καλλιτεχνικές δραστηριότητες, μουσική και χορευτικά δρώμενα, άρχισαν οι προγραμματισμένες εργασίες. Παρακολουθήσαμε βιωματικό σεμινάριο «αποφασιστικής επικοινωνίας» (assertive communication), ώστε να μάθουμε να λειτουργούμε συνεργατικά και αποτελεσματικά με τους συνανθρώπους μας και να βρίσκουμε λύσεις σε σύνθετα προβλήματα με τη βοήθεια και τη συμβολή του κάθε μέλους της ομάδας. Οι διοργανωτές προσέφεραν σε όλους τους συμμετέχοντες μικρά χειροποίητα έργα τέχνης με ζώα, για να υπενθυμίσουν σε όλους μας τη χαρά της προσφοράς. Στο τέλος της ημέρας διοργανώθηκε το international evening, όπου όλες οι αποστολές προσέφεραν εδέσματα του τόπου τους, χόρεψαν και τραγούδησαν σε ρυθμούς της κάθε χώρας.
Την τρίτη ημέρα οι μαθητές, αφού συμμετείχαν σε ένα workshop με θέμα την δημιουργία με ανακυκλώσιμα υλικά, παρουσίασαν την πρόοδο της «επιχειρηματικής ιδέας» , σύμφωνα με την οποία κάθε σχολείο θα δημιουργήσει τη δική του «επιχείρηση» τα κέρδη της οποίας θα διατεθούν σε φιλοζωικές οργανώσεις, παρουσιάστηκαν οι δημιουργίες κάθε σχολείου στα πλαίσια του διαγωνισμού ταινίας μικρού μήκους που διοργανώθηκε, και συμμετείχαν συνεργαζόμενοι με τους Ευρωπαίους συμμαθητές τους στο θεατρικό δρώμενο ”Μαθαίνω την ανεκτικότητα….”, το οποίο ήταν μια προσπάθεια να κατανοήσουν ότι οι ίδιοι και οι γύρω τους μπορεί να εκπαιδευτούν στην ανεκτικότητα μέσω απλών πράξεων και χειρονομιών, δημιουργώντας μια αλλαγή στο πρότυπο της προσωπικής τους συμπεριφοράς, και κατ επέκταση στα πρότυπα συμπεριφοράς ολόκληρης της κοινωνίας.
Το πρωινό της επόμενης ημέρας μαθητές και καθηγητές ζωγραφίσαμε τον «τοίχο της φιλίας», το σημάδι που το πρόγραμμα θα αφήσει σε κάθε σχολείο. Δημιουργήσαμε σε έναν τοίχο του σχολείου μια παράσταση σχετική με την αλληλεπίδραση ανθρώπων και ζώων, με σκοπό να αποτυπώσουμε τη σημασία της ενσυναίσθησης και το γεγονός ότι όλοι όσοι ζούμε σ αυτόν τον πλανήτη είμαστε συνδεδεμένοι μεταξύ μας. Οι απογευματινές δράσεις υλοποιήθηκαν σε κεντρικό σημείο της πόλης, γύρω από έναν λαβύρινθο εικόνων και άλλων προϊόντων που κατασκευάσθηκαν από μαθητές, προκειμένου να ευαισθητοποιήσουν την τοπική κοινωνία σχετικά με τα θέματα που προκύπτουν και διαπραγματεύονται στο σχέδιο του προγράμματος μας.
Την τελευταία ημέρα ξεναγηθήκαμε σε μια από τις γραφικότερες πόλεις της Ρουμανίας το Σίμπιου, που διατηρεί αναλλοίωτα στοιχεία της μεσαιωνικής πόλης. Η πόλη επιλέχτηκε για πολιτιστική πρωτεύουσα της Ευρώπης το 2008.
Πριν την αναχώρησή μας έγινε ο απαραίτητος προγραμματισμός για την επόμενη μετακίνησή μας και η προετοιμασία των επόμενων δράσεων που θα γίνουν έως τότε και θα παρουσιαστούν στην Μανίσα της Τουρκίας.
Μια ακόμη κινητικότητα για το σχολείο έληξε με καινούργιες εμπειρίες και γνώσεις για όλους μας. Ιδιαίτερα όμως για τους μαθητές μας, που μας γέμισαν χαρά καθώς τους ζήσαμε για μια βδομάδα έξω από τα συμβατικά σχολικά θρανία, να εμπλέκονται, να συνεργάζονται, να ανταλλάσσουν απόψεις και ιδέες με τους ευρωπαίους συμμαθητές τους, να γνωρίζουν νέους πολιτισμούς και να γίνονται έτσι ισότιμοι πολίτες της πολυπολιτισμικής Ευρώπης, να αποδέχονται την διαφορετικότητα και να κάνουν βίωμα μέσα από τις δράσεις του συγκεκριμένου προγράμματος την ανεκτικότητα και την ενσυναίσθηση.
Η συντονιστική ομάδα του προγράμματος