Εναν «οδικό χάρτη» με τα μέτρα ασφαλείας που θα πρέπει να λαμβάνονται τόσο πριν όσο και κατά τη διάρκεια ενός αεροπορικού ταξιδιού εξέδωσε η Διεθνής Ενωση Αερομεταφορών (IATA).
Το κείμενο έχει τον τίτλο «Βιοασφάλεια για τις Αεροματοφορές: Ένας οδικός χάρτης για την επανεκκίνηση των πτήσεων» και σε αυτό περιγράφονται λεπτομερώς όλες οι προτάσεις της IATA που έχουν σαν στόχο να προσφέρουν στις κυβερνήσεις ανά τον κόσμο τη σιγουριά που χρειάζονται ώστε να επιτρέψουν το άνοιγμα των συνόρων τους αλλά και στους επιβάτες την ασφάλεια να επιβιβαστούν ξανά σε αεροσκάφος.
«Δεν υπάρχει κανένα μέτρο που θα μειώσει τον κίνδυνο και θα επιτρέψει την ασφαλή επανέναρξη των πτήσεων. Ωστόσο, τα μέτρα που εφαρμόζονται σε παγκόσμιο επίπεδο και αναγνωρίζονται αμοιβαία από τις κυβερνήσεις μπορούν να επιτύχουν το απαραίτητο αποτέλεσμα. Αυτή είναι η μεγαλύτερη κρίση που αντιμετώπισε ποτέ η αεροπορία. Μια πολυεπίπεδη προσέγγιση έχει λειτουργήσει με ασφάλεια. Αυτός είναι επίσης ο δρόμος για τη βιοασφάλεια», δήλωσε ο Alexandre de Juniac, Γενικός Διευθυντής και Διευθύνων Σύμβουλος της IATA.
Ειδικότερα, πριν από την πτήση, η IATA προβλέπει την ανάγκη οι κυβερνήσεις να συλλέγουν δεδομένα των επιβατών, συμπεριλαμβανομένων πληροφοριών για την υγεία, χρησιμοποιώντας πλατφόρμες όπως αυτές που χρησιμοποιούνται για προγράμματα eVisa ή ηλεκτρονικές εξουσιοδοτήσεις ταξιδιού.
Στο αεροδρόμιο, η πρόσβαση σε τερματικούς σταθμούς θα πρέπει να είναι περιορισμένη μόνο σε εργαζόμενους, ταξιδιώτες και συνοδούς τους π.χ. για άτομα με αναπηρία. Θα πρέπει να υπάρχει θερμομέτρηση στις εισόδους των κτιρίων, η οποία θα γίνεται από ειδικά εκπαιδευμένο προσωπικό.
Σε ό,τι αφορά το μέτρο των αποστάσεων συστήνεται η εφαρμογή όσων ισχύουν σε κάθε κράτος ενώ σχετικά με τις μάσκες προτείνεται να ακολουθούνται οι οδηγίες των κατά τόπους αρχών τόσο για τους επιβάτες όσο και για τους υπαλλήλους. Οι ταξιδιώτες θα πρέπει επίσης να κάνουν όσο το δυνατόν περισσότερο χρήση υπηρεσιών self-service ώστε να αποφεύγονται οι επαφές και οι μεγάλες ουρές (πχ εκτύπωση της κάρτας επιβίβασης από το σπίτι, αυτόματη παράδοση αποσκευών με καρτελάκια που θα έχουν εκτυπωθεί στο σπίτι).
Οι εγκαταστάσεις και ο εξοπλισμός θα πρέπει να απολυμαίνονται ενώ θα πρέπει να υπάρχει πρόσβαση και σε αντισηπτικά. Η σύσταση της ΙΑΤΑ είναι να απολυμαίνονται τρέιλερ, καρότσια, χώροι self service, σκάνερ αποτυπωμάτων, αναπηρικά καρότσια, δίσκοι κτλ.
Για τη διάρκεια του ταξιδιού η IATA προβλέπει τα ακόλουθα μέτρα:
-Κάλυμμα προσώπου για όλους τους επιβάτες και μη χειρουργικές μάσκες για το πλήρωμα
-Απλοποιημένη υπηρεσία καμπίνας και προσυσκευασμένη τροφοδοσία για τον περιορισμό της αλληλεπίδρασης μεταξύ επιβατών και πληρώματος
-Μειωμένη συγκέντρωση επιβατών στην καμπίνα, για παράδειγμα απαγορεύοντας τις ουρές στις τουαλέτες.
-Βελτιωμένος και συχνότερος καθαρισμός της καμπίνας.
Κατά την άφιξη στο αεροδρόμιο η IATA προτείνει τη θερμομέτρηση από εκπαιδευμένο προσωπικό, όταν αυτό απαιτείται από τις τοπικές αρχές.
Ακόμη, προτείνονται αυτοματοποιημένες διαδικασίες τελωνειακών και συνοριακών ελέγχων με τη χρήση εφαρμογών και βιομετρικών τεχνολογιών καθώς και η επιτάχυνση της διαδικασίας παραλαβής αποσκευών ώστε να περιοριστεί ο χρόνος αναμονής αλλά και να διασφαλίζονται οι αποστάσεις.
Η Ένωση τάσσεται υπέρ των τεστ κορωνοϊού σε επιβάτες με την υποσημείωση ότι αυτό θα πρέπει να εφαρμοστεί όταν θα υπάρξει ένα αποτελεσματικό, ασφαλές και γρήγορο τεστ
Στο ίδιο πλαίσιο σημαντικό χαρακτηρίζει η ΙΑΤΑ το ρόλο των «διαβατηρίων ανοσίας» όταν αυτά θα μπορούν να υποστηριχθούν επιστημονικά και θα αναγνωρίζονται από τις κυβερνήσεις.
Πατήστε εδώ για να δείτε αναλυτικά τις συστάσεις της IATA.