Μια από τις δράσεις του ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus+ είναι οι στρατηγικές συμπράξεις στον τομέα της Σχολικής Εκπαίδευσης που αφορούν στην ανάπτυξη και ενίσχυση διακρατικών συνεργασιών μεταξύ σχολείων. Σ’ αυτές τις Στρατηγικές Συμπράξεις ενθαρρύνεται η συμμετοχή σχολείων από διαφορετικές ευρωπαϊκές χώρες, ώστε μέσα από την αλληλεπίδραση σε επίπεδο δεξιοτήτων και εμπειριών οι συμμετέχοντες φορείς να αυξάνουν την ικανότητά τους για διεθνική συνεργασία και να παράγουν υψηλής ποιότητας καινοτόμα προϊόντα. Απώτερος στόχος των Στρατηγικών Συμπράξεων που υλοποιούνται με επιχορήγηση από το πρόγραμμα Erasmus+ είναι να αποφέρουν θετικά αλλά και μακροπρόθεσμα αποτελέσματα για τα άτομα και τους φορείς που συμμετέχουν στις δραστηριότητες, αλλά και να επιφέρουν βελτιώσεις στα συστήματα και τις πολιτικές για την εκπαίδευση στην Ευρώπη.
Στο πλαίσιο αυτό το 3ο Γυμνάσιο Τρικάλων συμμετέχει από πέρυσι στο πρόγραμμα Erasmus+/Δράση ΚΑ2 Στρατηγικές Συμπράξεις στον τομέα της Σχολικής Εκπαίδευσης, με τίτλο “My Nationality is HUMAN”, μαζί με σχολεία από τέσσερις άλλες ευρωπαϊκές χώρες: Βουλγαρία, Ρουμανία, Λετονία και Ιταλία. Η διάρκειά του είναι διετής, 2015-2017. Στόχος του προγράμματος είναι να προωθήσει τον ανθρωπισμό και την ανεκτικότητα στην καθημερινή ζωή των μαθητών μας. Η ανάπτυξη θετικών κοινωνικών δεξιοτήτων, ο αλληλοσεβασμός και το φιλικό κλίμα στο σχολείο επιτυγχάνονται μέσω των κοινών συνεργατικών δραστηριοτήτων μεταξύ των μαθητών μας αλλά και του διαμοιρασμού εμπειριών και καλών πρακτικών μεταξύ των μαθητών και των εκπαιδευτικών στις διακρατικές συναντήσεις που έχουν προγραμματιστεί κατά την διάρκεια των δυο ετών εφαρμογής του προγράμματος.
Η πέμπτη διακρατική συνάντηση πραγματοποιήθηκε στη Ρουμανία από 27 έως 31 Μαρτίου, ενώ η έκτη και τελευταία διακρατική συνάντηση πραγματοποιήθηκε από 2 έως 5 Μαΐου στη Βουλγαρία, όπου εδρεύει το συντονιστικό σχολείο της σύμπραξης. Από το σχολείο μας συμμετείχαν οι μαθητές: Μπαταβάνης Φώτης (Γ3) και Παπαδόπουλος Κωνσταντίνος (Β3) στη Ρουμανία και οι μαθήτριες: Λυγάτσικα Ιωάννα (Β3) και Παπαγεωργίου Κωνσταντίνα( Β2) στη Βουλγαρία. Τους μαθητές συνόδευσαν οι καθηγήτριες Πατραμάνη Ευαγγελία, καθηγήτρια γαλλικής γλώσσας, Κίτρου Ευαγγελία, καθηγήτρια μουσικής και Μαγαλιού Καλλιόπη, καθηγήτρια πληροφορικής, συντονίστρια του προγράμματος.
Το πρόγραμμα της 5ης διακρατικής συνάντησης στο Deleni της επαρχίας του Ιασίου της Ρουμανίας περιελάμβανε επίσκεψη στο σχολείο και παρακολούθηση διάφορων εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων στο πλαίσιο της θεματικής εβδομάδας του σχολείου. Οι φιλοξενούμενοι μαθητές συμμετείχαν μαζί με τους μαθητές του σχολείου υποδοχής σε αθλητικές δραστηριότητες αλλά και άλλες εκπαιδευτικές δράσεις που αφορούσαν τις θρησκείες του κόσμου, τα ήθη και έθιμα των συμμετεχουσών χωρών, την μελισσοκομία, την παροχή πρώτων βοηθειών, την δημιουργία καλλιτεχνικών κατασκευών. Επιπλέον οι μαθητές μας ασχολήθηκαν με τα δικαιώματα του ανθρώπου και πώς αυτά καταπατήθηκαν σε κάποιες μελανές στιγμές της ιστορίας.
Τόσο η τελετή υποδοχής όσο και η τελετή λήξης που μας επιφύλαξαν οι μαθητές του σχολείου περιελάμβαναν τραγούδια και χορούς της περιοχής με παραδοσιακές στολές με τη συμμετοχή όλης της σχολικής κοινότητας αλλά και της τοπικής κοινωνίας. Η επίσκεψη στο Δημαρχείο μας έδωσε την ευκαιρία να προβάλλουμε τον τόπο μας και ν’ ανταλλάξουμε δώρα. Η ξενάγηση στη δημοτική βιβλιοθήκη αλλά και σε άλλες σχολικές μονάδες μας βοήθησε να γνωρίσουμε το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας. Τέλος, η επίσκεψη στο Μουσείο κρασιού της περιοχής αλλά και σε ένα εργοστάσιο τυποποίησης κρασιού από τα πιο διάσημα της χώρας, μας έφερε σ’ επαφή μ’ ένα από τα κυριότερα προϊόντα παραγωγής της επαρχίας Μολδαβίας της Ρουμανίας.
