Σε ένα διδακτικό, περιεκτικό και χρήσιμο πρόγραμμα μετείχαμε 6 μαθητές/τριες του 6ου Λυκείου Τρικάλων. Επρόκειτο για το πρόγραμμα Προσομοίωσης Οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για το οποίο το σχολείο μας επιλέχθηκε να μετάσχει μαζί με άλλα 15 σχολεία από διαφορετικούς νομούς της Ελλάδας. Η επιλογή έγινε από την οργανωτική ομάδα του Κέντρου Ευρωπαϊκής Πληροφόρησης Europe Direct του Ελληνικού Ιδρύματος Ευρωπαϊκής και Εξωτερικής Πολιτικής (ΕΛΙΑΜΕΠ), σε συνεργασία με το Εργαστήριο Ευρωπαϊκής Ενοποίησης και Πολιτικής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ) και την Αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα. Στόχος τους προγράμματος και της εκδήλωσης, με την οποία αυτό ολοκληρώθηκε, ήταν να μάθουμε τον τρόπο λειτουργίας των οργάνων της ΕΕ, μέσω της ανάληψης ρόλων διαφόρων Επιτρόπων της Ένωσης και Υπουργών από κράτη-μέλη της. Η θεματική σχετιζόταν με το πολύ σημαντικό και σοβαρό προσφυγικό ζήτημα.
Έτσι, κινηθήκαμε σε τρία επίπεδα. Αρχικά, ενημερωθήκαμε για τον ρόλο και την ουσία των δράσεων των θεσμικών οργάνων της ΕΕ. Στη συνέχεια μάθαμε περισσότερα για τη σημασία, τις αρμοδιότητες και τον ρόλο των πολιτικών προσώπων, επικοινωνώντας, μάλιστα, μαζί τους. Ακολούθως, μπήκαμε στη θέση των προσώπων αυτών και συντάξαμε κείμενα-προτάσεις, προκειμένου να συζητηθούν στη συνάντηση των εκπροσώπων των 16 σχολείων. Οι ρόλοι που μας ανατέθηκαν ήταν:
-Επίτροπος για τη Μετανάστευση, τις εσωτερικές υποθέσεις και την ιθαγένεια, Διαμάντη Δήμητρα,
– Υπεύθυνος Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Εξωτερικής Δράσης, Κομματάς Ιωάννης,
-Υπεύθυνη Νομικής Υπηρεσίας Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Κουκουλέτσου Αικατερίνη-Αλεξάνδρα,
– Σύμβουλος Υπουργού Ιταλίας, Μεμπέλλι Ορνέλα,
– Επίτροπος Εμπορίου, Ψύχος Χρήστος,
– Επίτροπος για το Περιβάλλον, τη Θαλάσσια Πολιτική και την Αλιεία, Ρούσσα Σωτηρία.
Η αρχική μας αμηχανία, ειδικά με βάση τις όντως ελλιπείς γνώσεις μας για την ΕΕ, ξεπεράστηκε γρήγορα, όταν διαβάσαμε, συζητήσαμε μεταξύ μας και με τους επιβλέποντες καθηγητές του προγράμματος στο σχολείο μας, επικοινωνήσαμε με τους συντονιστές του προγράμματος και, τελικά, διαμορφώσαμε συγκεκριμένα κείμενα θέσεων για κάθε έναν από τους Ευρωπαίους πολιτικούς που «αντικαθιστούσαμε».
Αυτά τα κείμενα-θέσεις συζητήθηκαν στο Μαράσλειο Διδασκαλείο και στο ΕΚΠΑ, στην Αθήνα, το τριήμερο 27-29 Νοεμβρίου. Εκεί, παρουσιάσαμε τις θέσεις, που περιείχαν τις προτάσεις μας, ως Επιτρόπων, Υπουργών ή άλλων δρώντων, αποτελώντας τη βάση των επιχειρημάτων μας στην προσπάθεια λήψης μέτρων για το προσφυγικό ζήτημα.Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης, παρ’ όλες τις εύλογες διαφωνίες, τελικώς επήλθε ένας συνολικός συγκερασμός απόψεων. Καταλήξαμε, έτσι, στην επικύρωση μιας συγκεκριμένης πρότασης διαχείρισης του προσφυγικού ζητήματος, που έγινε δεκτή από όλους/ες.
Η συνεργασία που αναπτύξαμε, η ερευνητική διαδικασία που ακολουθήσαμε, η εξοικείωση με τις δομές και λειτουργίες της ΕΕ και του Συμβουλίου Υπουργών, ήταν τα κύρια σημεία της θετικής αποτίμησης του προγράμματος. Επιπροσθέτως, με τον γόνιμο διάλογο που αναπτύξαμε στη διάρκεια της επίσημης συνεδρίασης στην Αθήνα, συμβάλαμε με ανταλλαγή απόψεων, πολυφωνία και πνεύμα συλλογικότητας,στην επίτευξη ομοφωνίας για ένα τόσο σημαντικό ζήτημα.Κυρίως επειδή διακρίναμε σημαντικά στοιχεία στην προσφυγική κρίση, μάθαμε περισσότερα γι’ αυτή, εντοπίσαμε ανθρώπινες δυσκολίες και κινηθήκαμε με ευαισθησία και πνεύμα αλληλεγγύης. Την ίδια αλληλεγγύη, αλλά και τον αλληλοσεβασμό, αναπτύξαμε με τους συμμαθητές και συμμαθήτριές μας από τα άλλα 15 σχολεία της χώρας που μετείχαν στο πρόγραμμα Προσομοίωσης. Πρόσθετο θετικό στοιχείο, το ότι γνωρίσαμε μαθητές με διαφορετικό εκπαιδευτικό και κοινωνικό προφίλ, αναπτύσσοντας, μάλιστα, μαζί τους, διαπροσωπικές σχέσεις.
Θα θέλαμε, τέλος, να ευχαριστήσουμε τους υπεύθυνους για το πρόγραμμα καθηγητές του σχολείου μας, Παπάντου Λουΐζα, Μπάνο Δημήτρη και Τασίκα Ασημίνα, για τη βοήθεια τους κατά τη διάρκεια του προγράμματος στη διαχείριση των πληροφοριών και την πραγματοποίηση της εκπαιδευτικής εκδρομής στην Αθήνα.