Έχουμε συνειδητοποιήσει ότι η επιδίωξή μας να εξισορροπηθούν οι συνέπειες της δημοσιονομικής προσαρμογής, να σταθεί όρθια η κοινωνία και στη περίοδο της συνεχιζόμενης οικονομικής επιτήρησης, να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη των πολιτών στο κοινωνικό κράτος που είχε αποσαρθρωθεί, περιλαμβάνει βαθιές τομές και επείγουσες σημαντικές μεταρρυθμίσεις σε όλους τους τομείς που σχετίζονται με την Υγεία και το Φάρμακο ως δημόσια αγαθά, πολύτιμα για όλους μας. Οι αλλαγές, οι τομές, οι μεταρρυθμίσεις είναι εξαιρετικά επιτακτικές για το Δημόσιο Σύστημα Υγείας, το οποίο βρίσκονταν επί πάρα πολλά χρόνια σε συνθήκες ανυποληψίας, ως αποτέλεσμα οριζόντιων αυθαίρετων περικοπών – υποχρηματοδότησης – εκρηκτικών κενών – και ταυτόχρονης λεηλάτησης πόρων – προκλητής ζήτησης – σπατάλης – διασπάθισης του δημοσίου χρήματος – διαπλεκόμενης διαφθοράς… που προκάλεσαν την ουσιαστική κατάρρευση του ΕΣΥ.
Οι παρεμβάσεις που κάνουμε, είναι αποδεικτικές μιας ριζικά διαφορετικής ιδεολογικοπολιτικής αντίληψης για τα κυβερνητικά μας καθήκοντα. Αποτελούν σημαντικές συνιστώσες του παράλληλου προγράμματός μας, της εναλλακτικής ριζοσπαστικής διακυβέρνησης, που παίρνει μια άλλη δυναμική μετά το κλείσιμο της 2ης Αξιολόγησης και τις αισιόδοξες προοπτικές για την οικονομία και την απασχόληση, που ήδη διαπιστώνονται με σαφή στοιχεία. Γιαυτό και οι τολμηρές αλλαγές – οι προοδευτικές μεταρρυθμίσεις που προωθούμε, συναντούν τις αντιδράσεις πολιτικών δυνάμεων που μιλούν για μεταρρυθμίσεις χωρίς να τις εννοούν όταν παίρνουν συγκεκριμένο ριζοσπαστικό περιεχόμενο, που μιλούν για συνεννοήσεις των δυνάμεων ευρωπαϊκού προσανατολισμού χωρίς να τις εννοούν ούτε στα ζητήματα που αφορούν το μέλλον των δικαιωμάτων – της ποιότητας ζωής στην Ενωμένη Ευρώπη, ούτε ακόμη και στα ζητήματα που απαιτούν καθολική πολιτική στήριξη όπως αυτά της θωράκισης του ΕΣΥ, της ποιότητας των υπηρεσιών του, της επαρκούς χρηματοδότησής του και στη περίοδο των ισχνών αγελάδων.
Την ώρα που τα Κόμματα της Αντιπολίτευσης επικαλούνται τη δαιμονολογία της ΠΟΕΔΗΝ για τη σημερινή κατάσταση στο ΕΣΥ, για τα κενά στη στελέχωσή του, για τις ελλείψεις σε εξοπλισμό – υγειονομικό υλικό – σε κλίνες ΜΕΘ που στοιχίζουν ανθρώπινες ζωές, εμείς το στηρίζουμε το ΕΣΥ με κάλυψη των κενών του, με υλικοτεχνικό εξοπλισμό, με πρόσθετη επιχορήγηση των Νοσοκομείων από τον κρατικό προϋπολογισμό κατά 300 εκατ. ευρώ και από τον ΕΟΠΥΥ με 580 εκατ. ευρώ το 2016 και περί τα 700 εκατ ευρώ για το 2017. Στηρίζουμε το ΕΣΥ με παράλληλο νοικοκύρεμα των προμηθειών – των συνολικών δαπανών του, με συγκεκριμένες προσλήψεις που πιάνουν τόπο – εκεί που συνεχίζουν να ταλαιπωρούνται οι ασθενείς. Εμείς προκηρύσσουμε άλλες 200 θέσεις σε ΜΕΘ και ΜΕΝΝ, την ώρα που στην Εξεταστική Επιτροπή Διερεύνησης των Σκανδάλων στην Υγεία αποκαλύπτεται ότι η μετατροπή του ΕΡΡΙΚΟΣ ΝΤΥΝΑΝ σε Ιδιωτική Κλινική στέρησε τις 26 από τις 38 πολύτιμες κλίνες ΜΕΘ που διαθέτει αυτό το υπερσύγχρονο Νοσοκομείο με τις 25 χειρουργικές αίθουσες στο Κέντρο της Αθήνας.
