Συνέντευξη του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστα Σκρέκα, στην εφημερίδα «Παραπολιτικά».
– Γιατί επελέγη η αύξηση μετοχικού κεφαλαίου και όχι η πώληση μεριδίου των μετοχών; Τι κερδίζει το κράτος πηγαίνοντας από την πλειοψηφία στην καταστατική μειοψηφία της εταιρείας;
Η κυβέρνηση θέλει η ΔΕΗ να αποτελέσει την αναπτυξιακή ατμομηχανή της ελληνικής οικονομίας. Βρισκόμαστε σε μια ιστορική συγκυρία όπου πράγματι η ΔΕΗ μπορεί να εξελιχθεί σε έναν εθνικό πρωταθλητή που θα ξεπεράσει τα στενά όρια της χώρας και θα αναπτυχθεί στα Βαλκάνια. Η αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ήταν μια συνειδητή επιλογή, διότι αποτελεί τον καλύτερο τρόπο να εξασφαλίσει η επιχείρηση πρόσβαση σε νέα κεφάλαια. Πρόκειται για κεφάλαια που δεν θα επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό, δηλαδή τους φορολογούμενους, αλλά ούτε την ίδια την επιχείρηση. Τα οφέλη τόσο για τη ΔΕΗ, όσο και το Δημόσιο θα είναι πολλαπλά. Με τα 750 εκατ. ευρώ που θα αντλήσει από την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, σε συνδυασμό με τα έσοδα ύψους 1,3 δισ. ευρώ από την πώληση του 49% του ΔΕΔΔΗΕ, η επιχείρηση θα χρηματοδοτήσει σημαντικές επενδύσεις σε Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας που θα τη θωρακίσουν από τις προκλήσεις που αναπόφευκτα θα αντιμετωπίσει στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης. Το Δημόσιο θα συνεχίσει να διατηρεί τον έλεγχο της εταιρείας και μετά την ολοκλήρωση της αύξησης μετοχικού κεφαλαίου. Παραμένει ο μεγαλύτερος μέτοχος της επιχείρησης και ως εκ τούτου θα έχει τον πρώτο λόγο σε όλες τις μεγάλες στρατηγικές αποφάσεις. Η αξία της ΔΕΗ θα ενισχυθεί και το ίδιο θα ισχύσει για τα οφέλη που θα αποκομίσει το Δημόσιο ως βασικός μέτοχος, αλλά και οι Έλληνες καταναλωτές.
– Ο ΣΥΡΙΖΑ και ο Αλέξης Τσίπρας καταγγέλλουν το «ξεπούλημα» της ΔΕΗ και υποστηρίζουν πως δεν θα μπορεί να ασκεί πια τον ρόλο στη μείωση των τιμών και γενικά τον κοινωνικό της ρόλο. Τι απαντάτε;
Η απάντηση στην Αξιωματική Αντιπολίτευση και στον κ. Τσίπρα είναι πως θα συμβεί ακριβώς το αντίθετο. Η ΔΕΗ θα επενδύσει σε ΑΠΕ που θα της επιτρέψουν να αντικαταστήσει την ακριβή λιγνιτική παραγωγή και να προσφέρει φθηνότερο ρεύμα σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Αποτελεί κοινή παραδοχή ότι η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ορυκτά καύσιμα είναι πλέον εξαιρετικά δαπανηρή, κυρίως λόγω της μεγάλης αύξησης στην τιμή του φυσικού αερίου που είναι το βασικό καύσιμο – σε ποσοστό 40% στη χώρα μας – για την ηλεκτροπαραγωγή. Σε συνδυασμό με τον διπλασιασμό, από την αρχή του έτους, του κόστους των ρύπων αποτελούν τις βασικές αιτίες του σημερινού ράλι τιμών στην ενέργεια. Επίσης, οι συνάδελφοι του ΣΥΡΙΖΑ έχω την αίσθηση πως έχουν επιλεκτική μνήμη για τα πεπραγμένα τους. Στον προϋπολογισμό του 2018 είχαν εγγράψει έσοδα 100 εκατ.ευρώ από την πώληση του 17% της ΔΕΗ για την οποία μάλιστα είχαν δεσμευθεί στους θεσμούς. Τι αποτελεί ξεπούλημα, επομένως; Τα 100 εκατ. ευρώ ή τα 750 εκατ. ευρώ που θα αντλήσει τώρα η ΔΕΗ από θεσμικούς επενδυτές μέσω του Χρηματιστηρίου; Σύμφωνα με το σχέδιο του ΣΥΡΙΖΑ, τα έσοδα από το 17% προορίζονταν για την αποπληρωμή του δημόσιου χρέους, ενώ τώρα θα διατεθούν για τη χρηματοδότηση επενδύσεων που θα εξασφαλίσουν τη βιωσιμότητα της ΔΕΗ και τη μετεξέλιξή της σε μια ισχυρή περιφερειακή δύναμη στον χώρο της ενέργειας.
