Επισημάνσεις στη μελέτη “Ανάπλαση της πλατείας Ηρώων Πολυτεχνείου και της πλατείας Εθνικής Αντίστασης της πόλης των Τρικάλων”.
Αναλυτικά:
Λαμβάνοντας υπόψη τη σημασία του έργου «Μελέτη ανάπλασης της Πλατείας Ηρώων Πολυτεχνείου και της Εθνικής Αντίστασης των Τρικάλων»στην ανάδειξη της αστικής ταυτότητας και της φυσιογνωμίας της πόλης, η Ν.Ε. ΤΕΕ Τρικάλων συγκρότησε ομάδα εργασίας με σκοπό τη μελέτη και αξιολόγηση της παρουσίασης και των σχεδίων της, με συμμετοχή των εκπροσώπων του ΤΕΕ στο Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής και εκπρόσωπο του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων.
Οι προτάσεις και οι επισημάνσεις που προκύψαν έχουν ως εξής:
Α) Παρεμβάσεις την Πλατεία Ηρώων Πολυτεχνείου:
- Διαπιστώθηκε ότι η πρόταση χαρακτηρίζεται από δύο διαδρομές: α) από την διατήρηση του άξονα βορρά-νότου της πόλης, που υλοποιείται με την ενοποίηση της οδού Ασκληπιού και της Κονδύλη μέσω της «Εγκάρσιας Ζώνης Σύνδεσης» και β) από την σύνδεση των δύο πλατειών μέσω της «Διαδρομής Συσχέτισης των δύο Πλατειών.» Ωστόσο, ενώ στην πρώτη περίπτωση εξασφαλίζεται η συνέχεια της σύνδεσης του άξονα των οδών Ασκληπιού και της Κονδύλη με την υπερύψωση του οδοστρώματος και διαφοροποίηση του υλικού στις οδούς Β. Τσιτσάνη και 28ης Οκτωβρίου, στην δεύτερη περίπτωση, η πορεία διακόπτεται απότομα προκαλώντας ασυνέχεια πριν τη διέλευση της οδού Β. Τσιτσάνη.
- Στην τεχνική περιγραφή προτείνεται η διάστρωση της «Διαδρομής Συσχέτισης των δύο Πλατειών» με δάπεδο επεξεργασμένου σκυροδέματος σε χρώμα «καφέ-κόκκινο». Καθώς στην παραποτάμια περιοχή της ανάπλασης, η Διαδρομή Συσχέτισης συμπίπτει με τον ποδηλατόδρομο, η χρωματική ομοιότητα των υλικών δαπεδόστρωσης μπορούν να δημιουργήσουν σύγχυση στους χρήστες.
- Η Εγκάρσια Ζώνη Σύνδεσης της πλατείας Ηρώων Πολυτεχνείου, κατά μήκος των υδάτινων επιφανειών φαίνεται να διαθέτει πλήθος κινήσεων ( καθιστικά, κινήσεις πεζών, κινήσεις ατόμων περιορισμένης όρασης, κινήσεις ποδηλάτων) σε περιορισμένο πλάτος ≤5μ., χωρίς να υπάρχει δυνατότητα επιπλέον εκτόνωσης, λόγου των ορίων που δημιουργεί η φύτευση και το νερό. Προτείνεται να εξεταστεί η διαπλάτυνση προκειμένου να διασφαλιστεί η ελευθερία των κινήσεων. Επιπλέον τα καθιστικά που αναπτύσσονται στη συγκεκριμένη ζώνη στερούνται σκίασης κάτι που δεν συμβαίνει στη περιοχή συσχέτισης των δύο πλατειών όπου και θα μπορούσαν να αναπτυχθούν περισσότερες θέσεις καθήμενων.
- Στην πρόταση προβλέπεται η κατασκευή μιας σειράς στεγάστρων με διαφορετικές λειτουργίες και μορφολογία. Με δεδομένο ότι η πλατεία Ηρώων Πολυτεχνείου είναι αρκετά εκτεθειμένη στον ήλιο, διαπιστώνεται η ανάγκη για αύξηση της τεχνητής στεγασμένης επιφάνειας, που να είναι ωστόσο ενταγμένη σχεδιαστικά και λειτουργικά στο σύνολο της μελέτης και να διασφαλίζεται η αισθητική συνοχή.
- Παρατηρήθηκε ότι η γραμμικότητα των καθιστικών και η απουσία πλάτης στο σύνολό τους καθιστά δύσκολη τη χρήση τους από όλες τις ηλικίες. Είναι σκόπιμη η ύπαρξη καθιστικών για όλες τις ηλικίες και σε συνθέσεις-σχηματισμούς διευκόλυνσης της επικοινωνίας και της συνάθροισης.