Οι παρεμβάσεις που κάνουμε εδράζονται στις αξίες μας – στη πεποίθησή μας ότι η υγεία αποτελεί θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα – βασικό κοινωνικό αγαθό και όχι εμπόρευμα προς πώληση με τους κανόνες της αγοράς. Γιαυτό και συναντούν τη κατανοητή αντίδραση της ΝΔ και όσων άλλων απαρτίζουν το νεοφιλεύθερο πολιτικό τόξο. Οι παρεμβάσεις μας συμπληρώνουν την πολλαπλή στήριξη του υπονομευμένου ΕΣΥ και την ελεύθερη πρόσβαση όλων – περιλαμβανόμενων των 2,5 εκατ. ανασφάλιστων και των προσφύγων στις δημόσιες δομές υγείας την οποία καθιερώσαμε με τον Νόμο 4368/2016. Την επιλογή αυτή την υποβοηθούμε στο παρόν Σ/Ν με πρόσθετη επιχορήγηση 28 εκατ. ευρώ για την διαγραφή των χρεών των ανασφάλιστων που είχαν σταλεί στις Εφορίες, μετά από « ραβασάκια» στο σπίτι τους
Το Σ/Ν πραγματοποιεί κορυφαίες δράσεις της στρατηγικής επιλογής μας για καθολικό – ισότιμο – δωρεάν – ποιοτικό – αποτελεσματικό – ολοκληρωμένο Δημόσιο Σύστημα Υγείας :
– 1. Την ώριμη ανθρωποκεντρική μεταρρύθμιση του Πρωτοβάθμιου Συστήματος Υγείας 34 χρόνια μετά την ψήφιση του 1397/83, Ιδρυτικού Νόμου για το ΕΣΥ, θυμίζοντας ότι τα χρόνια αυτά, δεν έλλειψαν οι απόπειρες οργάνωσης της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, από τον Παρασκευά Αυγερινό και τον Γιώργο Γεννηματά ( οι προθέσεις αναλύονται στην εισηγητική έκθεση του Ν.1397 ), από τον Μιλτιάδη Έβερτ ( ανακοίνωσε την ίδρυση 65 Αστικών Κέντρων Υγείας ), από τον Δημήτρη Κρεμαστινό, τον Κώστα Γείτονα, τον Αλέκο Παπαδόπουλο, τον Κων/νο Στεφανή… Οι προθέσεις – οι απόπειρες δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ καθώς δεν διασφάλιζαν τη πολιτική βούληση των τότε Κυβερνήσεων και κυρίως τη χρηματοδότησή τους. Τώρα το Υπουργείο Υγείας εξασφαλίζει τη σαφή πολιτική βούληση της Κυβέρνησης να αποτελέσει η παρέμβαση στην Υγεία προτεραιότητα της κυβερνητικής πολιτικής. « Κι όταν θέλεις κάτι πάρα πολύ το σύμπαν συνωμοτεί για να το πετύχεις». Έτσι διασφαλίσαμε και τη χρηματοδότηση των ΤΟΜΥ – της βαθιάς μεταρρύθμισης στη ΠΦΥ – με πόρους και από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο για τα 2 πρώτα χρόνια. Δεν μας χρειάζονται αυτά τα πρόσθετα χρήματα των 140 εκατ. ευρώ ; Το ΕΚΤ θα χρηματοδοτούσε ένα σύστημα « ιδεοληπτικό της Αριστεράς », « κρατικίστικο», « σοβιετικό», « άχρηστο», όπως αποκαλούν τη μεταρρύθμιση στη ΠΦΥ οι ακραίοι του νεοφιλελευθερισμού ; Θα μπορούσε το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο να χρηματοδοτήσει την υποτιθέμενη « ελεύθερη επιλογή γιατρού και θεραπευτηρίου» που αντιπροτείνουν οι νεοφιλελεύθεροι ; Δεν γνωρίζουν σε τι αναποτελεσματικές σπατάλες οδήγησε το προηγούμενο σύστημα της νεοφιλελεύθερης ρεμούλας, των 200 επισκέψεων στους συμβεβλημένους ιδιώτες γιατρούς και της υποτιθέμενης ελεύθερης πρόσβασης στα Νοσηλευτικά και Διαγνωστικά Ιδιωτικά μεγαθήρια της αγοράς στην υγεία ; Δεν γνωρίζουν ότι οι δαπάνες υγείας στην Ελλάδα από 10,90 δις ευρώ το 2003, έφτασαν στις 21,30 δις ευρώ το 2009 – με ταυτόχρονη τεράστια επιβάρυνση της τσέπης των πολιτών για ιδιωτικές δαπάνες υγείας ; Εμείς παρουσιάζουμε ένα συνολικό σχεδιασμό της Μεταρρύθμισης στη ΠΦΥ με Οικογενειακό Γιατρό – Ομάδα Υγείας – Δίκτυα ΠΦΥ… σε 3 φάσεις χρηματοδότησης : τη παρούσα με τις 240 ΤΟΜΥ και την ενίσχυση των Κέντρων Υγείας, την 2η που προβλέπει ανάπτυξη 180 νέων ΤΟΜΥ με χρηματοδότηση από τον κρατικό προύπολογισμό στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα μέχρι το 2023 και την 3η που χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ στο εγκεκριμένο Μακροπρόθεσμο Πρόγραμμα 2023 – 27.
– 2. Την προώθηση σημαντικών τομών στήριξης – αναδιοργάνωσης – εξυγίανσης – αναβάθμισης του ΕΣΥ με δεσπόζουσες αυτές που αφορούν :
– Την οργάνωση και στελέχωση Αυτοτελών Τμημάτων Επειγόντων Περιστατικών στα Νοσοκομεία του ΕΣΥ, στηρίζοντας αυτή την αναγκαιότητα με τη σύσταση 465 πρόσθετων θέσεων για μία ή περισσότερες ειδικότητες από τις προβλεπόμενες στη σύσταση θέσεων.
– Την ίδρυση Νοσοκομείου στη ΚΑΡΠΑΘΟ δυναμικότητας 22 κλινών, συγχρηματοδοτούμενο από Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης.