– Επαρκούν τα 150.000.000 ευρώ που έχετε δεσμεύσει για την αντιμετώπιση της επερχόμενης ακρίβειας στα τιμολόγια του ρεύματος; Ποιο είναι το «Plan B» που έχετε σε περίπτωση που οι ανατιμήσεις είναι μεγαλύτερες και κρατήσουν περισσότερο διάστημα;
Ήμασταν από τις πρώτες χώρες στην Ευρώπη που προχωρήσαμε άμεσα σε έκτακτα μέτρα για να προστατεύσουμε όλα τα νοικοκυριά από τη διεθνή ενεργειακή κρίση που μαίνεται. Μέσα από το νεοσύστατο Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης, επιδοτούμε, έως το τέλος του έτους, όλους τους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος με 9 ευρώ για κατανάλωση έως 300kWh/μήνα, δηλαδή όλα ανεξαιρέτως τα νοικοκυριά, αλλά και έναν μεγάλο αριθμό μικρομεσαίων επιχειρήσεων και αγροτών που είναι συνδεδεμένοι στη χαμηλή τάση. Όπως ανακοίνωσα και στη Βουλή, ο προϋπολογισμός του Ταμείου θα αυξηθεί στα 200 εκατ. ευρώ, προκειμένου να καλύψουμε και τους λογαριασμούς Σεπτεμβρίου. Το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης θα αποτελέσει έναν μόνιμο μηχανισμό, ώστε να διασφαλίσουμε πως οι τιμές των ενεργειακών προϊόντων θα διατηρούνται σε προσιτά επίπεδα για το σύνολο των Ελλήνων καταναλωτών. Παρακολουθούμε στενά το ράλι των τιμών ενέργειας στις διεθνείς αγορές και εφόσον συνεχιστεί η ανοδική πορεία θα προβούμε σε περαιτέρω παρεμβάσεις. Η δέσμευσή μας είναι ρητή: δεν θα αφήσουμε κανέναν συμπολίτη μας και κανένα νοικοκυριό απροστάτευτο.
– Η πρόταση της Ελληνικής Κυβέρνησης για τη στήριξη των Ευρωπαίων καταναλωτών πώς αξιολογήθηκε;
Η πρωτοβουλία της Ελληνικής Κυβέρνησης έχει βρει ευήκοα ώτα, καθώς η ανταπόκριση που έχουμε εισπράξει έως τώρα είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντική. Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί η πρόσφατη δήλωση της Επιτρόπου Ενέργειας, Κάντρι Σίμσον, η οποία ανέφερε ότι θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν τα έσοδα από το σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών για την προστασία των πιο ευάλωτων. Η Ελλάδα ήταν η πρώτη χώρα που υπέβαλε συγκεκριμένη και κοστολογημένη πρόταση για την προστασία των καταναλωτών από το παγκόσμιο φαινόμενο της αύξησης του κόστους ενέργειας. Έχουμε προτείνει τη σύσταση ενός πανευρωπαϊκού μηχανισμού αντιστάθμισης των επιπτώσεων από την άνοδο των τιμών ηλεκτρικής ενέργειας, με την αξιοποίηση μέρους των εσόδων από το σύστημα δικαιωμάτων εμπορίας εκπομπών. Διατυπώσαμε επίσημα την πρόταση της Ελληνικής Κυβέρνησης με επιστολή στον Εκτελεστικό Αντιπρόεδρο, Φρανς Τίμερμανς και την Επίτροπο Ενέργειας, Κάντρι Σίμσον, ενώ παρουσίασα την πρωτοβουλία μας και στους Ευρωπαίους ομολόγους μου, στο άτυπο Συμβούλιο Υπουργών Ενέργειας στη Σλοβενία στις 22 Σεπτεμβρίου. Η σύσταση του μηχανισμού αντιστάθμισης θα συζητηθεί στην επίσημη Σύνοδο Υπουργών Περιβάλλοντος στις 6 Οκτωβρίου.