- Περιμετρικά των υδάτινων επιφανειών αλλά και στο σημείο ανύψωσης της πλατείας παρατηρούνται υψομετρικές διαφορές χωρίς να λαμβάνονται τα απαραίτητα μέτρα προστασίας.
Β) Παρεμβάσεις στην Πλατεία Εθνικής Αντιστάσεως
Η πρόταση της μελέτης καταλήγει μέσω της «Διαδρομής Συσχέτισης των δύο Πλατειών» στην πλατεία Εθνικής Αντιστάσεως η όποια γίνεται προσεγγίσιμη είτε μέσω διευρυμένης κλίμακας από την οδό Β. Τσιτσάνη, είτε από την είσοδο στη διασταύρωση των οδών Β.Τσιτσάνη και Διονύσου με κλίμακα και ράμπα. Ωστόσο, στα σημεία εισόδου παρατηρούνται τα εξής:
- Η είσοδος από την Β.Τσιτσάνη καταλήγει στον υπαίθριο χώρο του αναψυκτήριου με αποτέλεσμα την δημιουργία εμποδίων στην απρόσκοπτη κίνηση των πεζών. Επιπλέον η μη ύπαρξη κιγκλιδωμάτων και χειρολισθήρων στις κλίμακες προβληματίζουν όσον αφορά θέματα ασφαλείας.
- Η απόληξη του κλιμακοστασίου στη γωνία των οδών Τσιτσάνη και Διονύσου διακόπτεται από την διέλευση του ποδηλατόδρομου και από την ζώνης κίνησης των ατόμων με περιορισμένη όραση, με αποτέλεσμα να δημιουργείται σύγκρουση στην κίνηση των πολιτών.
- Λαμβάνοντας υπ’ όψιν την σημασία του άξονα κίνησης προς την γέφυρα Μαρούγγενας, από τη γωνία των οδών Τσιτσάνη και Διονύσου, εκτιμάται ότι το κλιμακοστάσιο χρειάζεται μεγαλύτερο πλάτος, προκειμένου να τονιστεί ο χαρακτήρας του και να βελτιωθεί η λειτουργικότητά του.
- Παρατηρήθηκε απουσία ράμπας δίπλα στην κλίμακα στη γωνία των οδών Τσιτσάνη και Διονύσου. Κάτι τέτοιο δεν διευκολύνει την κίνηση του άξονα της πρότασης σε καροτσάκια, τροχήλατα και οτιδήποτε δεν είναι εύκολο να κινηθεί μέσω της κλίμακας.
Γ) Κυκλοφοριακά Θέματα:
Μέσω της τεχνικής περιγραφής γίνεται αναφορά ότι η πρόταση δεν τροποποιεί τις βασικές κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και ενδιαφέρεται γα την «διαμόρφωση όρων για την ανετότερη κίνησή των πεζών και των ποδηλάτων». Ωστόσο, γίνονται οι εξής διαπιστώσεις που οφείλουν να ληφθούν υπόψη:
- Η «Εγκάρσια Ζώνη Σύνδεσης» στη συμβολή των οδών Κονδύλη και 28ης Οκτωβρίου, με την ταυτόχρονη διαπλάτυνση και νέα διαμόρφωση του πεζοδρομίου αλλά και την ανάπτυξη της πιάτσας των ταξί, δημιουργεί εμπόδιο στην κίνηση πεζών και οχημάτων και θέτει σοβαρά ζητήματα ασφάλειας.
- Δεν προβλέπεται στην πρόταση σύνδεση των ποδηλατοδρόμων της μελέτης με τον αντίστοιχο της οδού Κονδύλη.
- Δεν υπάρχουν πληροφορίες για την διατήρηση ή την κατάργηση του ποδηλατοδρόμου της οδού Διονύσου.
Πέρασε από το Δ.Σ. η μελέτη
Εντωμεταξύ η μελέτη ανάπλασης των πλατειών πέρασε το βράδυ της Τρίτης από το Δ.Σ. Τρικκαίων.
