Site icon TrikalaVoice

«Aπλή αναλογική» ή εκλογικό έκτρωμα?

Πολύ συζήτηση  έχει γίνει  για την αλλαγή  του εκλογικού νόμου όσον αφορά την καθιέρωση της απλής αναλογικής και στην τοπική αυτοδιοίκηση .Δυστυχώς  τόσο για την συγκυβέρνηση όσο και για τα κόμματα της αντιπολίτευσης που δεν έχουν καταλάβει πως ο Τσίπρας  παίζει με τους θεσμούς και αναλώνει τα πάντα χωρίς αυτοί να καταλαβαίνουν το παραμικρό και να παίζουν συνεχώς στο δικό του γήπεδο. Είναι κατ΄αρχάς λάθος να αποδέχονται τον προτεινόμενο νόμο ως απλή αναλογική. Ο νόμος αυτός παρακάμπτει κάθε δημοκρατική έννοια. Αν θέλουν ένα αναλογικό σύστημα και στην αυτοδιοίκηση ας φέρουν τον νόμο όπως και στις εθνικές εκλογές . Στις εθνικές εκλογές ανάλογα με το ποσοστό των ψήφων το κάθε κόμμα παίρνει το ανάλογο ποσοστό των εδρών του κοινοβουλίου και εκεί ξεκινάνε οι διεργασίες ώστε να υπάρξουν συμμαχίες σε κυβερνητικό επίπεδο. Το ίδιο θα πρέπει να υπάρξει και εδώ. Ποιος ο λόγος δεύτερης Κυριακής? Και σας φέρνω το εξής παράδειγμα. Σε ένα δήμο υπάρχουν  4 συνδυασμοί και το δημοτικό συμβούλιο απαρτίζεται από 30 μέλη. Ο πρώτος συνδυασμός παίρνει 40% και λαμβάνει 12 έδρες, ο δεύτερος 30% και λαμβάνει 9 έδρες , ο τρίτος συνδυασμός  20% και λαμβάνει 6 έδρες  και ο τέταρτος συνδυασμός παίρνει 10% και λαμβάνει 3 έδρες σύνολο 30. Άρα λοιπόν εδώ ο πρώτος σε ψήφους να μπορεί να κάνει συνεργασία και να ελέγξει το 51% των εδρών ώστε να έχει την πλειοψηφία που πρέπει 50+1%.Άν όπως ο νόμος που προτείνει η κυβέρνηση να εκλέγει απ την πρώτη Κυριακή ο κάθε δήμαρχος τους συμβούλους, κοιτάξτε τι μπορεί να γίνει με το προαναφερθέν παράδειγμα. Ο υποψήφιος δήμαρχος που στην πρώτη Κυριακή πήρε το 40% και 12 συμβούλους  την δεύτερη Κυριακή συλλέξει 46% και ο δεύτερος που είχε πάρει 30% συλλέξει 54%ενώ βγήκε στην δεύτερη Κυριακή νικητής με 12 μονάδες διαφορά θα έχει 3 συμβούλους λιγότερους από τον δεύτερο. Αυτό θα συμβεί σε πολλούς  Δήμους σ όλη την Ελλάδα δηλαδή κατακρεούργιση των δημοκρατικών θεσμών. Πάμε 70 χρόνια πίσω όταν στις εκλογές  του 1956 ο εκλογικός νόμος που έφτιαξε ο Καραμανλής  ο πρεσβύτερος ήταν παρόμοιος  μ αυτόν. Εκείνον το νόμο ούτε ο ίδιος μπόρεσε να τον εξηγήσει  επ ακριβώς ποτέ. Ονομάστηκε ως πλειοψηφικόν σύστημα ευρείας περιφερείας μετά περιορισμένης αναλογικής εκπροσωπίσεως. Δηλαδή ένας νόμος που ανέδειξε κυβέρνηση το δεύτερο κόμμα και το πρώτο κόμμα αντιπολίτευση. Τα αποτελέσματα των εκλογών του 1956 είχαν ως εξής  πρώτο κόμμα ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΕΝΩΣΙΣ 1.620.007(48,55%)  132 έδρες ,             δεύτερο κόμμα Ε.Ρ.Ε  1.594.112(47,38%) 165 έδρες. Το δεύτερο κόμμα κυβέρνηση το πρώτο αντιπολίτευση ο νόμος? ανά περιφέρεια όπου η Ε.Ρ.Ε είχε δυναμικό ο νόμος  πλειοψηφικός. Στις  μεγάλες περιφέρειες όπου η δυναμική της Ε.Ρ.Ε περιορισμένη οι έδρες γίνονταν με περιορισμένη αναλογική και με διάφορα μαγικά το δεύτερο σε ψήφους κόμμα έπαιρνε περισσότερες έδρες. Σχεδόν το ίδιο θα συμβεί τώρα με το δήθεν νόμο «απλής αναλογικής». Αν θέλουμε να αλλάξουμε τον εκλογικό νόμο ώστε η απλή αναλογική να προσφέρει πραγματικά όσο αφορά τις συνεργασίες και να εκλείψουν φαινόμενα μυστικών συναλλαγών και διαπλοκές όσο αφορά την εκλογικότητα και κάθε είδους συναλλαγή για την κατάργηση των ψηφοδελτίων πρέπει η εκλογή του δημάρχου να είναι ξεχωριστά, και σε ενιαίο ψηφοδέλτιο οι δημοτικοί σύμβουλοι ώστε ο κάθε ψηφοφόρος να μπορεί να εκλέξει αυτόν που θεωρεί ικανό για δήμαρχο και όποιον θέλει δημοτικό σύμβουλο. Έτσι θα εκλείψουν χρηματικές συναλλαγές ή οτιδήποτε αντάλλαγμα ώστε να «μαντρώσουν»ανθρώπους  που έχουν δυναμική .Τα τοπικά συμβούλια σε ενιαίο ψηφοδέλτιο και η εκλογή να γίνεται ανά σειρά πρώτα πρόεδρος και υπόλοιπα μέλη τοπικού. Αυτός είναι ο πιο δίκαιος τρόπος εκλογής, ο πιο δημοκρατικός και αντιπροσωπευτικός ώστε η τοπική αυτοδιοίκηση να αλλάξει εντελώς  και να δημιουργήσουμε μια διαφορετική κουλτούρα στις συνεργασίες ώστε οι πιο ικανοί να μπορούν να συνεργαστούν για ότι καλύτερο μπορεί να γίνει για την κάθε τοπική κοινωνία.

 

Βύρων Δ.  Κατσίβελος

Ανεξάρτητος  Δημοτικός  σύμβουλος

Δ.  Πύλης

Exit mobile version