– Τη παροχή κινήτρων για όλο το ιατρικό προσωπικό του Γ.Ν. ΘΗΡΑΣ, ένα Νοσοκομείο που με επίσημα στατιστικά στοιχεία αποδεικνύει τη μεγάλη προσφορά του στους κατοίκους και στις χιλιάδες τουριστών – επισκεπτών του. Ένα Νοσοκομείο που το 2014, η Κυβέρνηση της ΝΔ – ο τότε Υπουργός Υγεία Άδωνις Γεωργιάδης ο οποίος καταθέτει αύριο στην Εξεταστική Επιτροπή Διερεύνησης των Σκανδάλων στην Υγεία, θα το έβγαζαν στο σφυρί – όπως έκαναν με το ΕΡΡΙΚΟΣ ΝΤΥΝΑΝ.
– Τη παράταση μέχρι την 31 – 12 – 2016 της θητείας των επικουρικών γιατρών και άλλων εργαζόμενων.
– Τον καθορισμό προϋποθέσεων λειτουργίας των Δημόσιων και Ιδιωτικών Μονάδων Ημερήσιας Νοσηλείας. Η διάταξη αυτή είναι εξαιρετικά χρήσιμη. Προβλέπει : α) τη δυνατότητα ίδρυσης ΜΗΝ και στα στρατιωτικά και πανεπιστημιακά Νοσοκομεία και στα ΝΠΙΔ
– Ρυθμίζονται ακόμη θέματα που αφορούν το ΔΣ του ΕΟΠΥΥ, τις Περιφερειακές Διευθύνσεις του, της παραχώρησης χρήσης ακινήτων του. Επίσης, θέματα του ΕΚΑΒ, του Εθνικού Κέντρου Αιμοδοσίας, των δαπανών των ΥΠΕ, της αποζημίωσης δεδουλευμένων εφημεριών Γιατρών και υπερωριακής εργασίας των άλλων λειτουργών της υγείας
– Αναδιαρθρώνεται η Εταιρεία Συστήματος Αμοιβών Νοσοκομείων και αντικαθίσταται από την Εταιρεία « ΚΕΝΤΡΟ ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗΣ ΚΑΙ ΚΟΣΤΟΛΟΓΗΣΗΣ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ Α.Ε.»
– Καταργείται το Εθνικό Κέντρο Έρευνας – Πρόληψης – Θεραπείας του Σακχαρώδη Διαβήτη και των Επιπλοκών του. Η άσκηση των αρμοδιοτήτων του θα γίνεται από το ΚΕΣΥ.
– Συστήνεται ΝΠΔΔ « Πανελλήνιος Σύλλογος Οπτικών και Οπτομετρών» και ρυθμίζονται τα θέματα που είναι σχετικά με την λειτουργία του.
– Αντιμετωπίζεται το πρόβλημα που δημιουργείται με τις θέσεις ιατρών και οδοντιάτρων του ΕΣΥ όταν παραιτούνται για να διοριστούν σε άλλη θέση. Δεν γίνεται νέα προκήρυξη αλλά διορίζεται ο επόμενος στη σειρά του πίνακα αξιολόγησης.
– Δίνεται η δυνατότητα διεκδίκησης θέσεων Διευθυντή και στους γιατρούς που ήδη υπηρετούν στο ΕΣΥ, χωρίς να υποχρεούνται σε παραίτηση
– Υπολογίζεται και ως χρόνος εξειδίκευσης, ο χρόνος υπηρεσίας των Επικουρικών Γιατρών σε Ειδικά Τμήματα : ΜΕΘ, ΜΕΝΝ, ΜΟΝΑΔΕΣ ΜΕΤΑΜΟΣΧΕΥΣΗΣ… Είναι ρύθμιση ίσης μεταχείρισης και κίνητρο στελέχωσης των Μονάδων.
– Αναγνωρίζεται στους Ιατρούς Δημόσιας Υγείας το δικαίωμα της αποχής από τα καθήκοντά τους για 1 έτος, προκειμένου να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους σε άλλες υπηρεσίες του Δημόσιου, στη Τ.Α., σε ΝΠΔΔ ή σε εποπτευόμενα από το Υπουργείο Υγείας ΝΠΙΔ, ώστε να ενισχυθούν οι πολιτικές της πρόληψης και προαγωγής της υγείας. Χορηγούνται και στους Ιατρούς Δημόσιας Υγείας τα επιδόματα εκείνων που υπηρετούν στη Κεντρική Υπηρεσία του Υπουργείου και στους Δήμους.
– Ρυθμίζονται θέματα προκήρυξης και κάλυψης των θέσεων Ιατρών Υπηρεσίας Υπαίθρου, για να διευκολυνθεί η κάλυψη κενών θέσεων ΑΙ ενόψει τουριστικής περιόδου, για να συνεχιστεί αδιάλειπτα η παροχή ΠΦΥ στους κατοίκους της υπαίθρου.
– Ρυθμίζονται πολλά άλλα θέματα που θα αναλύσουμε στην κατ΄ άρθρον συζήτηση του Σ/Ν.
ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΟΚΕΝΤΡΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ ΥΓΕΙΑΣ
Το Σ/Ν αποκρυσταλλώνει τη στρατηγική μας στροφή στη πρόληψη των παθήσεων, στην έγκαιρη διάγνωση και θεραπεία νοσηρών καταστάσεων μέχρι την αποκατάσταση της υγείας και τη κοινωνική επανένταξη, στην αγωγή και προαγωγή της υγείας ως πλήρους σωματικής – ψυχικής – κοινωνικής ευεξίας, στη γενίκευση των εμβολιασμών, στην υγιεινή και ασφάλεια της εργασίας, στην ολιστική φροντίδα των ανθρώπων που ζούν και επισκέπτονται τη χώρα μας. Λαμβάνει υπόψιν τις εμπειρίες της Ιταλίας, της Πορτογαλίας, της Σκωτίας, της Λιθουανίας, της Περιφερειακής Διεύθυνσης Ευρώπης του ΠΟΥ. Επιδιώκει να παρέμβει με αποτελεσματικό τρόπο στον κατακερματισμό που παρατηρείται στις υπάρχουσες υπηρεσίες ΠΦΥ με τα Κέντρα Υγείας Αγροτικού Τύπου, τα Αγροτικά – Περιφερειακά Ιατρεία, τις Μονάδες του ΠΕΔΥ, τα ΕΙ των Νοσοκομείων, τα Δημοτικά και Κοινωνικά Ιατρεία, τους συμβεβλημένους με τον ΕΟΠΥΥ ιδιώτες γιατρούς και Εργαστήρια. Θέλει την προσέλκυση και αξιοποίηση των νέων γιατρών, ακόμη και αυτών που αναγκάστηκαν σε μετανάστευση γιατί είχαν παγώσει επι χρόνια οι προσλήψεις στον δημόσιο τομέα υγείας και την αξιοποίησή τους σε μια προσπάθεια αλλαγής παραδείγματος, μεταβαίνοντας στο ασθενοκεντρικό μοντέλο από το σημερινό θεραπευτικό – ιατροκεντρικό – νοσοκομειοκεντρικό. Θέλει, με την συνεργασία της ΗΔΙΚΑ να υπάρξει η κατάρτιση του Ηλεκτρονικού Φακέλου Ασθενούς ΠΦΥ. Θέλει, με την βοήθεια του ΕΟΠΥΥ, να ελαχιστοποιήσει την ιδιωτική επιβάρυνση των πολιτών για υπηρεσίες προάσπισης της υγείας τους, αξιοποιώντας με σαφείς κανόνες ( καθορισμός μέγιστου ορίου ημερήσιων επισκέψεων στις 20 και ελάχιστου χρόνου επίσκεψης τα 15 λεπτά, ηλεκτρονική δήλωση του ωράριου λειτουργίας του ιατρείου τους για την εξυπηρέτηση ασφαλισμένων του ΕΟΠΥΥ ) και τον ιδιωτικό τομέα υγείας, σε παροχή υπηρεσιών που συμπληρώνουν τις δημόσιες. Οι υπηρεσίες αυτές συμβάλλουν στη διεύρυνση εκείνων που παρέχει το ΕΣΥ και προασπίζουν την υγεία των πολιτών, καθώς και εκείνων που μπορούν να προσφερθούν με την μελλοντική οργάνωση Κέντρων Χρονίως Πασχόντων για την ολοκληρωμένη διαχείριση των ασθενών που πάσχουν από Σακχαρώδη Διαβήτη, από Καρδιαγγειακά Νοσήματα, από Χρόνια Αποφρακτική Πνευμονοπάθεια…
.
Κεντρικό στοιχείο της Μεταρρύθμισης στη ΠΦΥ είναι η δημιουργία 240 Τοπικών Μονάδων Υγείας σε 75 Πόλεις και θα καλύψουν αστικό πληθυσμό 2.300.000 κατοίκων. Θα στελεχώνονται από Γενικό Γιατρό, Παθολόγο, Παιδίατρο, Νοσηλευτές, Επισκέπτες Υγείας, Κοινωνικούς Λειτουργούς, Φυσικοθεραπευτή. Συνολικά από 3.000 λειτουργούς υγείας εκ των οποίων οι 1300 θα είναι γιατροί. Η πρόσκληση ενδιαφέροντος θα γίνει τις επόμενες ημέρες. Ως κίνητρο στους γιατρούς δίνεται η αμοιβή των Επιμελητών Α του ΕΣΥ. Τα 4 πρώτα χρόνια οι ΤΟΜΥ θα χρηματοδοτηθούν με 140 εκατ. ευρώ κονδυλίων του ΕΚΤ. Στη συνέχεια, η χρηματοδότηση θα γίνεται από τον κρατικό προϋπολογισμό και από το ΕΣΠΑ. Οι Διοικήσεις των ΥΠΕ ανέλαβαν την ευθύνη της ανεύρεσης κτιρίων σε δημόσια κτίρια ή σε κτίρια των Δήμων ή με τις οικονομικότερες λύσεις στη περίπτωση ενοικίασης. Οι νέες δομές ΠΦΥ θα αξιολογούνται από την πρώτη ημέρα της λειτουργίας τους στη βάση στόχων ( βελτίωση της υγείας του πληθυσμού ευθύνης τους, βελτίωση συγκεκριμένων δεικτών, επίτευξη παροχής πακέτου υπηρεσιών, μείωση ανάγκης σύμβασης με ιδιώτες, μείωση ροών προς Νοσοκομεία ). Αναλαμβάνουν να οργανώσουν και υπηρεσίες ειδικής αγωγής, φυσικοθεραπείας, ορθοδοντικής, προστασίας μητέρας – παιδιών – εφήβων, μαιευτικής φροντίδας, νοσηλείας στο σπίτι, μέτρησης οστικής πυκνότητας, τηλεϊατρικής ( αξιοποιούνται ήδη οι Σταθμοί στο Πυργί Χίου, στις Οινούσες, στους Φούρνους, στη Λέρο, στη Σύμη, στην Ίο, στα Κύθηρα, στο Ασκληπιείο Βούλας για παιδοψυχιατρικά περιστατικά, στα Νοσοκομεία της Κρήτης, στο Γ.Ν.Νίκαιας για ηπατολογικά περιστατικά ), συνεχούς εκπαίδευσης του ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού – περιλαμβανόμενης και της βασικής υποστήριξης της ζωής, ΚΑΡΠΑ, συλλογής στοιχείων, ηλεκτρονικών ραντεβού, Ολοκληρωμένων Πληροφοριακών Συστημάτων και Τεχνικής Υποστήριξης, Διοικητικής Οργάνωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.