Ο Δήμαρχος Τρικκαίων και πρόεδρος της ΚΕΔΕ Δημήτρης Παπαστεργίου ήταν σαφής: η ανάπλαση προσδίδει «νέο πρόσωπο» για την «επόμενη ημέρα» των Τρικάλων, καθώς:
– οι δύο πλατείες αποκτούν πλέον ταυτότητα
– απαιτείται ανάπλαση μετά από 40 χρόνια
– δεν χρειάζεται να υπάρχει φόβος μπροστά σε αυτήν την αλλαγή
– οι πλατείες μπορούν να γίνουν σημείο συνάντησης όλων
– οι πλατείες δεν πρέπει να είναι αποστεωμένες, αλλά να έχουν «ζωή» και με το αναψυκτήριο στην Εθνικής Αντίστασης
– η κεντρική πλατεία Ηρώων Πολυτεχνείου δεν διατηρεί κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά ενώ σε κανέναν δεν θα λείψει η εικόνα της πλατείας Εθνικής Αντίστασης
– η μελέτη αναδεικνύει το «μπαλκόνι» των Τρικάλων στη στροφή του Ληθαίου, στη γέφυρα Μαρούγγαινας, («με την πιο ωραία θέα στην κεντρική γέφυρα», όπως είπε χαρακτηριστικά)
Αφού χαρακτήρισε ως «εκπληκτική δουλειά» το έργο των μελετητών, ο κ. Παπαστεργίου αναφέρθηκε στις διάφορες φάσεις της διαβούλευσης ήδη από το 2018 με τα σχέδια που είχαν αναρτηθεί, τη νικήτρια ομάδα και την παρουσίαση της μελέτης με τηλεδιάσκεψη. Επίσης, ο κ. Παπαστεργίου ευχαρίστησε τη ΝΕ Τρικάλων του ΤΕΕ, τα μέλη της οποίας με παρατηρήσεις και παρεμβάσεις συμβάλλουν σε διορθώσεις επί σημείων της μελέτης, όπως έγινε και στη διάρκειά της συνεδρίασης, από τοποθέτηση του προέδρου της κ. Λιάκου.
Η παρουσίαση έγινε από μέλη της μελετητικής ομάδας που αποτελούν οι Κων/νος Αποστολίδης, Αθανάσιος Καραχάλιος, Σωτήρης Καραχάλιος, Λουίζα – Μαρία Μπελεμέζη, Κατερίνα Χελιδώνη, με σύμβουλο μελέτης τον καθηγητή του ΕΜΠ, Κων/νο Μωραΐτη και πλήθος επιστημόνων συνεργατών.
Εγιναν ερωτήσεις από τους δημοτικούς συμβούλους για πολλά και διαφορετικά ζητήματα, από το βάθος της νέας λίμνης, μέχρι την ακριβή χωροθέτηση του αγάλματος του Στρ. Σαράφη και από τις διευκολύνσεις για ΑμεΑ και ηλικιωμένους στην πλ. Εθνικής Αντίστασης μέχρι το αναψυκτήριο. Στις δε τοποθετήσεις τους, οι επικεφαλής της αντιπολίτευσης εστίασαν σε θέματα λειτουργικότητας, ιστορικότητας, έθεσαν ζητήματα τεχνικά, αρχιτεκτονικά, κατεύθυνσης των αλλαγών, ενώ έγιναν και ουσιαστικές ερωτήσεις ή ζητήθηκαν διευκρινίσεις για διάφορα θέματα της μελέτης.
Στις νέες πλατείες:
– Εμπλουτίζεται και αυξάνεται το πράσινο
– Δεν καθαιρείται κανένα άγαλμα, απλώς τροποποιείται η χωροθέτησή τους
– αυξάνονται τα σημεία με νερό, με δύο μικρές λίμνες στην Ηρώων Πολυτεχνείου
– Δημιουργείται στέγαστρο για τους πολίτες
– Κατασκευάζεται σύγχρονο αναψυκτήριο στην πλατεία Εθνικής Αντίστασης
– Διαμορφώνεται νέος, πανέμορφος χώρο στον Ληθαίο, δίπλα από τη γέφυρα Μαρούγγαινας, με απεριόριστη θέα προς την κεντρική γέφυρα
– Δημιουργείται μικρό αμφιθέατρο – χώρος ξεκούρασης επίσης δίπλα από τη γέφυρα Μαρούγγαινας
– Χαράσσεται νέα ποδηλατική διαδρομή, μέσα στην Εθν. Αντίστασης
– Αναδιατάσσεται η γνωστή σκάλα στη γέφυρα Μαρούγγαινας
– Δίνεται μέγιστη έμφαση στους πολίτες ΑμεΑ, με κινητικά προβλήματα, στους γονείς με τα καροτσάκια, στον ελεύθερο χώρο.
ακολουθεί η έγκριση και η δημοπράτηση του έργου.
Τα 3 εκ. € προέρχονται από τη Στρατηγική για τη Βιώσιμη Αστική Ανάπτυξη του ΠΕΠ Θεσσαλίας.
Δείτε το βίντεο της παρουσίασης στον σύνδεσμο