Ο Γιώργος Μουτσιάνας, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σαρακατσαναίων, σε εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη.
Μιλάει στο trikalavoice.gr για την ανάγκη διατήρησης των παραδόσεών μας, μεταλαμπάδευσης της “φλόγας” για τη πατρίδα και όσα μας συνδέουν με το παρελθόν στις νεότερες γενιές, αλλά και τα σχέδια για ένα “Σαρακατσάνικο χωριό” στα λιβάδια του Περτουλίου. Αναλυτικά:
Κύριε Μουτσιάνα σε πείσμα των καιρών οι Σαρακατσαναίοι κρατάτε την παράδοση ζωντανή. Μέσα από τις μνήμες περνάτε τα μηνύματα στην νεότερη γενιά;
Προσπαθούμε όντως να κρατήσουμε την παράδοση ζωντανή και να την μεταλαμπαδεύσουμε στα παιδιά μας. Τα σύμβολα μας (φλάμπουρας κ.α.) ,οι εκδηλώσεις μας ,οι μουσικές ,οι χοροί ,εδραιώνουν τη ταυτότητα μας και παρέχουν συνέχεια .Οι παραδόσεις ,μας ενώνουν με το παρελθόν ,μας δένουν με την οικογένεια ,σαν κοινωνία ,σαν χώρα .Αποτελούμε έτσι μέρος της ιστορίας μας .Ο Σεφέρης λέει χαρακτηρίστηκα ότι “σβήνοντας ένα κομμάτι από το παρελθόν είναι σαν να σβήνουμε κ ένα αντίστοιχο κομμάτι από το μέλλον”. Καταλαβαίνουμε λοιπόν ότι η παράδοση είναι εθνική αξία που πρέπει να περάσει σαν μήνυμα και να κρατήσει γερά η νέα γενιά. Η ενασχόληση εξ άλλου με την παράδοση είναι ένα γοητευτικό ταξίδι στον χώρο και στον χρόνο.
Υπάρχει ενδιαφέρον από τους νέους; Θέλουν επιστροφή στις ρίζες ή περιορίζονται να τα βλέπουν ως φολκλορικά δρώμενα;
Ναι βέβαια ,κατά κάποιο τρόπο, θέλουν να επιστρέψουν στις ρίζες μας οι νέοι ,γνωρίζουν ότι “οι παραδόσεις μας δεν είναι παρωχημένες συνήθειες”. Αντιλαμβάνονται ότι η παράδοση είναι το αντίδοτο στο σύγχρονο φαινόμενο της παγκοσμιοποίησης που αποβλέπει στις μαζικές κοινωνίες και στον εκμηδενισμό της πολυμορφίας του πολιτισμού. Στην κυριολεξία βέβαια όταν μιλάμε για επιστροφή στις ρίζες μας εννοούμε την επιστροφή στη “μητέρα φύση’’ σε ότι αυτή μας παρέχει απλόχερα .Οι νέοι αναζητούν επιστροφή στις ρίζες τους ταυτίζοντας τη παράδοση με τη γη, τα έθιμα μας ,την ιστορία μας ,το πολιτισμό μας ,τη θρησκεία μας, με ένα σκοπό το κοινό όραμα για το μέλλον. Εμείς βέβαια ως Π.Ο.Σ.Σ και οι Σύλλογοι μας δε περιοριζόμαστε στα φολκλορικά δρώμενα . Δημιουργούμε συνέχεια διάφορες δράσεις με χαρακτήρα βιωματικό , όπως πρόσφατα τη Βιωματική Σαρακατσάνικη Κατασκήνωση για παιδιά στην Χαλκιδική, που αποδεικνύει ότι προσπαθούμε να δείξουμε με κάθε τρόπο στους νέους τη ζωή από το παρελθόν δεν σταματούμε μόνο στους χορούς και στα τραγούδια ,βλέπουμε και πράττουμε πολύπλευρα και πολυδιάστατα , για αυτό που λέγεται παράδοση. Εξ άλλου έχουμε δημιουργήσει την επιτροπή νεολαίας της Π.Ο.Σ.Σ. δίνοντας το στίγμα στους συλλόγους να πράξουν το ανάλογο ,για να μπορέσουμε να προσεγγίσουμε καλύτερα την νεολαία μας.