Στα άρθρα του Σ/Ν αναλύονται οι ορισμοί και οι ολοκληρωμένες υπηρεσίες που επιδιώκονται εντός του ΕΣΥ για να υπηρετήσουν ΔΩΡΕΑΝ την ισότιμη και ολοκληρωμένη προάσπιση της υγείας με σεβασμό στα θεμελιώδη δικαιώματα που οφείλει να παρέχει το Κράτος στους πολίτες του, καθώς και στη καθολική υγειονομική κάλυψη των προσφύγων – μεταναστών και των εκατομμυρίων τουριστών – επισκεπτών της Ελλάδας. Στα καθήκοντα των υπηρεσιών ΠΦΥ συγκαταλέγεται και η αποσυμφόρηση των Νοσοκομείων, η κατ΄οίκον φροντίδα των ασθενών, η νοσηλεία στο σπίτι. Ενδεικτικά αναφέρουμε τα στοιχεία που μας δόθηκαν στον απολογισμό πεπραγμένων της 1ΗΣ και 2ΗΣ ΥΠΕ που δείχνουν ότι στα Τακτικά και Επείγοντα Ιατρεία των Νοσοκομείων του Λεκανοπεδίου, το 2016 εξετάστηκαν 3.415.775 ασθενείς. Με νομοτεχνική βελτίωση αποσαφηνίζεται ότι η Ομάδα Υγείας αποτελείται από ιατρούς γενικής ιατρικής, παθολογίας, παιδιατρικής, από νοσηλευτή – επισκέπτη υγείας – κοινωνικό λειτουργό και από διοικητικό προσωπικό, με ελάχιστη σύνθεση : 1 Ιατρό, 1 Νοσηλευτή ή Επισκέπτη Υγείας και 1 διοικητικό υπάλληλο. Διευκρινίζεται ακόμη ότι : Τοπική Μονάδα Υγείας είναι η δημόσια μονάδα ΠΦΥ που αποτελεί το εισαγωγικό επίπεδο στο ΕΣΥ, λειτουργεί στη βάση εγγεγραμμένου πληθυσμού αναφοράς, με σκοπό την παροχή υπηρεσιών οικογενειακής ιατρικής και οργανωμένης πρόληψης και αγωγής υγείας της ΠΦΥ και στελεχώνεται από 1 Ομάδα Υγείας.
Στο άρθρο 3 αναλύονται οι Δημόσιες Μονάδες Παροχής Υπηρεσιών ΠΦΥ που παρέχουν υπηρεσίες « στο πλαίσιο ενός ενιαίου, ολοκληρωμένου και αποκεντρωμένου συστήματος, που οργανώνεται, διοικείται και λειτουργεί στις Διοικήσεις ΥΠΕ, εντασσόμενο στο ΕΣΥ». Στο πρώτο επίπεδο βρίσκουμε τις προϋπάρχουσες : Περιφερειακά Ιατρεία, Πολυδύναμα Π.Ι., Ειδικά Π.Ι., Τοπικά Ιατρεία, που « μπορούν με απόφαση του Υπουργού Υγείας, μετά από εισήγηση του Διοικητή της οικείας ΥΠΕ, να μετατρέπονται σε ΤΟΜΥ εφόσον στελεχώνονται όπως η Ομάδα Υγείας». Βρίσκουμε ακόμη τους Συμβεβλημένους με τον ΕΟΠΥΥ επαγγελματίες υγείας. Στο δεύτερο επίπεδο παρέχονται υπηρεσίες περιπατητικής φροντίδας από τα Κέντρα Υγείας στα οποία περιλαμβάνονται μετονομαζόμενες και οι Μονάδες του ΠΕΔΥ. Οι Οργανισμοί, το ενιαίο πλαίσιο οργάνωσης και λειτουργίας των Μονάδων ΠΦΥ, οι προϋποθέσεις και ο τρόπος στελέχωσής τους, καθορίζονται με Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις κατόπιν εισήγησης του Κε.ΣΥ.ΠΕ.
Στο άρθρο 4 περιγράφονται οι υπηρεσίες που παρέχονται στα Κέντρα Υγείας, η οργάνωση Τομέων ΠΦΥ και Δικτύων. Σε κάθε Δήμο αντιστοιχεί 1 τουλάχιστον ΚΥ και σε κάθε Δημοτική Ενότητα 1 τουλάχιστον ΤΟΜΥ. Οι γιατροί ΠΑΑ των ΚΥ μπορούν να συμμετέχουν στη τακτική λειτουργία Νοσοκομείων, στις εφημερίες τους, στα απογευματινά Ιατρεία. Αντίστοιχα, γιατροί ειδικοτήτων των Νοσοκομείων μπορούν να παρέχουν υπηρεσίες στα ΚΥ. Το ωράριο λειτουργίας, η αναγκαιότητα εφημεριών των ΚΥ, ο τρόπος, καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Υγείας, μετά εισήγηση του Διοικητή ΥΠΕ. Ήδη η Μονάδα ΠΕΔΥ Αλεξάνδρας άρχισε να λειτουργεί ως Κέντρο 24ωρης εφημερίας. Οι ειδικότητες που θα στελεχώνουν τα ΚΥ είναι : ακτινοδιαγνωστική, βιοπαθολογία, αλλεργιολογία, γαστρεντερολογία, γενική ιατρική, χειρουργική, γυναικολογία, δερματολογία, ενδοκρινολογία, ιατρικής της εργασίας, καρδιολογίας, κοινωνικής ιατρικής, νευρολογίας, νεφρολογίας, ορθοπεδικής, οδοντιατρικής, ουρολογίας, οφθαλμολογίας, παθολογίας, παιδιατρικής, πνευμονολογίας, παιδοψυχιατρικής, ρευματολογίας, ψυχιατρικής, ΩΡΛ. Επίσης θα υπάρχουν : νοσηλευτές, κοινωνικοί λειτουργοί, ψυχολόγοι, επισκέπτες υγείας, διοικητικοί, διαιτολόγοι, λογοθεραπευτές, φυσικοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, μαίες, τεχνολόγοι εργαστηρίων, οδοντοτεχνίτες, πληρώματα ασθενοφόρων, βοηθοί, τεχνικοί.