– Γιατί φέρνετε πιο νωρίς το τέλος του λιγνίτη, το 2025 αντί του 2028, όπως τόνισε ο πρωθυπουργός στον ΟΗΕ; Οι υπόλοιπες λιγνιτικές μονάδες θα κλείσουν το 2023 ή ενδέχεται να αλλάξει ο σχεδιασμός;
Η ταχεία απολιγνιτοποίηση της ηλεκτροπαραγωγής και γενικότερα η απανθρακοποίηση της οικονομίας αποτελούν στρατηγική επιλογή της Κυβέρνησης και προσωπική δέσμευση του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη από το 2019. Η απόσυρση των λιγνιτικών μονάδων αποτελεί μονόδρομο για τη χώρα μας, λόγω του ισχυρού αρνητικού αποτυπώματος πουεπιφέρουν στο περιβάλλον και της μεγάλης αύξησης του κόστους που έχει η παραγωγή ενέργειας από λιγνίτη. Και, βεβαίως, απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα αποτελεί και ένα από τα σημαντικότερα πολιτικά στοιχήματα της Ε.Ε. για τον μετασχηματισμό του οικονομικού μοντέλου, με κοινωνικά δίκαιο τρόπο και απόλυτη προστασία του περιβάλλοντος. Το μοναδικό ίσως πολιτικό κόμμα που αδυνατεί να κατανοήσει τις διεθνείς εξελίξεις – και της ελληνικής πραγματικότητας ομοίως- είναι ο ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος δεν αντιλαμβάνεται τις οικονομικές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις από τη χρήση του λιγνίτη. Γνωρίζουμε ότι η απολιγνιτοποίηση αποτελεί σημαντική πρόκληση, ειδικά για τις οικονομίες που στηρίζονται κατ’εξοχήν στον λιγνίτη στη Δυτική Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη. Και γι’ αυτό έχουμε εκπονήσει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για τη δίκαιη μετάβαση των περιοχών αυτών, με την κινητοποίηση 5 δισ. ευρώ πρωτίστως για τη στήριξη νοικοκυριών και επιχειρήσεων και την προσέλκυση στρατηγικών επενδύσεων.
– Οι δασικοί χάρτες έχουν προκαλέσει ποικίλες αντιδράσεις και η ολοκλήρωσή τους έχει καθυστερήσει. Πότε θα γίνει τελικά η οριστική κύρωσή τους;
Η κύρωση των δασικών χαρτών είναι ένα έργο εθνικής σημασίας, το οποίο κατοχυρώνει την προστασία του περιβάλλοντος, της δημόσιας περιουσίας, αλλά κυρίως της προάσπισης των περιουσιακών δικαιωμάτων των πολιτών. Για τον λόγο αυτόν, από τις αρχές του χρόνου, έχει συσταθεί στο υπουργείο μία ομάδα εργασίας, υπό την καθοδήγηση του αρμόδιου υφυπουργού Γιώργου Αμυρά, ενώ και οι δασικές υπηρεσίες έχουν ενισχυθεί με επιπλέον προσωπικό. Οφείλω να πω πως έχει γίνει μια τιτάνια προσπάθεια για να δοθούν άμεσες και μόνιμες λύσεις στα προβλήματα που έχουν ανακύψει από την ανάρτηση των δασικών χαρτών και, όπως γνωρίζετε, έχουμε ήδη προχωρήσει στην επίλυση δύο σημαντικών ζητημάτων: την αναγνώριση του τεκμηρίου κυριότητας υπέρ των ιδιωτών στα Ιόνια νησιά, την Κρήτη, τη Λέσβο, τη Σάμο και τη Χίο, τις Κυκλάδες, τα Δωδεκάνησα, τα Κύθηρα-Αντικύθηρα και τη Μάνη, καθώς και την εξαίρεση των ασπαλάθων από τα δασικά είδη. Με τις πρόσφατες αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας, μπορούμε πλέον να προχωρήσουμε ακόμη πιο γρήγορα στην ολοκλήρωση μίας από τις μεγαλύτερες μεταρρυθμίσεις στη χώρα μας. Επόμενο βήμα του ολοκληρωμένου σχεδιασμού μας είναι η υλοποίηση των απαιτούμενων νομοθετικών παρεμβάσεων που αφορούν στους δασωμένους αγρούς και τις εκχερσωμένες εκτάσεις. Είμαστε αποφασισμένοι να προστατεύσουμε και το δάσος και τις περιουσίες των πολιτών και επιτέλους η Ελλάδα να αποκτήσει δασικούς χάρτες, κάτι που αποτελεί άλλωστε και βασική προϋπόθεση για την ολοκλήρωση του Κτηματολογίου.