Η συνάντηση έκλεισε με την επίσκεψη στο ιστορικό Ιάσιο, σπουδαίο ελληνικό πνευματικό κέντρο στη περίοδο της τουρκοκρατίας, πρωτεύουσα της Μολδαβίας, ένα από τα κύρια κέντρα της κοινωνικής, πολιτιστικής, ακαδημαϊκής και καλλιτεχνικής ζωής της Ρουμανίας σήμερα. Στο νεογοτθικό Πολιτιστικό Μέγαρο, χτισμένο στα ερείπια του μεσαιωνικού Πριγκιπικού Ανακτόρου (1434), είχαμε την ευκαιρία να επισκεφτούμε μια έκθεση τεχνολογίας σχετικά με την εξέλιξη των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης και να παρακολουθήσουμε πειράματα φυσικής, χημείας, αστρονομίας και ανθρωπολογίας. Εκείνο όμως που άγγιξε τις ψυχές μας στο τμήμα του ιστορικού μουσείου ήταν το σπαθί του Αλέξανδρου Υψηλάντη και τα ιστορικά στοιχεία που αφορούσαν το ξεκίνημα της ελληνικής επανάστασης. Η επίσκεψη στο Μουσείο της Ενώσεως των Ρουμανικών επαρχιών, ένα αυτοκρατορικού ρυθμού μέγαρο, που υπήρξε η βασιλική κατοικία του Πρίγκιπα Αλέξανδρου Ιωάννη Κούζα μεταξύ 1859 και 1862, μας έδωσε την ευκαιρία να θαυμάσουμε έπιπλα και αντικείμενα εκείνης της εποχής, αναμνήσεις του ιστορικού παρελθόντος της χώρας.
Η τελευταία μέρα έκλεισε με bowling μεταξύ των ομάδων των συμμετεχουσών χωρών. Όλες αυτές οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες καλλιέργησαν ένα ανθρωπιστικό διεθνιστικό πνεύμα ανάμεσα στους μαθητές χαρίζοντάς τους μοναδικές στιγμές ευγενούς άμιλλας.
Αυτή την ευγενή άμιλλα και τη συμμετοχή σε ομαδικά παιχνίδια έζησαν οι μαθητές μας και στην 6η διακρατική συνάντηση στο Pamporovo, ένα από τα πιο διάσημα ορεινά θέρετρα της Βουλγαρίας. Στις αθλητικές εγκαταστάσεις του ξενοδοχείου που μας φιλοξενούσε, σε υψόμετρο 1650 μέτρων, αλλά και μέσα στο δάσος στην καρδιά της οροσειράς της Ροδόπης, μαθητές από τη Βουλγαρία, Ρουμανία, Ελλάδα, Ιταλία και Λετονία υπό την καθοδήγηση ειδικευμένων εκπαιδευτών-εμψυχωτών είχαν την ευκαιρία να παίξουν, να ανταγωνιστούν με την καλή έννοια, να συνεργαστούν, να διασκεδάσουν με διάφορες αθλητικές δραστηριότητες-παιχνίδια. Επιπρόσθετα, η επίσκεψη στο εθνικό φολκλορικό σχολείο στην κωμόπολη Shiroka Lαka, γνωστή για την παραδοσιακή αρχιτεκτονική του οικισμού, έδωσε την ευκαιρία στους μαθητές μας να έρθουν σ’ επαφή με την παραδοσιακή μουσική της Βουλγαρίας και να χορέψουν μαζί με όλα τα παιδιά παραδοσιακούς χορούς της περιοχής.
Μεταξύ των ομαδικών δραστηριοτήτων, ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε το eco-fashion show που παρουσίασαν οι μαθητές μας με ρούχα και αξεσουάρ από ανακυκλώσιμα υλικά που κατασκεύασαν οι ίδιοι, με στόχο την ανάπτυξη οικολογικής συνείδησης. Επιπλέον, συμμετείχαν σε καλλιτεχνικές κατασκευές, δημιουργία σουβενίρ με ζωγραφική σε πήλινα πιάτα με χρώματα και σχήματα από την παράδοση της Βουλγαρίας. Τέλος, η δημιουργία ενός διαβατηρίου με τα στοιχεία ταυτότητας του καθενός και εθνικότητα «HUMAN”, μαζί με τις υπογραφές από όλους τους συμμετέχοντες μαθητές αποτέλεσε τη σφραγίδα της νέας αντίληψης του ανθρώπου για μια ισότιμη και ειρηνική συνύπαρξη στην σύγχρονη πολυπολιτισμική κοινωνία.
Οι συγκινητικές στιγμές αποχωρισμού μεταξύ των αποστολών την τελευταία μέρα, επιστέγασαν τις νέες φιλίες που δημιουργήθηκαν και σφράγισαν την κοινή διαπίστωση της επιτυχημένης συμβίωσης, της αποτελεσματικής κοινής συμμετοχής σε δράσεις εκπαιδευτικού περιεχομένου και των νέων εμπειριών που αποκτήθηκαν με στόχο την ευρωπαϊκή ταυτότητα των μαθητών μας.
Για τις δράσεις του προγράμματος και τη γενικότερη ενημέρωση μπορείτε να επισκέπτεστε την αντίστοιχη ιστοσελίδα:
http://mynationalityishuman.wordpress.com
Για το 3ο Γυμνάσιο Τρικάλων
Η συντονίστρια του προγράμματος
Μαγαλιού Καλλιόπη