Το άρθρο 5 αναλύει τη λειτουργία των ΤΟΜΥ ως Μονάδων οικογενειακής ιατρικής με εγγεγραμμένο πληθυσμό ευθύνης και τα καθήκοντά τους. Το ωράριό τους είναι 7ωρο, 5νθήμερο, από 8-21.00 σε 2 βάρδιες. Διευκρινίζεται με νομοτεχνική βελτίωση ότι « η ανωτέρω περί ωραρίου πρόβλεψη λαμβάνει υπόψη την Οδηγία 2003/88/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 4 – 11 – 2003 σχετικά με ορισμένα στοιχεία της οργάνωσης του χρόνου εργασίας». Ορίζεται, με διαδικασία ψηφοφορίας, Υπεύθυνος Γιατρός από τον Διοικητή ΥΠΕ για 2 έτη, με δυνατότητα ανανέωσης ευθύνης.
Το άρθρο 6 καθορίζει ότι Οικογενειακός Ιατρός μπορεί να είναι ειδικευμένος Ιατρός Γεν. Ιατρικής ή Παθολογίας για ενήλικες « έως 2.250 και Παιδίατρος για παιδιά έως 1500» :
– Ιατρός κλάδου ΕΣΥ των ΤΟΜΥ, των ΚΥ, των ΠΙ…
– Ιατρός του Ν.4461/2017 με τον οποίο παρέμειναν στις Μονάδες του ΠΕΔΥ γιατροί του πρώην ΙΚΑ
– Ιατρός συμβεβλημένος με τον ΕΟΠΥΥ και πληθυσμό ευθύνης
Το άρθρο 7 καθορίζει τα ζητήματα στελέχωσης – λειτουργίας των Ομάδων Υγείας και τα καθήκοντα των μελών της μεταξύ των οποίων είναι « να παρακολουθούν την ανάπτυξη των παιδιών και να προβαίνουν σε εκτίμηση δυσκολιών προβλημάτων συμπεριφοράς». Υπάρχει εκτενής αναφορά στην Αξιολόγηση Ποιότητας Υπηρεσιών της Ομάδας Υγείας, στην συμβολή της στην εκπαίδευση σπουδαστών, φοιτητών, επιστημόνων και επαγγελματιών της υγείας.
Το άρθρο 8 προβλέπει την ίδρυση και λειτουργία Κεντρικών Διαγνωστικών Εργαστηρίων, ως αποκεντρωμένων οργανικών Μονάδων των ΥΠΕ. Διευκρινίζεται ότι « τα Τμήματα στελεχώνονται από υφιστάμενο ιατρικό και λοιπό προσωπικό».
Το άρθρο 9 προβλέπει την ίδρυση και λειτουργία Κέντρων Ειδικής Φροντίδας για εξειδικευμένες υπηρεσίες ειδικής αγωγής, αποκατάστασης, οδοντοπροσθετικής, παιδοοδοντιατρικής, φυσικοθεραπείας…
Το άρθρο 10 αναλύει τα ζητήματα που αφορούν την Οργάνωση Υπηρεσιών Οδοντιατρικής Φροντίδας. Σε κάθε Οδοντιατρείο Κέντρου Υγείας συγκροτείται Οδοντιατρική Ομάδα με 1 τουλάχιστον Οδοντίατρο και 1 βοηθό ή νοσηλευτή. Μπορούν να υπάρχουν και οδοντοτεχνίτες, επισκέπτες υγείας και διοικητικό προσωπικό. Τα Οδοντιατρεία βρίσκονται σε επιστημονική διασύνδεση ανά ΥΠΕ για προγράμματα πρόληψης, συλλογής – επεξεργασίας – παροχής επιδημιολογικών δεδομένων. Πραγματοποιούν οδοντιατρικό έλεγχο της στοματικής υγείας παιδιών και εφήβων της περιοχής ευθύνης του ΚΥ και ενημερώνουν τους γονείς και κηδεμόνες για τα ευρήματα. Τηρούν αρχεία, ενημερώνουν τους Συντονιστές της ΥΠΕ, οι οποίοι ενημερώνουν εγγράφως τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Υγείας. Συνεργάζονται με το προσωπικό των ΤΟΜΥ σε προγράμματα αγωγής και προαγωγής της υγείας. Με απόφαση του Υπουργού Υγείας καθορίζονται τα Οδοντιατρεία που παρέχουν πλήρη περίθαλψη και προσθετική αποκατάσταση σε παιδιά και ενήλικες. Οι εργασίες αποζημιώνονται από τον ΕΟΠΥΥ. Σε περιπτώσεις που απαιτούν ειδικές υπηρεσίες οι ασθενείς παραπέμπονται σε Ειδικά Τμήματα. Η ορθοδοντική θεραπεία παρέχεται σε Μονάδες που απασχολούν ορθοδοντικούς ή σε Κέντρα Ειδικής Φροντίδας.