Εδώ και τέσσερις δεκαετίες ανταμώνεται κάθε χρόνο στα Περτουλιώτικα λιβάδια. Το νιώθετε “σπίτι” σας εκεί;
Αποδεικνύουμε κάθε χρόνο με το Αντάμωμα μας πόσο στενή υπήρξε η σχέση μας με τα υψίπεδα της Ελληνικής φύσης .Και ειδικά σε αυτόν τον ευλογημένο τόπο τα Περτουλιώτικα λιβάδια, ήταν και είναι το < σπίτι μας>, διοργανώνοντας την μεγαλύτερη αυτή γιορτή μας για 38 ολόκληρα χρόνια ανελλιπώς. Εκεί όπως το παλιό καιρό θα κονέψουν και θα στηθούν οι τσατούρες. Με αναπαράσταση του καραβανιού που αποτελεί την κλίμακα αξιών του Σαρακατσάνικου νομαδικού βίου. Όλος ο παραδοσιακός κύκλος της Σαρακατσάνικης ζωής πραγματοποιείτε κάθε χρόνο στα Περτουλιώτικα λιβάδια στο τόπο , που επέλεξαν κάποιοι από τους πρόγονοι μας , να στήνουν τα σπιτικά τους ,τη ζωή τους.
Εξ άλλου τα Περτουλιώτικα λιβάδια αποτελούν σημείο αναφοράς για εμάς τους Σαρακατσάνους και για τους συν- έλληνες..Διοργανώνεται ίσως η μεγαλύτερη υπαίθρια πολιτιστική εκδήλωση πανελλαδικά για 38 συναπτά έτη. Από αυτή την εκδήλωση έχουμε συστηθεί στους υπόλοιπους έλληνες.
-Μάθαμε ότι ετοιμάζετε έναν μόνιμο οικισμό στα λιβάδια; Τι στόχους έχει αυτό το εγχείρημα;
Συνδυαστικά με την προηγούμενη απάντησης μου , και συνέχεια αυτής προβαίνουμε στο εγχείρημα για την δημιουργία στον χώρο που γίνεται ήδη το αντάμωμα , ενός μόνιμου Σαρακατσάνικου οικισμού ,οικολογικού και φιλικού προς το περιβάλλον. Έχει μάλλον ωριμάσει η ιδέα αυτή από όλους. .Υπάρχει θετική διάθεση προς ωφελεία όλων…
Κλείνω με μια ερώτηση γιατί πριν το αντάμωμα των Σαρακατσαναίων προκαλέσατε αντιδράσεις, δηλώνοντας πως είναι ανεπιθύμητοι οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ που στηρίζουν το όνομα “Βόρεια Μακεδονία”. Χαρακτηρίστηκε ακραία δήλωση. Γιατί την κάνατε;
Σας ευχαριστώ για την ερώτηση, διότι, μέσω αυτής, μου δίνεται η ευκαιρία να τοποθετηθώ και να εξηγήσω, πρώτα και κύρια, ότι έκανα αυτή τη δήλωση με γνώμονα όχι την πολιτική, αλλά την εθνική μου συνείδηση, ενώ, σίγουρα, ακραίοι και πολιτικά τοποθετημένοι, από αυτούς που βάζουν το κόμμα υψηλότερα από την πατρίδα, είναι όσοι έκριναν τη δήλωσή μου ως ακραία! Προσωπικά, ως Έλληνας και Χριστιανός, στα θέματα της πίστεως πειθαρχώ στις εντολές του Θεού και όχι των ανθρώπων και στα θέματα της πατρίδας βάζω υψηλότερα την πατρίδα και όχι το οποιουδήποτε κόμμα.
Ελλάδα και Μακεδονία είναι σάρκα μία κι επειδή καλούμαι να απαντήσω στην ερώτησή σας μετά τη …γαμήλια τελετή των Πρεσπών, όπου ο ένας του ετεροθαλούς ζεύγους έδωσε το όνομά του και ο άλλος αρνήθηκε το δικό του, δεν νομίζω ότι οφείλω ή ότι είμαι υποχρεωμένος να δώσω οποιαδήποτε απάντηση εγώ, αλλά εκείνος ο οποίος, δίνοντας το όνομά του, κατέστη …ανώνυμος! Κι’ επίσης, εκτιμώ ότι το πρόβλημα είναι ένα και μόνο: ότι στους Σκο(ρ)πιανούς αναγνωρίζεται το δικαίωμα να αποφανθούν με δημοψήφισμα, αν δέχονται να κλέψουν ένα ξένο όνομα και στους Έλληνες δεν αναγνωρίζεται το ίδιο δικαίωμα να αποφανθούν αν δέχονται ή όχι να δώσουν το όνομα της τρισένδοξης Μακεδονίας, η οποία εξ ονόματος όλων Ελλήνων, πήγε τη δόξα της Ελλάδος στη άκρη του τότε κόσμου, με επικεφαλής τον Μέγιστο των Ελλήνων Αλέξανδρο. Κι αυτό απαντά σε όλα.