Το άρθρο 11 καθορίζει τα ζητήματα των Συμβεβλημένων με τον ΕΟΠΥΥ παρόχων ΠΦΥ. Λαμβάνεται υπόψιν η αποτύπωση της υπάρχουσας κατάστασης με τον Ν.4238/2014. Δεν επιτρέπονται συμβάσεις με στρατιωτικούς γιατρούς, μέλη ΔΕΠ, συνταξιούχους. Σε Τομείς ΠΦΥ που οι δημόσιες Μονάδες δεν καλύπτουν πλήρως τον πληθυσμό ευθύνης τους, καθήκοντα Οικογενειακού Γιατρού ασκούν οι ιδιώτες που συνάπτουν συμβάσεις, με βάση τη δυνατότητα κάλυψης του πληθυσμού, που διαπιστώνεται από τη Διοίκηση της ΥΠΕ. Οι συμβεβλημένοι Οικογενειακοί Γιατροί παρέχουν υπηρεσίες στα ιατρεία τους ή και κατ΄οίκον, καλύπτουν συγκεκριμένο πληθυσμό και έχουν ελάχιστο ωράριο απασχόλησης ανά ημέρα και εβδομάδα. Αμείβονται κατά κεφαλήν για τον πληθυσμό ευθύνης τους, βάσει συντελεστή ηλικιακής ομάδας. Η σύμβαση με τον ΕΟΠΥΥ περιλαμβάνει τα ζητήματα εξυπηρέτησης των δικαιούχων του ΕΟΠΥΥ και κινήτρων για τη παροχή υπηρεσιών σε απομακρυσμένες περιοχές και για δράσεις πρόληψης και προαγωγής της υγείας. Για τους γιατρούς ειδικοτήτων συνάπτεται Σύμβαση ΕΟΠΥΥ – ΠΙΣ, μετά διαπραγμάτευση των όρων. Ο ΕΟΠΥΥ δύναται να συνάπτει ατομικές συμβάσεις, σε περίπτωση διαπιστωμένης αδυναμίας σύναψης σύμβασης με τον ΠΙΣ. Αμείβονται κατά πράξη ή με πάγια αντιμισθία. Κριτήριο του χρόνου απασχόλησης είναι η εξυπηρέτηση του πληθυσμού και οι τυχόν ιδιαιτερότητες. Ο υπουργός Υγείας αποφασίζει α) τον μέγιστο αριθμό των αποζημιούμενων επισκέψεων ανά ειδικότητα β) τον ενδεδειγμένο αριθμό συμβεβλημένων ειδικών γιατρών σε κάθε Τομέα ΠΦΥ γ) τον τρόπο και το ύψος της αποζημίωσης και κάθε άλλη διευκρίνηση της σύμβασης με τον ΕΟΠΥΥ. Η ίδια διαδικασία προβλέπεται και για την οδοντιατρική κάλυψη, καθώς και για τις διαγνωστικές υπηρεσίες από ιδιωτικά Εργαστήρια, λαμβάνοντας υπόψιν τη κάλυψη του δημόσιου συστήματος. Διευκρινίζεται ότι « οι διαγνωστικές εξετάσεις και οι ιατρικές πράξεις που συνταγογραφούνται και εκτελούνται εντός του αυτού Πολυϊατρείου ( αυτοπαραπομπές ) αποζημιώνονται με ειδική τιμή που αντιστοιχεί σε ποσοστό έως 50% των κάθε φορά ισχυουσών τιμών αποζημίωσης του ΕΟΠΥΥ. Με απόφαση του Υπουργού Υγείας καθορίζεται το ύψος της αποζημίωσης και το ποσοστό της έκπτωσης των επισκέψεων καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα».
Στα άλλα άρθρα περιλαμβάνονται :
– 12. Μαιευτική Φροντίδα στην ΠΦΥ
– 13. Επισκέπτες Υγείας
– 14. Φυσικοθεραπευτές
– 15. Επιτροπή Σχεδιασμού και Συντονισμού για την ΠΦΥ
– 16. Διοικούσα Επιτροπή Τομέα ΠΦΥ
– 17. Περιφερειακός Συντονιστής Τομέα ΠΦΥ
– 18. Συντονιστές Οδοντίατροι Υγειονομικών Περιφερειών
– 19. Πρόσβαση στις υπηρεσίες υγείας, εγγραφή και διαδικασία παραπομπών. Διευκρινίζεται ότι « οι Χρονίως Πάσχοντες εγγράφονται σε οικογενειακό γιατρό ο οποίος έχει την ευθύνη τήρησης του Ατομικού Ηλεκτρονικού Φακέλου Υγείας και παραπέμπονται ΑΠΑΞ ΑΝΑ ΕΤΟΣ σε εξειδικευμένους θεράποντες ιατρούς, οι οποίοι μπορούν να υπηρετούν σε δημόσιες Μονάδες Υγείας είτε είναι συμβεβλημένοι με τον ΕΟΠΥΥ είτε εργάζονται σε συμβεβλημένους παρόχους με τον ΕΟΠΥΥ». Αναφέρεται ακόμη ότι « το σύστημα των παραπομπών… αρχίζει να εφαρμόζεται από 1 – 1 – 2018, με εξαίρεση τα έκτακτα και τα επείγοντα περιστατικά. Μέχρι τις 31 – 12 – 2018 το σύστημα παραπομπών θα έχει εφαρμοστεί πλήρως. Με απόφαση του Υπουργού Υγείας, που εκδίδεται μέσα σε 3 μήνες από την έναρξη ισχύος του παρόντος, ύστερα από γνώμη του ΚΕΣΥΠΕ, διευκρινίζεται κάθε σχετικό θέμα με τη λειτουργία του συστήματος των ανωτέρω παραπομπών καθώς και με τη μεταβατική μέχρι την πλήρη εφαρμογή του περίοδο».
– 20. Λογοδοσία και Κοινωνικός Έλεγχος των Δημόσιων Μονάδων παροχής υπηρεσιών ΠΦΥ
– 21. Ατομικός Ηλεκτρονικός Φάκελος Υγείας
– 22. Ηλεκτρονικές Εφαρμογές ΠΦΥ και Μητρώο Χρηστών
– 23. Λειτουργικές δαπάνες και έσοδα των ΥΠΕ
– 24. Ακαδημαϊκές Μονάδες ΠΦΥ
– 25. Προγράμματα Πρόληψης και Προαγωγής της Υγείας σε επίπεδο ΠΦΥ
– 26. Καταργούμενες Διατάξεις
Αγαπητοί Συνάδελφοι
Με τις ρυθμίσεις του Σ/Ν που συζητάμε, επιτυγχάνεται μια στρατηγική αναμόρφωση του συστήματος υπηρεσιών της ΠΦΥ και ταυτόχρονα η στήριξη και αναβάθμιση του ΕΣΥ, με μέτρα και νομοθετικές παρεμβάσεις που ενισχύουν αυτά που ήδη έγιναν. Να θυμίσουμε :
– τη Μεταρρύθμιση των Διοικητικών Δομών Ψυχικής Υγείας,
– τη κεντρικοποίηση των προμηθειών με την οργάνωση Ηλεκτρονικής Πλατφόρμας και τη συγκρότηση της Εθνικής Κεντρικής Αρχής Προμηθειών Υγείας,
– τη κατάρτιση Ηλεκτρονικών Μητρώων Νεοπλασιών – Σπάνιων Νοσημάτων – Χρονίως Πασχόντων…,
– την επιτάχυνση των κρίσεων και της ανάληψης καθηκόντων των γιατρών του ΕΣΥ,
– τα κίνητρα για τη στελέχωση των Άγονων Ιατρείων,
– την αύξηση της διάρκειας θητείας των επικουρικών γιατρών,
– την οργάνωση υπηρεσιών υγείας στους καταυλισμούς των προσφύγων,
– τη προώθηση των ατομικών συμβάσεων στη καθαριότητα – τη φύλαξη – τη σίτιση στα Νοσοκομεία,
– την ενίσχυση του ιατροτεχνολογικού εξοπλισμού του ΕΣΥ,
– την ανασυγκρότηση του ΕΚΑΒ,
– τη στήριξη των δικαιωμάτων των ασθενών,
– τη προώθηση των διαγνωστικών και θεραπευτικών πρωτοκόλλων,
– τις βελτιώσεις στη φαρμακευτική νομοθεσία,
– την ανάπτυξη κέντρου Αξιολόγησης Τεχνολογιών Υγείας ( ΗΤΑ ),
– την αδειοδότηση – διοικητική εποπτεία και έλεγχο των ιδιωτικών Φορέων παροχής υπηρεσιών ΠΦΥ…
Στις ρυθμίσεις που γίνονται δεν παραγνωρίζεται ο συμπληρωματικός ρόλος του ιδιωτικού τομέα υγείας, ο οποίος έχει τη πρόκληση της ποιότητας υπηρεσιών με το μικρότερο κόστος για το Δημόσιο και για τη τσέπη των ασθενών. Ιδιωτικοί πάροχοι θα επιλέγονται για περιοχές που διαπιστώνεται ανεπάρκεια δημόσιων δομών, βάσει αξιολόγησης της χωρητικότητας του δημόσιου τομέα από το Υπουργείο Υγείας. Για τη νοσηλεία στον ιδιωτικό τομέα θα υπάρχει σύστημα ηλεκτρονικών παραπομπών. Ως κεντρική επιλογή προωθείται ασφαλώς η προσπάθεια διασφάλισης του θεμελιώδους ανθρώπινου δικαιώματος σε δωρεάν, καθολική, ισότιμη, χωρίς διακρίσεις πρόσβαση στις δημόσιες μονάδες υγείας, η διαφανής και δημοκρατική διοικητική οργάνωση και ηλεκτρονική διακυβέρνηση στην Υγεία, η οικονομική προστασία των πολιτών, ο κοινωνικός έλεγχος και η λογοδοσία των Μονάδων Υγείας. Αυτή την επιλογή υπηρετεί το Σ/Ν που προτείνουμε να ψηφίσετε Αγαπητοί Συνάδελφοι, μετά τον εκτενή διάλογο που κάναμε και έδωσε σαφείς διευκρινήσεις και στα ερωτήματα τα δικά σας και των Κοινωνικών Φορέων και στο τί ακριβώς εννοούμε εμείς ως ελευθερία επιλογής γιατρού και θεραπευτηρίου, στην επιταγή του Συντάγματος να προασπίζει η Πολιτεία την υγεία των πολιτών της ως κοινωνικό αγαθό, ως πλήρη σωματική – ψυχική – κοινωνική ευεξία.
ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΣΑΚΗΣ
ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ ΕΠΕΚΕ ΥΓΕΙΑΣ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ
( Εισήγηση στη Διαρκή Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής 25 – 7 – 2017 )